SSBO Het Zilverlicht

Rembrandtpark 67 5143 GH Waalwijk

  • Tijdens de technieklessen wordt er veel samengewerkt. Gelukkig hoeven we niet op een stoel te blijven zitten!
  • Wij leren niet alleen aan een tafel en uit de boeken, maar ook door te bewegen! Lekker buiten en met elkaar.
  • Vanuit Ik, Ik & jij en Ik & de omgeving leren wij onszelf goed kennen en goed om te gaan met elkaar en de omgeving.
  • Soms krijgen leerlingen extra hulp van een meester of juf van school, maar dit kan ook worden geboden door externe partners.
  • Op onze school zijn we vaak creatief bezig. Handvaardigheid, tekenen, muziek, drama; het komt allemaal voorbij.

Het team

Toelichting van de school

Het team van SBO Het Zilverlicht bestaat uit onderwijzend personeel en onderwijsondersteunend personeel. Zij assisteren elkaar en werken voortdurend samen. De groepsleerkracht is de spil die de verantwoordelijkheid heeft voor de groep en de individuele leerlingen. Daaromheen heeft het overige personeel een (onderwijs) ondersteunende rol.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Elke leerkracht is weleens afwezig door bv. een cursusdag buiten de school. Als een leerkracht afwezig is doorlopen we de volgende stappen voor vervanging:

  1. vervanging aanvragen bij de vervangingspoule
  2. intern collega's vragen of zij extra kunnen werken
  3. een van de assistenten neemt de groep over
  4. de leerlingen worden verdeeld in andere groepen met eigen werk
  5. de leerlingen zijn thuis met huiswerk

Bij elke stap zorgen we voor een goede overdracht van informatie over de leerlingen en waar dat kan worden leerlingen voorbereid. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

We starten in augustus 2023 met 11 groepen op onze school. Deze zijn als volgt verdeeld:

Onderbouw: OBa - OBb - OBc - OBd

Middenbouw: MBa - MBb - MBc

Bovenbouw: BBa - BBb - SVa - SVb

Aan elke bouw is ook ondersteuning van een onderwijsassistent of leraarondersteuner gekoppeld. Zij werken met kleine groepjes kinderen aan de lesstof. Hierdoor kan er extra aandacht worden besteed aan herhaling en voorbereiding.

Gedurende het schooljaar stromen er ook altijd leerlingen in. Zij worden dan geplaatst in een groep die bij hen past qua leeftijd en qua lesstofaanbod. Als blijkt dat de groepen vol zitten (16-18 leerlingen), kan het zijn dat er een nieuwe groep wordt geopend. Dat is niet vanzelfsprekend.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Onze kleuters krijgen 25 uur en 15 minuten per week onderwijs. Groep 1 en 2 zitten bij elkaar in een klas en we werken met de kleutergroepen groepsoverstijgend. De oudere kinderen kunnen zo de jongere kinderen helpen en het goede voorbeeld geven. Zo werken we aan leren van en met elkaar. We hebben de vakken niet uitgesplitst. Omdat we in de kleutergroepen thematisch werken zijn de vakken van de hele dag verweven in de verschillende activiteiten.

Als de kinderen op school komen mogen ze vanaf 8.30 uur naar de klas toe. Daar ligt er voor elk kind een werkje klaar voor tijdens de inloop. Dit is een werkje waar ze zelfstandig mee aan de slag kunnen. Om 8.45 start de schooldag.

De kleuters werken thematisch. Elke 3 tot 4 weken staat er een ander thema in de groep centraal. Alle vakken worden in dit thema verweven. Gedurende de dag is er veel afwisseling in activiteiten en werkvormen. Hierbij kunt u denken aan kringactiviteiten, speelleren in hoeken, werkjes uit de kast maken, buiten spelen en meer! 

Voor meer informatie kunt u verder lezen bij hoofdstuk 2.3.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Ook de leerlingen van de onderbouw t/m de schoolverlaters krijgen in totaal 25 uur en 15 minuten les per week. Ook zij starten, net als de kleuters, om 8.45 uur. Dat is iets later dan andere basisscholen in de omgeving. Ouders kunnen zo eventueel eerst andere kinderen naar school brengen. Vanaf 8.30 uur mogen de kinderen via de buitendeur naar hun klas.

De schooltijden zijn:

ma-di-do-vr: 8.45 tot 14.45 uur

wo: 8.45 tot 12.15 uur

Bovenstaande tijden per vak zijn richtlijnen. Het kan voorkomen dat een klas bijvoorbeeld veel meer behoefte heeft aan rekenen dan taal. We kunnen dan schuiven met de tijden. Verder besteedt de school ook veel aandacht aan andere zaken. Zo werken we nauw samen met de bibliotheek aan allerlei projecten, bezoeken we musea en theaters. Samen met het bewegend leren is er elke dag wel iets leuks te beleven op Het Zilverlicht! 

De klassen zijn ingedeeld op leeftijd. Niet al onze leerlingen werken op hetzelfde niveau. Daarom werken wij voor de vakken rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, taal en spelling zo veel als kan groepsdoorbrekend. Kinderen uit 2 gelijke klassen worden dan op niveau ingedeeld en krijgen dan instructie op hun niveau. Dat kan dus bij een andere leerkracht zijn. Op onze school werken ook onderwijsassistenten en een leraarondersteuner. Zij werken met groepjes leerlingen binnen school aan allerlei vakken. Daarnaast zijn er op onze school ook veel stagiaires aanwezig. Zij werken, onder begeleiding van hun stagebegeleider ook met groepjes leerlingen of een hele klas. 

Leerlijnen

Wat kinderen moeten leren noemen we de doelen. Dit is per leerjaar opgedeeld in kleine stapjes of doelen. Die doelen samen noemen we de leerlijn. Deze doelen zijn het uitgangspunt voor ons onderwijs. Elke groep heeft zijn eigen doelen voor dat schooljaar. De leerkracht plant deze doelen in en bekijkt welke lesstof uit de methode hier bij past. Ook activiteiten rondom bewegend en betekenisvol leren worden gepland. Deze werkwijze gebruiken we bij de vakken rekenen en spelling. Komend schooljaar gaan we ook ons leesonderwijs vormgeven vanuit leerlijnen. 

Niet alle kinderen hoeven dezelfde doelen te behalen. Vanaf ongeveer 7 jaar bepalen we voor de leerling het verwachte uitstroomniveau. U kunt dan denken aan praktijkonderwijs, vmbo basis/kader, vmbo T of havo. Dat niveau is gekoppeld aan een leerroute binnen school. Die leerroutes hebben elk hun eigen doelen en aanbod. Zo kunnen we voor leerlingen meer leertijd organiseren. Dit kan voor elk vak anders zijn. Als een kind goed is in bv. rekenen kan het op een andere leerroute zitten, dan bv. voor een vak waar het minder goed in is. 

Van de kleuters t/m de schoolverlaters werken we met leerlijnen. 


Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Ondersteuningsteam

Op SBO Het Zilverlicht hebben we een ondersteuningsteam. Die bestaat uit een schoolmaatschappelijk werkende, een orthopedagoog, de intern begeleiders en de directie. Dit ondersteuningsteam buigt zich, elk vanuit eigen expertise over beleid rondom extra ondersteuning, maar ook over casuïstiek. Er is elke 2 weken een overleg waarbij dit aan bod komt. Op inhoud worden ook anderen uitgenodigd zoals de schoolarts, de logopedist van school, de leerplichtambtenaar en de leerkrachten.

Passend Onderwijs 

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl. 

Wat is passend onderwijs? 

Passend onderwijs is niets anders dan goed onderwijs. Dat doet onze school door de onderwijsbehoeften van uw kind vast te stellen en hierop tijdens de lessen af te stemmen. Op deze manier biedt de school basisondersteuning, waarmee de meeste kinderen zich op de basisschool goed kunnen ontwikkelen. In het schoolondersteuningsprofiel leest u welke basisondersteuning en welke extra ondersteuning de scholen bieden. Ons ondersteuningsprofiel staat op de website van de school. 

Het Zilverlicht is één van de twee SBO scholen met een verbrede toelating, binnen de regio van SWV-LHA. Leerlingen zijn veelal afkomstig uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand en Heusden/Altena.

Omdat er in de directe omgeving geen SO scholen zijn, is ervoor gekozen om een verbrede populatie leerlingen toe te laten op onze school.
Op Het Zilverlicht zijn leerlingen welkom:

- Die een vertraagde leerontwikkeling kennen en gebaat zijn bij meer verwerkingstijd, herhaling en meer begeleiding bij hun schoolwerk. Vaak zijn deze leerlingen vastgelopen doordat het tempo op de reguliere basisschool te hoog lag of dat er te weinig begeleidingstijd beschikbaar was. Aanpassing van werk en tempo geven de motivatie en het leerplezier weer terug;

- Met een minder hoge intelligentie dan gemiddeld op een basisschool verwacht wordt. Leerlingen met een IQ vanaf ongeveer 63 of hoger kunnen profiteren van het onderwijsaanbod op Het Zilverlicht.

- Met een gemiddeld of hoge intelligentie, maar waarbij de ontwikkeling stagneert doordat hun autisme hen belemmert om het onderwijs op een reguliere basisschool te volgen.

- Die moeilijk ‘verstaanbaar’ internaliserend (naar binnen gericht) gedrag laten zien. Denk aan leerlingen die sociaal/emotionele ondersteuning nodig hebben, omdat ze veel hebben meegemaakt. Of omdat er bij hen een diagnose is vastgesteld zoals een vorm van autisme. Deze leerlingen zijn gebaat bij structuur, voorspelbaarheid, rust en duidelijkheid in de klas en in de school.

- Die moeilijk ‘verstaanbaar’ externaliserend (naar buiten gericht) gedrag laten zien. Ook deze leerlingen zijn gebaat bij rust, duidelijkheid, structuur en voorspelbaarheid. Soms moeten ze begrensd worden in hun gedrag. Leerlingen waarbij bij aanvang ingeschat wordt dat zij de mogelijkheid hebben hun gedragsproblemen in een rustige setting te verminderen of te leren beheersen zijn welkom op Het Zilverlicht.

- Die graag naar school komen, maar gehinderd worden in hun cognitieve en sociaal/emotionele ontwikkeling doordat er sprake is van een taalachterstand of een taalstoornis, gekoppeld aan een andere diagnose, zoals autisme of ADHD. Voor hen wordt Het Zilverlicht ondersteund door ambulant begeleiders vanuit de SO scholen voor taal/spraak en door de interne logopedie.

- Die direct aangemeld worden vanuit specialistische voorschoolse voorzieningen voor jonge kinderen, zoals de Taal-spraak voorzieningen en de MKD's (medisch kinderdagverblijven). Deze leerlingen hebben vaak een algehele ontwikkelingsachterstand en veel over hun mogelijkheden is nog onduidelijk.

Wanneer een leerling niet in staat is om binnen een (kleine) groepssituatie tot leren te komen, maar afhankelijk is en blijft van de directe 1 op 1 sturing van de leerkracht, is het Zilverlicht niet de juiste school.

Dit geldt ook voor leerlingen die fors externaliserend gedrag laten zien, vanuit bv. hechtingsproblematiek, trauma of oppositioneel gedrag. Voor deze leerlingen is behandeling voorliggend op het kunnen volgen van onderwijs. Zij hebben vaak extreem veel individuele aandacht nodig, wat in een groepssituatie niet geboden kan worden.

Daar waar de veiligheid van een leerling zelf, of als gevolg van zijn/haar handelen de veiligheid van de klasgenoten of de lesgevende collega in het geding is, is Het Zilverlicht ook niet de juiste plek voor deze leerling.

Om dit te kunnen realiseren zet het Zilverlicht een aantal extra's in:

- Een team met oog en hart voor leerlingen die iets anders én/óf iets meer nodig hebben aan begeleiding.

- Een ondersteuningsteam op schoolniveau: hier binnen zijn intern begeleiders, schoolmaatschappelijk deskundigen, een orthopedagoog en logopedie aanwezig.

- Inzet van expertise vanuit de SO scholen uit de regio in de vorm van ambulant begeleiders.

- Onderwijsassistenten voor leerlingbegeleiding in kleine groepjes.

- Een achterwachtmogelijkheid voor incidentele leerlingen die tijdelijk niet in staat zijn de lessen te volgen.

- Een klassengrootte van maximaal 18 leerlingen.

- We bieden ruimte voor externen voor sommige individuele behandelingen onder schooltijd.

- We zetten sterk in op sociaal welbevinden van de leerlingen en zetten daar diverse instrumenten voor in.

- We passen ons onderwijsaanbod meer en meer aan op dat wat passend en haalbaar is voor bovenstaande doelgroep op basis van hun potentieel uitstroomniveau. We gaan hierbij uit van vastgestelde leerdoelen en leerlijnen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Op dit moment zijn we volop in gesprek met het samenwerkingsverband en de andere SBO school in onze regio. Met elkaar bekijken we hoe we nog beter in kunnen spelen op passend onderwijs. Dat wil zeggen: nog meer leerlingen in hun eigen buurt op een reguliere basisschool laten blijven. 

Met de gemeente Waalwijk zijn we aan het onderzoeken of en zo ja op welke manier wel zorg beter kunnen integreren in onderwijs. Daar hebben we als school de gemeente bij nodig.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In de kleuterklas  

Het leren in de kleutergroep (en) gaat spelenderwijs. We werken aan de zintuiglijke, cognitieve, sociaal- emotionele -en motorische ontwikkeling. Daarnaast werken we aan een goede werkhouding, zelfstandigheid en concentratie.  

In onze kleutergroep (en) zitten kinderen tussen de 4 en 7 jaar. Het onderwijs wordt vormgegeven in thema's. Deze thema's sluiten met hun onderwerp aan bij de belevingswereld van de kinderen. Alle onderwijsactiviteiten hebben een link met dit thema. In deze eerste twee jaar wordt er veel aandacht gegeven aan de basis; taal, rekenen, spraak, omgang met elkaar en zelfstandigheid. Dat aanbod halen we uit de leerlijnen. Hierin staat precies beschreven wat de kinderen moeten leren. Daarnaast is er ruim aandacht voor de voorwaarden om tot leren te komen. U kunt dan denken aan op je beurt wachten of een werkje afmaken. Dit alles in een omgeving waar ook veel aandacht is voor bewegen en spelen. 

De dagen hebben bij ons een vaste structuur en herkenbare werkvormen. Zo is de planning van de dag te zien in picto's, die uit de methode Schatkist komen. De methode Schatkist wordt niet structureel ingezet, maar vormt wel de basis voor ons aanbod. Er wordt gewerkt aan tafel, maar er zijn ook kringactiviteiten. Bewegend en betekenisvol leren zijn speerpunten van onze school, die ook bij de jongste leerlingen worden toegepast. 

Onze kleutergroep (en) zijn klein. We streven naar maximaal 12 leerlingen per groep. Daardoor kunnen we voldoende aandacht geven aan elk kind.

Klik hier voor een leuk filmpje over onderwijs aan onze jongste leerlingen.

Terug naar boven