Basisschool De Elsenhof

van den Elsenplein 17 4845 EB Wagenberg

Schoolfoto van Basisschool De Elsenhof

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Viermaal per jaar houdt de Intern begeleider een groeps- en leerlingbespreking met de leerkrachten van de school.
Het onderwijsaanbod, het groepsoverzicht en/of resultaten cito worden besproken.
In deze gesprekken komt het volgende aan de orde: evaluatie en beoordeling, hiaten in het onderwijsproces, vaststellen van specifieke ondersteuning, vastleggen wie deze ondersteuning biedt (onderwijsassistent, leerkracht, de Intern begeleiders of externen), de doelen voor de groep, subgroepen 1-3 en de leerlingen bepalen.
Dit alles wordt door de leerkracht van de groep vastgelegd in het leerlingvolgsysteem.  

Twee keer per jaar wordt een opbrengstenanalyse samengesteld door de Ib-er van de school.
I.s.m. de directeur worden de conclusies van deze analyse opgesteld.
Ons doel daarbij is de resultaten te brengen op of boven het landelijk gemiddelde, zoals de inspectie deze stelt in haar notitie waarderingen en opbrengsten.
Twee keer per jaar worden de trendanalyses met het hele team geëvalueerd op basis van de citoresultaten.
De gegevens van de trendanalyse komen terug op diverse niveaus: leerlinggebonden, groepsgebonden, schoolgebonden en bovenschools bij het Intern Begeleiders netwerk en het Directieteam.

Opbrengstgericht en handelsgericht werken is het inzichtelijk maken van de doelstellingen van de school op onderwijsgebied, het volgen van de prestaties van de leerlingen, plannen en het evalueren, zodat kan worden bepaald wat goed gaat en wat beter kan.
Dit doen we middels de PDCA-cyclus. (Plan, Do, Check en Act.)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school


Groep 8:   

  • September: 15 min. gesprek.
  • November: Informatieavond vanuit het Voortgezet Onderwijs.
  • November: Drempelonderzoek.
  • Januari: Open dagen Voortgezet Onderwijs. voor ouders en leerlingen groep 7 en 8
  • Januari: Adviesgesprek ouders, leerling, leerkracht en directeur. Wij baseren het advies op het 8 jarenlang begeleiden van de leerling. Betrokken bij de totstandkoming van het advies zijn leerkrachten gr 7 en 8, de  Ib-er en de directeur.
  • Februari: afname doorstroomtoets groep 8
  • Maart: Aanmelding VO- school. 
  • Mei: Bevestiging aanname VO school
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze onderwijskundige visie zeggen we dat wij het van groot belang vinden dat kinderen zich sociaal emotioneel welbevinden.
Onze school moet een plek zijn waar kinderen zich veilig en geborgen voelen.
Ons pedagogisch en didactisch handelen, zal hier op gericht zijn: wij proberen aan de individuele leerbehoeften van elk kind tegemoet te komen door ze een uitdagend pedagogisch klimaat te bieden.
Daarnaast is ons handelen er op gericht dat de aan ons toevertrouwde leerlingen zich op maatschappelijk gebied kunnen ontwikkelen.
Zij groeien op in een democratische, multiculturele samenleving.
Zij moeten leren hoe zij zich in een dergelijke samenleving moeten gedragen, er hun weg in moeten vinden en wat hun plaats is binnen die samenleving.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilgheid
  • Geborgenheid
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven