Chr Basisschool Arcade

Het Horseler 1 7232 GA Warnsveld

Schoolfoto van Chr Basisschool Arcade

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladviesprocedure.

Vanaf groep 6 wordt het uitstroomniveau, waar in de komende jaren, binnen een leerroute, aan wordt gewerkt met de leerling en ouder(s) / verzorger(s) besproken. Ook wordt inzicht gegeven in wat er nodig is om deze uitstroom te bereiken. Twee keer per jaar wordt naast de gehele ontwikkeling de ontwikkeling op de leerroute met de leerlingen en ouder(s)/ verzorger(s) geëvalueerd.

Aan het einde van de basisschool presenteert de leerkracht van de schoolverlaters het voorstel voor het uitstroomadvies per leerling aan het leerteam.

Voorgezet onderwijs.

Wij volgen onze leerlingen in het voortgezet onderwijs en hebben een korte lijn met de middelbare scholen. Wij streven naar een heldere terugkoppeling over het gegeven schooladvies om het onderwijs en de ingezette werkwijze op CBS Arcade te continueren of aan te passen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Regelmatig krijgen de leerlingen een Kanjerles.

Twee keer per jaar vullen de leerlingen de lijst in van sociale vaardigheden. De leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 doen dat zelf. Voor de leerlingen van de groepen 1 tot en met 4 vult de leerkracht deze lijst in.

Voor de groepen 5 tot en met 8 maken wij gebruik van Kanvas

Een keer per jaar nemen wij de enquête af van het leerling tevredenheidsonderzoek. Uit de gegevens, scores, worden actiepunten opgenomen. Deze actiepunten worden besproken en waar nodig breder uitgezet.

Op Arcade werken wij met de Kanjertraining. Dit is een programma dat erop gericht is om op een prettige en veilige manier met elkaar en onszelf om te gaan. Bij de Kanjertraining horen veel verhalen, werkboeken en oefeningen die het vertrouwen in elkaar en onszelf verbeteren. Het meest in het oog springende onderdeel van de Kanjertraining zijn de vier gekleurde petjes, die elk staan voor een bepaald type gedrag. De gele pet: angstig gedrag, teruggetrokken, niet op durven komen voor jezelf. De zwarte pet: overheersend gedrag, bazig, pestgedrag.De rode pet: meeloopgedrag (met de zwarte pet), clownesk gedrag De witte pet: kanjergedrag. Zelfverzekerd en vriendelijk. In de Kanjertraining wordt de nadruk gelegd op het gedrag. Prettig gedrag is aan te leren, en bovendien hebben kinderen die vaak (figuurlijk) een bepaalde kleur pet op hebben ook goede eigenschappen. Een zwarte pet gecombineerd met een witte pet geeft mogelijkheden voor een sterke leider, en een kind dat vaak een rode pet opzet, kan voor veel vrolijkheid en humor zorgen, maar moet leren wanneer dat wel en wanneer niet kan (witte pet). Een kind dat vaak verlegen en teruggetrokken is, kan door vaardigheden die bij de witte pet horen leren op een prettig, bescheiden manier toch voor zichzelf op te komen. Door de nadruk te leggen op het gedrag, kunnen we voorkomen dat we kinderen zelf veroordelen. We accepteren en waarderen al onze kinderen, maar we tolereren geen pestgedrag. Pestgedrag is een veel voorkomend fenomeen dat opgemerkt wordt bij kinderen (en volwassenen!) van alle leeftijden en in alle bevolkingsgroepen. Wanneer er sprake is van pesten, betekent dat dat een kind vaak, of zelfs continu slachtoffer is van pesterijen. Wat het ook doet, het is nooit goed. Het kind voelt zich onmachtig tegenover de ‘almacht’ van het kind dat pest. Bij ons op school wordt pestgedrag niet getolereerd, en wij treden hiertegen op. Signaleren wij pestgedrag, dan spreken wij de kinderen die pesten doordringend op hun gedrag aan. Er is aandacht voor en zorg voor het kind dat gepest wordt, maar ook voor de groep meelopers. We vinden het belangrijk om de ouders van de het kind dat pest en het kind dat wordt gepest te informeren en hen te betrekken bij het oplossen van het pestprobleem. Vanuit de Kanjertraining is er veel aandacht voor dit type gedrag en het voorkomen ervan.Het is belangrijk oog te hebben voor het fundamentele verschil tussen plagen en pesten. Plagen is een onschuldige activiteit  waarbij  humor een rol kan spelen. Het herhaaldelijk en langdurig karakter ontbreekt hier. Het plagen speelt zich af tussen twee kinderen (of groepen) min of meer ‘gelijken’, waarbij het niet vastligt wie er zal ‘winnen’, terwijl bij pesten een kind altijd het ‘slachtoffer’ is.Het is voor een kind, maar ook voor volwassenen, niet altijd gemakkelijk om dit onderscheid goed te maken. Soms voelen kinderen zich gepest terwijl er in de ogen van anderen niet zoveel aan de hand is, en soms komen grapjes heel anders over dan ze bedoeld waren. Het is soms ingewikkeld om hierin een goede weg te vinden die recht doet aan iedereen. De Kanjertraining helpt ons inzicht te geven in het gedrag en positief gedrag te stimuleren.      

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Aandacht voor elkaar
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven