Wat is de klachtenregeling?
Intern vertrouwenspersoon Als u als ouder/verzorger een klacht heeft over de school is het de bedoeling dat u die eerst bespreekt met de desbetreffende leerkracht en/of de directie. Mocht dit geen oplossing bieden of wanneer de klacht zo ernstig is dat u daarmee voor uw gevoel niet bij een van hen terecht kunt, dan kunt u met uw klacht terecht bij de intern vertrouwenspersoon van de school. De intern vertrouwenspersoon fungeert als meldpunt, informatiebaken en schakel. Schakel, omdat als er een klacht binnenkomt zij na de eerste opvang, indien nodig, verwijst naar de externe vertrouwenspersoon. De kinderen kunnen ook terecht bij de intern vertrouwenspersoon als zij vragen of zorgen hebben waarmee ze niet bij een leerkracht terecht kunnen (of willen komen). De kinderen kunnen persoonlijk op school of via een briefje of telefoontje hun zorg uiten. De intern vertrouwenspersoon maakt tijd vrij en onderneemt vervolgstappen indien nodig. Hierbij wordt, indien nodig, de extern vertrouwenspersoon ingeschakeld
Extern vertrouwenspersoon Onze extern vertrouwenspersoon heeft als taak de door de intern contactpersoon doorverwezen klachten te begeleiden, te bemiddelen tussen klager en aangeklaagde en ondersteuning te bieden bij het indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Scholengroep GelderVeste heeft een klachtenprocedure met betrekking tot ongewenste intimiteiten in het onderwijs. Onder ongewenste intimiteiten worden hier verstaan: handelingen, gedragingen en/of uitlatingen in de seksuele sfeer die binnen of in samenhang met de onderwijssituatie plaats vinden en die als ongewenst worden aangemerkt. Als aanspreekpunt bij vermoedens van, of klachten in deze sfeer is een extern vertrouwenspersoon aangewezen. Deze kan, in overleg met de aanvrager, de klacht voorleggen aan de klachtencommissie. Deze commissie onderzoekt de zaak en rapporteert en adviseert het bestuur