De school monitort de sociale en fysieke veiligheid met een vragenlijst afgenomen door/via: WMK.
Op onze school streven we er naar dat alle kinderen zich veilig voelen in de omgang met anderen. We gebruiken hiervoor op school de term Sociale Veiligheid. We willen dat bereiken door in de omgang met kinderen, ouders en elkaar te werken aan een open klimaat. Aandacht en respect voor elkaar zijn van essentieel belang. We willen dat kinderen met plezier naar school komen en zich veilig voelen. Met een veilig schoolklimaat verstaan wij als Juliana van Stolbergschool: een omgeving waarin kinderen zich veilig voelen, zichzelf kunnen zijn, zich gewaardeerd voelen en zich onderdeel van een groep voelen om zich daarin optimaal te kunnen ontwikkelen. Mede door de sterke basisstructuur met rust, duidelijkheid, warmte en liefde zorgen we dat de leerlingen zich gezien voelen.
Preventie
Om een sociaal veilig klimaat te creëren en pesten te voorkomen, is preventie het meest belangrijk. Dit wordt gewaarborgd door de werkgroep Sociale Veiligheid. Deze houdt zich bezig met de volgende aspecten die we op school aanbieden: regels en afspraken, kinderraad, kinderpleinwacht, herstelrecht, handboek Sociale Veiligheid, spellen Sociale Veiligheid, troostbeer, Kids’Skills, methodelessen, kindgesprekken, aandacht voor de gouden weken, aandacht voor de vredesweek en de methode meidenvenijn.
In de school
Zichtbaar: Op school hebben we principeafspraken, dat zijn alles overkoepelende afspraken. Deze zijn zichtbaar in de school aanwezig. Als u de school binnenkomt, ziet u onze mooie trotskast. In ieder vak staat iets uit een klas waar de kinderen trots op zijn. Prominent in de gang zit de troostbeer. Dat is een knuffelbeer die met een kind mee naar huis gaat als deze een steuntje in de rug kan gebruiken. We hebben ook een troostkoffer Verlies en een troostkoffer Echtscheiding.
Kids’Skills en kinderraad: Op school werken we met Kids Skills-groepen. In deze groep ontwikkelen leerlingen op speelse wijze vaardigheden om problemen te overwinnen. Het is een praktische aanpak waarbij kinderen leren oplossingsgericht te denken, positief worden bevestigd en hun zelfvertrouwen wordt verbeterd. We hebben op onze school een kinderraad. De kinderraad denkt mee over allerlei onderwerpen. Zij dragen ook ideeën en oplossingen aan die vanuit de kinderen komen.
Vertrouwenspersonen: De leerlingen en hun ouders kunnen bij problemen terecht bij de vertrouwenspersonen. Zij gaan één keer per jaar de klassen rond om over allerlei onderwerpen met de kinderen te praten. Zoals over voor jezelf opkomen, grenzen aangeven, digitale veiligheid, grensoverschrijdend gedrag en pesten.
Meten: Om tussendoor de vinger aan de pols te houden nemen wij cyclisch de gevoelsthermometer en het sociogram af. Wanneer er vanuit deze instrumenten opvallende zaken gesignaleerd worden, gaat de leerkracht met de leerling hierover in gesprek. We doen dit met een WMK-vragenlijst Sociale Veiligheid. Deze laat we één of twee keer per jaar invullen door de ouders, leerkrachten en kinderen van groep 6, 7 en 8. De resultaten worden teruggekoppeld.
In de klassen
In de groepen zijn we dagelijks bezig met Sociale Veiligheid. De leerkrachten tonen in communicatie en met hun eigen gedrag respect voor elkaar. Zij zijn een belangrijk voorbeeld. Aan het begin van het jaar maakt iedere klas Onze Afspraken. Dit zijn afspraken over hoe er in de groep met elkaar wordt omgegaan, dit is een onderdeel uit de activiteiten van de Gouden weken. Mocht het soms niet goed gaan en is er een conflict, dan gebruiken we herstelrecht. De kinderen krijgen een kaartje met vragen en gaan met de leerkracht of met elkaar stapsgewijs praten. Ze zoeken daarbij een oplossing om de relatie te herstellen. Wekelijks is er aandacht voor omgang met elkaar via methodelessen.
Op het plein
Op onze school lopen er naast twee teamleden ook twee kinderen pleinwacht. Dit zijn kinderen uit de groepen 7 en 8 worden hiervoor opgeleid met een mediation-training. De kinderpleinwachters lopen rond en helpen bij het oplossen van conflicten. Het doel hiervan is dat zowel de spelende kinderen als de pleinwachters leren dat ze voor hun deel zelf verantwoordelijk zijn voor een goede sfeer op het plein en dat ze veel dingen onderling op kunnen lossen; zonder tussenkomst van een volwassene. Ze gebruiken hierbij het Herstelrechtkaartje en dragen hesjes.