Christelijke Basisschool d'n Akker

Groene Kruisstraat 12 4414 AL Waarde

Schoolfoto van Christelijke Basisschool d'n Akker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vanaf 1 augustus 2020 kijkt de inspectie naar referentieniveaus. De behaalde referentieniveaus liggen boven de signaleringswaarde.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Resultaten van leerlingen worden getoetst door middel van methodetoetsen. De resultaten worden verwerkt in Parnassys. Leerkrachten noteren indien nodig opvallende zaken in het groepsplan, zodat er doelgericht gewerkt wordt richting de volgende toets. Leerlingen die onderdelen nog niet begrijpen krijgen dan na de toets verlengde instructie. 

Tweemaal per jaar wordt de CITO afgenomen. De resultaten hiervan worden besproken in een leerlingbespreking met de IB-er. Actiepunten die hieruit volgen neemt de leerkracht op zich door eventueel een nieuw handelingsplan te schrijven voor bepaalde leerlingen en het groepsplan aan te passen. 



Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 wordt begin van het schooljaar de Cito afgenomen. In februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Op basis van die gegevens maken we een voorlopig schooladvies. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We zijn een reformatorische school. Vanuit de Bijbel weten we dat we onze naasten moeten liefhebben. We streven als leergemeenschap te functioneren. Daarbij denken we aan leren in de breedste zin van het woord. We willen leren voor het totale leven. Dat leren doen met, van en voor elkaar en de hele school- en dorpsgemeenschap. 

We gaan op een respectvolle manier met elkaar, onszelf, de schepping en de dingen om ons heen om. We zeggen dit en we doen dit. 

We zijn ervan overtuigd dat het dragen van verantwoordelijkheid daarvoor essentieel is. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Christelijke leergemeenschap
  • Respect geven en ontvangen
  • Verantwoordelijkheid dragen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven