SSBO Het Zilverlicht

Rembrandtpark 67 5143 GH Waalwijk

  • Tijdens de technieklessen wordt er veel samengewerkt. Gelukkig hoeven we niet op een stoel te blijven zitten!
  • Wij leren niet alleen aan een tafel en uit de boeken, maar ook door te bewegen! Lekker buiten en met elkaar.
  • Vanuit Ik, Ik & jij en Ik & de omgeving leren wij onszelf goed kennen en goed om te gaan met elkaar en de omgeving.
  • Soms krijgen leerlingen extra hulp van een meester of juf van school, maar dit kan ook worden geboden door externe partners.
  • Op onze school zijn we vaak creatief bezig. Handvaardigheid, tekenen, muziek, drama; het komt allemaal voorbij.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Er zijn verschillende toetsen voor leerlingen in de eindgroep. Wij hebben gekozen voor de DIA-doorstroomtoets. Deze is adaptief sluit en goed aan bij onze leerlingen. Voor sommige leerlingen is dit een verplichte toets. Hieronder ziet u welke leerlingen deze doorstroomtoets moeten maken:

-de leerling heeft een totaal IQ boven de 75

-een schooladvies voor vmbo of hoger

-een dubbel advies vmbo-praktijkonderwijs

Leerlingen die geen eindtoets maken

Het schoolbestuur van SBO Het Zilverlicht kan besluiten dat uw kind geen eindtoets hoeft te maken. Dit doet het bestuur in overleg met u. Als u en uw kind dat willen, mag uw kind wel een eindtoets maken. De volgende leerlingen hoeven geen eindtoets te maken:

-leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding;

-leerlingen met een IQ lager dan 75;

-leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.

Valt uw kind niet in deze categorie? Dan maakt uw kind wel de eindtoets. Ook als uw kind mogelijk naar het praktijkonderwijs (pro) of speciaal onderwijs (voortgezet) onderwijs gaat. Binnen onze school hebben wij vooral uitstroom naar vmbo basis en kader en praktijkonderwijs. Een enkele leerling stroomt uit naar vmbo theoretische leerweg, Havo of het ZML-onderwijs. 

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het is belangrijk om tussendoor te checken of een leerling vooruit gaat. Als dat namelijk niet zo is, moeten we ingrijpen. We bekijken dan wat er nodig is. Verschillende bronnen geven ons informatie over de ontwikkeling van de leerling. Hieronder staan er een aantal genoemd. We vinden het belangrijk om verschillende bronnen te gebruiken, zodat we een breed beeld hebben van wat de leerling kan. 

Vanuit de methode

Voor de vakken gebruiken we verschillende methodes. Hier halen we o.a. onze lessen uit. Om te checken of de doelen van de les bereikt zijn, nemen we toetsen af. Soms is dit een dictee, soms zijn het verschillende vragen, etc. In een enkel geval krijgt de leerling oefenstof mee naar huis voor een toets. Bv. woordjes voor Engels.

Observaties

Niet alleen de antwoorden op een toets geven informatie. Ook tijdens de les kan een leerkracht zien of een leerling het doel beheerst. Dat noemen we observaties. Deze zijn ook belangrijk voor het in beeld brengen van de ontwikkeling van de leerling. 

Cito - Leerling in Beeld

Deze toetsen worden 2 keer per jaar afgenomen tijdens de toetsweken rond januari en mei. De resultaten bekijken we om na te gaan of de leerling nog het juiste aanbod krijgt. Soms is het nodig om de lesstof wat moeilijker te maken, iets te herhalen, materiaal in te zetten, etc. 

Doorstroomtoets

In februari maken de leerlingen uit de schoolverlatersgroepen de DIA-doorstroomtoets. Hierover kunt u meer lezen bij het kopje schooladvies en 'voortgezet onderwijs'.

Groepsbespreking

2 keer per jaar is er op school een didactische groepsbespreking. De leerkracht bespreekt dan met de intern begeleider de resultaten van de klas. Er wordt besproken wat al goed gaat, maar ook wat extra aandacht nodig heeft. Deze bespreking is na de citotoetsen. Op die manier kunnen we de laatste resultaten bespreken en eventueel de niet behaalde doelen aanpassen voor de volgende periode. 

Oudergesprekken

3 keer per schooljaar worden ouders uitgenodigd voor een gesprek met de leerkracht. We beginnen het schooljaar met een startgesprek tussen leerling, ouders en leerkracht. In dat gesprek maken we kennis met elkaar, bespreken waar we aan gaan werken dat schooljaar en hoe we met elkaar gaan samenwerken. Rond maart en mei bespreken we het OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). Hierin staat beschreven wat de leerling de afgelopen periode heeft geleerd en waar nog extra aandacht voor nodig is. Ook kunt u als ouder uw vragen stellen. 

Als een leerling net is gestart op onze school, hebben we ook een gesprek na ongeveer 6 weken. We bespreken dan het OPP en hoe de start is verlopen. 

OPP

Elk kind op onze school heeft een OntwikkelingsPerspectief Plan (OPP). In dit document staat alle belangrijke informatie over de leerling. U moet dan denken aan eventuele diagnoses, IQ, hulpverlening, medicatie, maar ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft. Is er extra leertijd nodig voor een vak, zijn er hulpmiddelen nodig of zijn er bijzondere afspraken. Op deze manier schetsen we een volledig mogelijk beeld van de leerling. Om dit beeld actueel te houden is het erg fijn voor ons om nieuwe belangrijke informatie of documenten tussendoor te ontvangen. 2 keer per schooljaar nemen we dit door tijdens de rapportgesprekken met ouders om na te gaan welke ontwikkeling de leerling heeft doorlopen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf de start op onze school vinden we het belangrijk om ouders en leerlingen al mee te nemen richting de uitstroombestemming. We voeren 2 keer per jaar gesprekken met ouders en met de leerlingen om samen op te trekken richting het voorgezet onderwijs.  

Hierbij kijken we naar verschillende aspecten:

- Sociaal emotionele ontwikkeling - Werkhouding 

- Toetsen uit de methodes 

- Toetsen van CITO 

- NI) (capaciteiten onderzoek)

Het traject rondom de uitstroom naar het vervolgonderwijs is een intensief en zorgvuldig proces. We doorlopen samen met ouders en de leerling diverse stappen:

September:
- oriëntatiegesprek tussen leerkracht, ouders en leerling. Hier wordt samen gesproken over wat de wensen van de leerling en ouders zijn, wat de school ziet op dit moment en wat haalbaar lijkt.
- afname NIO (vervalt na schooljaar 23-24)

oktober:
- oriëntatiegesprek tussen leerkracht, ouders en leerling. Hier wordt samen gesproken over wat de wensen van de leerling en ouders zijn, wat de school ziet op dit moment en wat haalbaar lijkt.
- aanmelden van leerlingen voor de doorstroomtoets, na contact met bestuur.

november:
- afname CITO-toetsen

januari:
- voorlopige adviesgesprekken tussen leerling, ouders en school.

februari: 
- afname van DIA doorstroomtoets. Niet alle leerlingen doen hieraan mee. De volgende leerlingen maken deze niet:
- leerlingen die volgens hun ontwikkelingsperspectief uitstromen naar het voortgezet speciaal onderwijs binnen de uitstroomprofielen arbeidsmarkt of dagbesteding;
-leerlingen met een IQ lager dan 75;
- leerlingen die 4 jaar of minder in Nederland zijn en het Nederlands nog niet voldoende beheersen.
De CITO scores, onderzoeken en de onderwijsbehoeften vormen samen het schooladvies.

maart: 
- n.a.v de uitkomsten van de doorstroomtoets adviezen herzien door leerkracht, orthopedagoog en intern begeleider. Adviezen worden alleen naar boven bijgesteld.
- definitief schooladvies afgeven.
- aanmelding van de leerling door ouders bij een passende VO school.
- afname NIO in de bovenbouwgroepen (vanaf schooljaar 23-24)

juni/juli:
warme overdracht tussen Het Zilverlicht en het vervolgonderwijs.

In het schooljaar nadat de leerlingen van school zijn wordt er nog een reünie georganiseerd op Het Zilverlicht waarbij we samen terugkijken op het proces. 

Klik hier voor een filmpje over de mogelijkheden van onze leerlingen na SBO Het Zilverlicht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Elk kind mag zichzelf zijn en worden. Elk kind heeft recht op het maken van eigen keuzes en het stellen van vragen. We willen dat elk kind respect leert hebben voor de ander en zichzelf.  

We gaan uit van de verschillen tussen leerlingen: verschillen in talent, tempo en karakter. Elk kind heeft iets anders te leren en nodig in de omgang met klasgenoten en volwassenen. Leren op sociaal gebied gaat bij onze leerlingen meestal niet vanzelf. Onze leerlingen hebben vaak iets meer en iets anders nodig om zich sociaal te ontwikkelen. Binnen onze school kijken we altijd wat de aanleiding is van bepaald gedrag. Daar gaan we verder op in. In kindgesprekken proberen we de leerlingen inzicht te geven wat het gevolg is van hun gedrag. We bespreken vervolgens welke invloed ze zelf hebben door de keuzes die ze maken.    

In dit proces van ontwikkeling en groei komen we tegemoet aan 3 basisbehoeften:

-relatie: samenwerken, communicatie, respect

-competentie: iets goed kunnen, ergens goed in zijn

-autonomie: zelf goede keuzes maken

We gaan ervan uit dat de behoeften gelden voor iedereen op school: ook voor ouders en teamleden.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • sociale veiligheid
  • welbevinden & oefenplaats
  • kansen & participatie

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs bezoekt minimaal één keer in de vier jaar het schoolbestuur. De inspectie kijkt en bespreekt met het schoolbestuur of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken op de scholen en ook bovenschools op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die onder het schoolbestuur vallen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van dit inspectiebezoek zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

In juli 2021 heeft Het Zilverlicht voor het laatst een gesprek gevoerd met de Onderwijsinspectie. Dit was een online themaonderzoek gericht op de kwaliteitscyclus van de school in relatie tot de specifieke leerling populatie. In dit prettige gesprek hebben we 3 belangrijke thema's voor onze school besproken. Daarbij hebben we toegelicht hoe we met deze thema's aan de slag gaan en waarom we dit willen. 

Hierop kregen we een erg positieve reactie van de inspecteur. Vol vertrouwen zijn wij verder gegaan met deze ontwikkelingen. Deze plannen zijn verwerkt in ons jaarplan. In de bijlage ziet u een korte samenvatting van het gesprek. 

Terug naar boven