Juliana van Stolbergschool

Woeringenlaan 20 5144 CJ Waalwijk

  • De school is gehuisvest in een brede school waarin opvang en onderwijs geïntegreerd zijn.
  • Om de school heen is een natuurleertuin aangelegd waarin kinderen kunnen spelen en ontdekken.
  • De school is in oktober 2013 geopend.
  • Schoolfoto van Juliana van Stolbergschool
  • Schoolfoto van Juliana van Stolbergschool

Het team

Toelichting van de school

Eén van de streefdoelen is de lerende organisatie. De afgelopen jaren heeft daarom de professionele cultuur aandacht gekregen: een lerend team in een lerende organisatie met een plan van aanpak. Door samen onderwijs te maken, maken we het aanbod completer en rijker. Eigenaarschap in samenspraak wordt hierdoor dieper in de organisatie gelegd en mede daardoor wordt de betrokkenheid en motivatie verhoogd.

Naast deze ontwikkeling voor zowel de school, de organisatie en de leerkrachten, is er ook aandacht besteed aan professionalisering op andere gebieden. Er is scholing geweest voor veiligheidscoördinatoren, BHV’ers, onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen, werken met digibord en er is een themabijeenkomst gehouden over gedrag en persoonlijke professionalisering. Tevens zijn wij een gecertificeerde opleidingsschool en is er aandacht voor individuele scholing voor (nieuwe) leerkrachten.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de eigen groepsleerkracht vanwege scholing, verlof of ziekte afwezig is, gaan we op zoek naar een vervanger. Indien er geen vervanging is, worden de leerlingen verdeeld over de andere groepen. Bij hoge uitzondering kan het zijn dat we de ouders vragen hun kind thuis te houden.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Hoewel we werken met leerstofjaarklassen zijn onze kleutergroepen gemengde groepen (groep 1-2). Ook kan het voorkomen dat een leerling, passend bij zijn niveau, sommige lessen in een andere groep volgt.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Juliana van Stolbergschool werkt met Kleuterplein. Dit sluit aan op de kinderopvang en helpt om de overgang naar de basisschool soepel te laten verlopen.

Daarnaast wordt in de kleutergroepen het observatiesysteem "Kleuter in beeld" van ParnasSys gebruikt. Dit levert analyses op en de signalen worden ingezet om het onderwijs op zowel groeps- als individueel niveau beter af te stemmen en hierdoor blijft de onderwijskwaliteit gewaarborgd.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het leerstofaanbod stelt onze leerlingen in staat zich optimaal te ontwikkelen en voor te bereiden op vervolgonderwijs. Daarbij voorziet de school in een breed aanbod, gericht op het verwerven van kennis, inzicht, vaardigheden en houdingen.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Juliana van Stolbergschool biedt regulier basisonderwijs voor leerlingen in de basisschoolleeftijd van 4 t/m 12 jaar en staat open voor alle leerlingen (alle religies) die aangemeld worden. Zijn er bij aanmelding specifieke zorgproblematieken bekend, dan onderzoeken wij of we voor deze leerling de juiste ondersteuning c.q. het juiste onderwijs kunnen bieden voordat de aanmelding omgezet wordt naar een definitieve aanname.

Extra ondersteuning voor leerlingen met extra onderwijsbehoeften
Op onze school kunnen wij onderwijs bieden aan leerlingen met dyslexie, dyscalculie en leerlingen met verminderde cognitieve ontwikkelingsmogelijkheden vanwege een beperkt IQ. Op basis van specifieke ondersteuningsbehoeften kan hiervan worden afgeweken.


Hiervoor is de school toegerust met gecertificeerde IB-ers, een ambulant begeleider, een leerlingbegeleider en een taalondersteuner voor "nieuwkomers" en vier onderwijsassistenten. Ook zijn er ondersteunende leermiddelen. De leerkrachten beschikken over voldoende kennis voor een juiste aanpak van deze kinderen. De ondersteuning wordt zowel in als buiten de groep geboden.

Op Juliana van Stolbergschool bieden wij alle leerlingen passend onderwijs. We bieden onderwijs dat aansluit bij de ontwikkeling van kinderen ook als een kind extra ondersteuning of begeleiding nodig heeft. Hieronder vallen ook de (hoog)begaafde leerlingen of leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Om dit te realiseren hebben wij twee gecertificeerde IB’ers, waarvan één een orthopedagoog is, en twee specialisten hoogbegaafdheidsonderwijs. De hoogbegaafde leerlingen krijgen ondersteuning zowel op het bouwplein als op het onderwijsplein bij de eigen groep, waardoor het leerproces doorloopt. Als Willem van Oranje Onderwijsgroep hebben we de verantwoordelijkheid voor passend onderwijs voor elke leerling. Het bieden van gevorderde ondersteuning voor hoogbegaafde leerlingen behoort daar ook toe. Op dit niveau wil de Juliana van Stolberg school werken aan de doelstelling om passend onderwijs te realiseren.

De hoofddoelstelling van het beleid van Juliana van Stolberg school is: Juliana van Stolberg school biedt passend onderwijs aan voor hoogbegaafde leerlingen (behorend tot de doelgroepomschrijving). Deze leerlingen worden verdeeld over verschillende plusklassen die de leerlingen 'bouwplein' noemen. Deze groepen hebben twee contactmomenten in de week. Hierbij is aandacht voor cognitieve uitdaging, het ontmoeten van peers, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het ontwikkelen van executieve functies. Daarnaast is er voor deze leerlingen passend aanbod in de reguliere klassen.

Tevens is er door leerkrachten sterk ingezet op verbetering van de resultaten van de leerlingen op basis van schoolbrede analyses en zicht op cognitieve ontwikkeling van leerlingen. Met name rekenen en begrijpend lezen in de groepen hebben de aandacht. De verwachting is dat de komende jaren betere en stabiele resultaten gepresenteerd zullen worden.

Grenzen aan het onderwijs
Juliana van Stolbergschool is een reguliere basisschool. Dat betekent dat er grenzen zijn aan de mogelijkheden. Voor ons staat het belang van het kind altijd voorop: elk kind heeft recht op een passende plek. Wij kunnen echter niet alle kinderen een passende plek bieden. Voor leerlingen die niet op onze school terecht kunnen, wordt in overleg met de ouders een passende school binnen het samenwerkingsverband gezocht.

Rol Deskundige Bevoegd Gezag (DBG)
De rol van de DBG-er op onze school is na te gaan of de Juliana van Stolbergschool een passende plek kan bieden, het verlengen van toelaatbaarheidsverklaringen en contacten met het samenwerkingsverband te onderhouden. Toelaatbaarheid en Advies Commissie (TAC) stuurt er steeds meer op dat ze aangeven dat de DBG-er tussentijds meekijkt, dus advisering bij specifieke leerlingen e.d.


Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen een lerende organisatie zijn, waarin de talenten van de medewerkers optimaal benut en ingezet worden. In het onderwijs op onze school staat de ontwikkeling en het talent van iedere leerling centraal. 

Een ander aandachtspunt is de doorgaande ontwikkelingslijn. Het is van belang om een beter zicht te krijgen op de leerlijnen, zodat er meer balans en structuur ontstaat in het onderwijs, het leerstofaanbod, de leeropbrengsten/resultaten en de individuele ontwikkeling van de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In het schoolgebouw is kinderopvang en onderwijs aanwezig en met de partner Mikz kinderopvang is er op termijn meer aandacht voor een doorgaande leerlijn peuters/kleuters.

In de groepen van de peuters van 2 en 3 jaar wordt gewerkt met het VVE-programma Peuterplein. Raai de kraai is de handpop van Peuterplein die op vele gebieden ingezet kan worden om een activiteit kracht bij te zetten. Daarnaast kan Raai ook een steun en troost bieden, bijvoorbeeld bij een afscheid.

Terug naar boven