RK Basisschool Meerdijk

Frans Halslaan 17 5143 GJ Waalwijk

Schoolfoto van RK Basisschool Meerdijk

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Tussenresultaten in het onderwijsproces

De tussentijdse resultaten geven ons een beeld van de kwaliteit van ons onderwijs. Op schoolniveau worden de onderwijsopbrengsten inzichtelijk gemaakt d.m.v. observaties, toetsen van de methode, toetsen IEP, het Digikeuzebord, Snappet en Doorstroomtoets. Op basis van data wordt een (trend) analyse gemaakt en nieuwe doelen geformuleerd. Dit cyclisch proces van Data - Duiden - Doelen - Doen wordt gedurende het schooljaar meerdere malen doorlopen. Op deze manier hebben we leerlingen goed in beeld en door een uitgebreide analyse van domeinen binnen de verschillende vakgebieden kan instructie worden gegeven die aansluit bij de onderwijsbehoefte. 

Op groeps- en leerlingniveau plant de leerkracht het onderwijs rondom de leerdoelen. We werken met  met de kleine-middelgrote-en grote zorgcyclus. In de zorgcyclus beschrijft de leerkracht met welke leerlingen ze aan (de extra) doelen werken en of de doelen beheerst worden. Daarnaast werken we met een groepsoverzicht waarin de vaardigheidsscore, de leerstofdoelbeheersing en de mate van betrokkenheid vastgelegd wordt. De onderwijsplannen worden zo nodig bijgesteld.

Doubleren en versnellen

Het onderwijs wordt zodanig ingericht dat de leerlingen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. Het wordt afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen. De inspectie ziet er op toe dat scholen deze ononderbroken ontwikkeling voor leerlingen realiseren. Daarbij hoort ook dat de school, vanaf het moment dat het kind op school komt, de ontwikkeling goed volgt. De meeste leerlingen zullen met het aangeboden onderwijsaanbod in 8 jaar tijd de basisschool doorlopen. Voor sommige leerlingen is het nodig dat de school extra ondersteuning aanbiedt en in een enkel geval kan het voor een leerling nodig zijn om te doubleren of te versnellen. Doubleren of versnellen gebeurt alleen wanneer dit noodzakelijk is en om beter aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoefte van een leerling. Een beslissing hierover gebeurt altijd tijdig en in samenspraak met de ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies basisschool naar Voortgezet Onderwijs

De advisering van de basisschool is van wezenlijk belang, omdat wij los van de vorderingen van uw kind ook het totale functioneren van de leerling onderkennen. Aspecten als capaciteiten, doorzettingsvermogen, inzet, motivatie en interesse komen hierbij naar voren. In de maand februari ontvangen de leerlingen van groep 7 en ouder(s)/verzorger(s) een voorlopig advies, gebaseerd op het leerlingvolgsysteem en de observaties van de leerkrachten van groep 6,7. Ook de IB-er participeert in het vooroverleg hieromtrent. Het eindadvies wordt door de leerkracht(en) van groep 8 in samenspraak met de leerkracht(en)groep 7 en de IB-er geformuleerd. Dit schooladvies wordt uiteindelijk schriftelijk vermeld op de adviesverklaring en in het digitale rapport. De definitieve adviesgesprekken, waarbij ook uw kind aanwezig mag zijn, vinden plaats in januari van het schooljaar. U krijgt een schriftelijke weergave van het advies mee en een uitdraai van het onderwijskundig rapport. Een schooladvies wordt gebaseerd op gegevens over een langere termijn. We zoeken hierin de constante waarden op. Advies voor de V.O.-schoolkeuze komt tot stand door:

  • ontwikkelingslijnen van de leerling in het LVS IEP
  • leerplezier van het kind (gemeten middels de Drempeltest groep 8)
  • verwachtingen van ouders, groepsleerkrachten en Ib-er
  • eventuele extra testen en onderzoeken
  • doorstroomtoets IEP
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool Meerdijk richt zich op de socialisatiefunctie van ons onderwijs. Ons onderwijs bereidt leerlingen voor op deelname aan de samenleving door hen het leerproces te laten doorlopen dat gericht is op het aangaan van een diepe verbinding met zichzelf, de ander en de omgeving vanuit zoveel mogelijk perspectieven. Dit gaat hand in hand met de persoonsvorming of subjectivering dat betrekking heeft op de ontwikkeling van de eigen identiteit en uniciteit: wie ben ik, wat kan ik en wie wil ik zijn (in relatie tot de sociale groep waar ik deel van uitmaak, maar waar ik me ook van onderscheid).

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect; Samen leven!
  • Samenwerking; Samen werken!
  • Autonomie; Samen je eigen weg!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De basisschoolperiode is een heel belangrijke en bepalende periode in het leven van een kind. Omdat we met elkaar vinden dat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs, heeft de overheid de taak de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en te stimuleren. De Inspectie van het Onderwijs kijkt jaarlijks naar elke school. Op basis van deze jaarlijkse prestatieanalyse en eventueel verder onderzoek bepalen we of er nader toezicht nodig is en hoe dit er vervolgens uit zal zien.

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven