Juliana van Stolbergschool

Woeringenlaan 20 5144 CJ Waalwijk

  • De school is gehuisvest in een brede school waarin opvang en onderwijs geïntegreerd zijn.
  • Om de school heen is een natuurleertuin aangelegd waarin kinderen kunnen spelen en ontdekken.
  • De school is in oktober 2013 geopend.
  • Schoolfoto van Juliana van Stolbergschool
  • Schoolfoto van Juliana van Stolbergschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Juliana van Stolbergschool wil kansen bieden aan leerlingen, kansen om hun talenten te ontplooien. Daarbij gaan we uit van de groei en ontwikkeling die leerlingen doormaken.

Als norm hanteren we dat de scores op of boven het landelijk gemiddelde liggen. Vanwege de corona pandemie is er een wisselend resultaat te zien. In schooljaar 2020 is er landelijk geen eindtoets afgenomen. We scoren rondom de landelijke percentages en er wordt voldaan aan de opdracht om leerlingen een fundamentele kwaliteit mee te geven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Een leerlingvolgsysteem is een belangrijk instrument om de vorderingen van de kinderen in beeld te brengen. Op systematische wijze worden de vorderingen in beeld gebracht. Op Juliana van Stolbergschool is een protocol doorstroom groep 2 naar groep 3 aanwezig.

Het leerlingvolgsysteem bestaat uit onafhankelijke toetsen. Dit zijn landelijk genormeerde toetsen en ze geven een beeld van het niveau van het kind. Voor deze afnamemomenten maken we gebruik van 'leerling in beeld' van Cito.

In de kleutergroepen wordt gebruik gemaakt van de observatiesystemen 'Kleuter in beeld' en “leer- en ontwikkelingslijnen jonge kind” van ParnasSys. Onze school maakt vanaf groep 3 gebruik van het leerlingvolgsysteem 'Leerling in beeld' van Cito voor rekenen en wiskunde, spelling, technisch lezen en begrijpend lezen.

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling wordt 'Kindbegrip' gebruikt in alle groepen. Dit signaleringsinstrument sluit aan bij de methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

In de groepen 3 worden ook de voortgangstoetsen; herfst-, winter-, lente- en eindsignalering van de methode “Veilig leren lezen” gebruikt en als signaleringsmoment ingezet. De gemaakte toetsen worden digitaal verwerkt. De signaleringsgegevens geven mogelijk aanleiding tot het maken van een analyse. De analyse wordt ingezet om uw kind de juiste hulp te bieden. Naast de individuele analyse worden de signalen gebruikt om het onderwijs op zowel groeps- als schoolniveau beter af te stemmen. De onderwijskwaliteit blijft hierdoor gewaarborgd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meeste leerlingen van de Juliana van Stolberg stromen door naar havo of vwo. De door de Juliana van Stolbergschool gegeven adviezen voor vervolgonderwijs zijn passend. Leerlingen komen veelal op het niveau van vervolgonderwijs terecht dat voor hen was geadviseerd en verwacht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Er is een ‘handboek sociale veiligheid’. Een veilig schoolklimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich fysiek maar ook sociaal-emotioneel veilig voelen op school. De school heeft een actieplan tegen pesten, maar gaat verder door leerlingen uit de bovenbouw op te leiden tot mediator.

Leerlingen leren met respect voor zichzelf en elkaar hun problemen op te lossen en worden op hun niveau opgeleid tot zelfstandige en zelfverantwoordelijke mensen.

De school ziet het als een taak om kinderen vanuit het onderwijzend oogpunt mede op te voeden tot evenwichtige, fatsoenlijke, democratische, participerende, coöperatieve en algemeen ontwikkelde burgers van de Nederlandse samenleving. Zij moeten goed met anderen om kunnen gaan en deel kunnen nemen aan de samenleving. Wij besteden aandacht aan sociale vaardigheden bij de leerlingen, de basiswaarden en aan beleefdheid en omgangsregels in de omgang met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Burgerschap
  • Integratie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt wettelijk toezicht om te komen tot handhaving en verbetering van de kwaliteit van onderwijs. Informatie van de Inspectie is interessant voor ouders, personeel en bestuur.
Een inspectiebezoek bestaat uit gesprekken met het College van Bestuur, de locatiedirectie, lesbezoeken, dossieronderzoeken en gegevens uit Scholen op de Kaart. De uitkomsten van dit onderzoek bevatten voor de school aanbevelingen en aandachtspunten. Deze worden verwerkt in herstel- en verbeterplannen op de locatie.

Terug naar boven