Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen is minstens zo belangrijk als de cognitieve ontwikkeling. Sterker nog: pas als de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind goed verloopt, kan de cognitieve ontwikkeling tot stand komen. Met andere woorden: een kind dat lekker in z’n vel zit, komt goed tot leren. Om dit te bereiken is er voor gekozen te werken met de methode “Rots & Water”.
"Rots & Water" richt zich op het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om). De effectiviteit van Rots en Water in het onderwijs (PO en VO) is meermaals bewezen in verschillende grootschalige wetenschappelijke onderzoeken.
“Rots & Water” geeft kinderen handvatten om mentaal sterk te zijn en voor zichzelf en voor anderen op te komen. Maar ook om samen te spelen en te werken. Het doel van de training is om via diverse spelvormen de communicatieve- en sociale vaardigheden te vergroten, waardoor kinderen beter leren om te gaan met sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meelopen en dergelijke situaties. Dit gebeurt op een andere manier dan in de schoolbanken. Namelijk door echt te ervaren en te doen!
Sommige kinderen zullen tijdens de training leren dat ze soms iets meer als een ‘Rots’ mogen zijn. Zij kunnen leren om stevig in hun schoenen te staan. Dat ze hun eigen mening mogen hebben en zich niet altijd aan hoeven te passen. Andere kinderen zullen tijdens de training leren dat ze soms iets meer als ‘Water’ mogen zijn. Zij kunnen leren dat het soms handig is om niet direct confrontatie op te zoeken, maar het ook goed kan zijn om te overleggen. In sommige situaties is het handig om te luisteren en je ook weleens aan te passen.
De onderwerpen die in een Rots en Watertraining aan bod komen zijn onder andere:
· stevig staan, centreren, gronden en ademhaling
· het leren lezen van lichaamstaal
· het herkennen en aangeven van eigen grenzen en die van anderen
· kiezen voor jezelf en je (desnoods) soms afsluiten van groepsdruk (de Rotskwaliteit)
· je verplaatsen in de ander, vriendschap en verbondenheid (de Waterkwaliteit)
· zelfvertrouwen
· zelfreflectie (terugkijken op jouw gedrag en het effect daarvan op anderen)
· zelfbeheersing
Binnen ons team hebben wij een aantal opgeleide “Rots & Water”-trainers. Zij verzorgen samen het "Rots & Water"-programma.
Ook binnen de gymlessen bij juf Laura is “Rots & Water” een mooie aanvulling, omdat samenwerken binnen sport belangrijk is en er tijdens sport veel wordt gereageerd vanuit emotie. Op deze manier kan er een directe link gelegd worden met de vaardigheden die geleerd worden in het “Rots en Water” programma
De Rots & Water lessen vinden plaats in de speelzaal op blote voeten, zodat de kinderen goed kunnen voelen of ze stevig staan. Aan iedere groep worden er tijdens een schooljaar twee lessenseries van 4 lessen gegeven. De groepsleerkracht is ook bij de lessen aanwezig, zodat zij de ontwikkeling van de leerlingen kunnen volgen.
Sinds oktober 2018 zijn alle leerkrachten tijdens een ééndaagse training geschoold in het werken volgens de methode “Rots & Water”. Zo kunnen de leerkrachten zorgen dat, naast de lessen van de "Rots & Water" trainers, ook binnen de klas oefeningen gedaan kunnen worden. Door hierin met elkaar één taal te spreken, is er een doorlopende lijn te zien in de sociaal-emotionele competentieontwikkeling binnen onze school. Voor meer informatie over “Rots & Water”-training kunt u terecht bij haar of op de website: www.rotsenwater.nl. Wij stellen het op prijs als ouders hier regelmatig met hun zoon/dochter over praten. Op die manier zijn we samen op weg om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren.
Op onze website kunt u het gedragsprotocol en het pestprotocol vinden.