Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
We meten de didactische opbrengsten door middel van methode en niet-methode toetsen (Cito leerling in beeld). De resultaten analyseren wij op leerling- en op groepsniveau. Samen met het team bespreken we de uitkomsten en stellen we ons aanbod bij waar dit nodig blijkt.
Sinds 2024 werken wij met de doorstroomtoets van Route 8. Deze vindt plaats in februari.
Het voorlopige schooladvies is dan al gegeven door de leerkracht, op basis van diverse factoren bepalen wij dit. Zoals: werkhouding, welbevinden, beeld van het kind door alle jaren heen, toetsresultaten (methode en niet-methode toetsen). We gebruiken de plaatsingswijzer VO die ons helpt richting te geven.
Indien de uitslag van de doorstroomtoets hoger uitvalt, zullen wij het advies (in afstemming met de ouders en het kind) bijstellen waar dit nodig blijkt.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In onze kwaliteitskaart 'Kanjerbeleid' beschrijven we jaarlijks de resultaten, analyses en doelen/aanpak voor een nieuwe periode.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.