De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Op onze school streven we er naar dat alle kinderen zich veilig voelen in de omgang met anderen. We gebruiken hiervoor op school de term Sociale Veiligheid. We willen dat bereiken door in de omgang met kinderen, ouders en elkaar te werken aan een open schoolklimaat. Aandacht en respect voor elkaar zijn van essentieel belang. We willen dat kinderen met plezier naar school komen en zich veilig voelen. Juliana van Stolbergschool monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met WMK.
Onder een veilig schoolklimaat verstaan wij als Juliana van Stolbergschool: een (leer)omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn, zich gewaardeerd voelen en zich onderdeel van een groep voelen om zich daarin optimaal te kunnen ontwikkelen. Mede door de sterke basisstructuur met rust, duidelijkheid, warmte en liefde zorgen we dat de leerlingen zich gezien voelen.
Onze school heeft een Handboek Sociale Veiligheid. Daarin staat beschreven wat onze visie en visie is, hoe de taken verdeeld zijn, hoe we een jaar opstarten, welke preventieve programma’s en activiteiten we inzetten en wat we doen aan signalering.
Preventie
Om een sociaal veilig klimaat te creëren en pesten te voorkomen, is preventie het meest belangrijk. Dit wordt gewaarborgd door de werkgroep Sociale Veiligheid. Deze houdt zich bezig met de volgende aspecten die we op school aanbieden: regels en afspraken, kinderraad, kinderpleinwacht, herstelrecht, handboek Sociale Veiligheid, spellen Sociale Veiligheid, troostbeer, Kids’Skills, Kwink, aandacht voor de Gouden weken, aandacht voor de week tegen pesten en de methode Meidenvenijn.
Sociaal Emotioneel Leren
Wekelijks gebruiken we in de klassen de methode Kwink, een online methode voor sociaal-emotioneel leren (SEL). Kwink is praktisch, leuk en altijd actueel, de kinderen zijn er betrokken bij de Kwinklessen. Het is gericht op preventie en de kracht van een veilige groep. Er wordt gewerkt vanuit vijf waardes: besef van jezelf, besef van de ander, zelfregulatie, relaties hanteren en keuzes maken.
In de klassen
In de groepen zijn we dagelijks bezig met Sociale Veiligheid. De leerkrachten tonen in communicatie en met hun eigen gedrag respect voor elkaar. Zij zijn een belangrijk voorbeeld. Aan het begin van het jaar maakt iedere klas Onze Afspraken. Dit zijn afspraken over hoe er in de groep met elkaar wordt omgegaan en is onderdeel van de activiteiten uit de Gouden weken. Mocht het soms niet goed gaan en is er een conflict, dan gebruiken we herstelrecht. De kinderen krijgen een kaartje met vragen en gaan met de leerkracht of met elkaar stapsgewijs praten. Ze zoeken daarbij een oplossing om de relatie te herstellen. Wekelijks wordt er concreet gewerkt aan sociaal-emotioneel leren en aan een veilig klimaat met de methode Kwink.
Op het plein
Op onze school lopen er naast twee teamleden ook twee kinderen pleinwacht. Dit zijn kinderen uit de groepen 7 en 8 die hiervoor worden opgeleid met een mediation-training. De kinderpleinwachters lopen rond en helpen bij het oplossen van conflicten. Het doel hiervan is dat zowel de spelende kinderen als de pleinwachters leren dat ze voor hun deel zelf verantwoordelijk zijn voor een goede sfeer op het plein en dat ze veel dingen onderling op kunnen lossen; zonder tussenkomst van een volwassene. Ze gebruiken hierbij het Herstelrechtkaartje en dragen hesjes. De herstelrechtkaartjes gebruiken we ook in de klassen. Mocht het soms niet goed gaan en er is een conflict, dan gebruiken we dit. De kinderen krijgen een kaartje met vragen en gaan met de leerkracht of met elkaar stapsgewijs praten. Ze zoeken daarbij een oplossing om de relatie te herstellen.
Op school
Op school hebben we principeafspraken, dat zijn alles overkoepelende afspraken. Deze zijn zichtbaar in de school aanwezig. Als u de school binnenkomt, ziet u onze mooie trotskast. In ieder vak staat iets uit een klas waar de kinderen trots op zijn. Prominent in de gang zit de troostbeer. Dat is een knuffelbeer die met een kind mee naar huis gaat als deze een steuntje in de rug kan gebruiken. We hebben ook een troostkoffer Verlies en een troostkoffer Echtscheiding. Op alle onderwijspleinen hangen grote lijsten met de 4 Kwinkslagen vanuit de methode hoe we met elkaar omgaan.
Er is op school een kinderraad. In deze raad zitten kinderen uit de groepen 6, 7 en 8. Zij gaan gaan in gesprek met elkaar en hebben overleg met de directeur. Hierdoor wordt de inspraak en het meedenken van leerlingen vergroot: kinderparticipatie. Kinderparticipatie heeft tot doel dat kinderen medezeggenschap hebben bij zaken die hen direct en indirect aangaan. Alle kinderen van de hele school kunnen hun ideeën in de ideeënbus stoppen. Op deze manier zijn de kinderen betrokken bij het reilen en zeilen op school.
Kids’Skills
Op school werken we met drie Kids' Skills-groepen. De kracht van dit programma is dat er continu een transitie plaatsvindt tussen de bijeenkomst en de klassensituatie. De kinderen kunnen de vaardigheden meteen toepassen op school en de vaardigheden worden ook aangeleerd in de klas. Kids’ Skills is een oplossingsgerichte methode om kinderen sociale vaardigheden te leren. Het maakt kinderen sterker, de kinderen leren direct van elkaar en ze leren kwaliteiten in elkaar waarderen. De kinderen gaan zelf aan de slag met het kiezen van de vaardigheid en de manier waarop de vaardigheid geoefend gaat worden. De begeleider van het groepje heeft hierin een coachende rol. De kinderen leren gaandeweg dat het leren van vaardigheden de oplossing voor problemen in het omgaan met andere kinderen oplevert. Hierdoor leren de kinderen met elkaar aan doelen werken, zoals vergroten van zelfvertrouwen, omgaan met anderen, leren NEE-zeggen, kwaliteiten ontdekken en jezelf leren zijn