Basisschool De Elsenhof

van den Elsenplein 17 4845 EB Wagenberg

Schoolfoto van Basisschool De Elsenhof

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Alle leerkrachten werken volgens een (les)urenrooster. Daarnaast zijn er nog veel voorschoolse en naschoolse activiteiten die alle leerkrachten uit moeten voeren. Ook moeten alle leerkrachten voldoen aan een vast aantal nascholingsuren.
Het personeel heeft verlof tijdens het grootste gedeelte van de schoolvakanties.
We streven naar zo min mogelijk lesuitval. In bepaalde gevallen kan het personeel aanspraak maken op extra verlof onder schooltijd.
Dat extra verlof heeft meestal te maken met persoonlijke omstandigheden zoals een bruiloft of zorgverlof voor een familielid.
Leerkrachten kunnen ook uitvallen door ziekte. In alle gevallen zal de school proberen voor deskundige vervanging te zorgen, bij voorkeur door eigen parttimers of vaste vervangers.
Helaas wordt dit steeds lastiger en zullen wij mogelijk genoodzaakt zijn dat groepen worden samengevoegd of een 2e ziektedag de leerlingen thuis te moeten laten blijven.
Uiteraard berichten wij dat die avond van te voren aan alle betrokken ouders.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1-2 wordt vooral aandacht besteed aan de volgende ontwikkelingsgebieden:

  • Taalontwikkeling zoals : verhalen, versjes, prentenboeken, drama
  • Fonemisch bewustzijn 
  • Spel en beweging: gymlessen, spellessen en buitenspelen
  • Werken met ontwikkelingsmateriaal en expressie.
  • Verkeer, biologie
  • Muzikale vorming.
  • Sociaal emotionele vorming, kanjer
  • Rekenen
  • Engels

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs.

Ons schoolbestuur maakt deel uit van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Breda (SWV Breda e.o.)
Passend onderwijs is er voor alle leerlingen. In de praktijk gaat het vooral om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
Deze ondersteuning kan nodig zijn vanwege een verstandelijke beperking, een chronische ziekte of bijvoorbeeld gedrags- of leerproblemen. Maar ook hoogbegaafdheid kan aanleiding zijn om extra ondersteuning te organiseren.
De Wet Passend Onderwijs schrijft enerzijds een aantal zaken voor die het samenwerkingsverband moet regelen, anderzijds geeft de wet vrijheden om zelf beleid te maken. Om dit beleid vorm te geven hebben de scholen gezamenlijk een ondersteuningsplan opgesteld dat moet garanderen dat iedere leerling een passend onderwijsaanbod krijgt. Dit ondersteuningsplan kunt u inzien op www.rsvbreda.nl

Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij het ouder- en jeugdsteunpunt van het samenwerkingsverband. Meer informatie over de ondersteuning die de school en het samenwerkingsverband aan u kan bieden is te vinden op: www.ouderjeugdsteunpuntrsvbreda.nl. De informatie bestaat met name uit veel gestelde vragen en antwoorden. U vindt er ook uitleg van begrippen en handige links. 

Zorgplicht: 
Scholen zorgen er voor dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Als de school de ondersteuning niet zelf kan bieden en aangeeft dat uw kind het beste naar een andere school kan gaan, moet de school, na overleg met u, zorgen dat er een andere school gevonden wordt die wel een passend aanbod kan doen en uw kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs.

Schoolondersteuningsprofiel (SOP): 
Iedere school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld, waarin de school beschrijft welke ondersteuning zij kan bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd.  Het schoolondersteuningsprofiel speelt een rol in het toelatingsbeleid van de school en is voor ouders een informatiebron die geraadpleegd kan worden, als zij op zoek zijn naar een school voor hun kind.  

Verwijzingscommissies:
Binnen het samenwerkingsverband is er een commissie voor toelaatbaarheidsverklaringen. Deze commissie bepaalt de toelaatbaarheid voor plaatsing in het speciaal (basis)onderwijs.   

Bij het organiseren van adequate en passende ondersteuning werken wij vanuit onze ondersteuningsstructuur in verschillende niveaus. 
We werken met met een stappenplan.

Stappenplan ondersteuning op bs De Elsenhof

1.    Een leerling, leerlingen of de groep heeft ondersteuning nodig op o.a. - didactisch gebied,- pedagogisch gebied

2.    Leerkracht gaat informatie verzamelen, onderwijsbehoeften worden geformuleerd in ParnasSys,  maakt een analyse, heeft overleg met de IB-er en er volgt een gesprek met de ouders. Er wordt een plan van aanpak gemaakt.

3.    Het uitvoeren van het plan in de groep. De doelen zijn geformuleerd in het groeidocument. Zijn de doelen na 10 weken bereikt, dan sluit de begeleiding. Zijn  de doelen niet bereikt, dan volgt een gesprek met de IB-er en de ouders.

4.   Het plan wordt aangescherpt met een concrete hulpvraag van de leerkracht. Indien er een aanvullende expertise nodig is, wordt er contact gezocht met de begeleidsters van Passend Onderwijs. Er volgt dan een overleg met ouders, begeleidster Passend Onderwijs, leerkracht en IB-er.

5.  Uit dit overleg volgen doelen en acties. Deze worden genoteerd in het groeidocument en met regelmaat geëvalueerd met betrokkenen. De evaluatie vindt plaats i.o.m. betrokkenen.

6.  Wanneer de doelen behaald zijn, sluit het begeleidingstraject. De leerling blijft intern gevolgd worden door leerkracht en IB-er.

7.  Indien deze niet behaald zijn, volgt een overleg met ouders, orthopedagoog, CJG-er, leerkracht en IB-er. Samen bespreken we de onderwijsbehoeften, doelen en acties. Na dit overleg kan blijken dat verder onderzoek wenselijk is.    

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school is zich aan het verdiepen in groepsdoorbrekend en unitonderwijs voor enkele vakgebieden. We kunnen dan beter inspelen op de onderwijsbehoeften van de individuele  leerling. Tevens is er meer aandacht voor eigenaarschap en kindgesprekken. Zo creëren we mogelijkheden voor de intrinsieke motivatie en executieve functies bij ieder kind.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kinderen met een risico op achterstanden krijgen, voordat zij op de basisschool beginnen, via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voor deze kinderen wordt Vroeg en Voorschoolse Educatie aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. De schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur om het VVE aanbod te realiseren. Onze school is sinds januari 2022 weer een VVE locatie waar voor- en vroegschoolse educatie wordt aangeboden.

We werken goed samen met peuterspeelzaal locatie Elsenhof, in ons gebouw gevestigd, waardoor de ontwikkeling van kinderen goed wordt overgedragen en we een doorgaande lijn voor ogen hebben.  

Terug naar boven