RK Basisschool Meerdijk

Frans Halslaan 17 5143 GJ Waalwijk

Schoolfoto van RK Basisschool Meerdijk

Het team

Toelichting van de school

Alle personeelsleden van Basisschool Meerdijk vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, de medewerkers en specialisten die extra ondersteuning bieden aan leerlingen, als het niet onderwijzend personeel. Het team van Basisschool Meerdijk bestaat uit een groep vakkundige en enthousiaste mensen die er samen zorg voor dragen dat onze leerlingen kunnen groeien.

Rooster vakleerkracht Bewegingsonderwijs

De lessen bewegingsonderwijs vinden plaats op:

  • dinsdag voor de groepen 4 en 5
  • woensdag voor de groepen 3, 5, 6, 7 en 8
  • donderdag voor de groepen 1, 2 en 3
  • vrijdag voor de groepen 4, 6, 7 en 8      

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij ziekte of ander verlof van een leerkracht probeert de directie zo snel mogelijk een geschikte vervanger te vinden. Voor de invulling van de vervanging zijn wij aangesloten bij het Regionaal Transfer Centrum. Soms is het nodig dat een collega-leerkracht waarneemt. Alleen in noodgevallen worden groepen samengevoegd, verdeeld over andere groepen of wordt aan ouders gevraagd de kinderen de volgende dag thuis te houden en elkaar te helpen bij de opvang.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Basisschool Meerdijk wil een permanent ontwikkelende en lerende organisatie zijn waarin de vijfdisciplines (Peter Senge) “teamleren, persoonlijk meesterschap, gedeelde visie, explicitering van mentale modellen en het systeemdenken” de missie en de visie van de school versterken. Wij willen onderwijs dat Boeiend, Effectief en Opbrengstgericht is. Boeiend Effectief Opbrengstgericht Onderwijs als dragend concept. Talentontwikkeling en het verhogen van de pedagogische- en cognitieve opbrengsten zijn daarbij sleutelbegrippen. De professionalisering van leerkrachten en het versterken van hun innovatiekracht zijn belangrijke invalshoeken. Leerkrachten zijn de spil bij het stimuleren van optimaal leren door leerlingen. Leren “leren”, waarbij de leerling de regie krijgt en neemt. De leerling als onderzoeker, vragend en nieuwsgierig, die de ruimte en het vertrouwen krijgt van de leerkracht, die onderwijs van betekenis wil verzorgen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bovenstaand leerstofaanbod en vakgebieden worden in samenhang en thematisch aangeboden. De genoemde uren zijn een indicatie maar kunnen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind en de groep afwijken.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Bovenstaande uren zijn een gemiddelde maar kunnen afhankelijk van de onderwijsbehoeften van het kind en de groep enigszins afwijken. Burgerschap is in het onderwijsprogramma verweven in een aantal andere vakken. Denk hierbij aan Taal, wereldoriëntatie, sociale vaardigheden, levensbeschouwing en projecten. 

Burgerschap

Scholen hebben per 1 augustus 2021 vanuit de wet op het primair onderwijs (WPO) een wettelijke burgerschapsopdracht. Deze wet houdt in dat het onderwijs actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en samenhangende wijze bevordert en zich in ieder geval herkenbaar richt op:

  • Het bijbrengen van respect voor en kennis van basiswaarden van de democratische rechtsstaat (vrijheid, gelijkwaardigheid en solidariteit), zoals verankerd in de grondwet, de universeel geldende fundamentele rechten en vrijheden van de mens, en het handelen naar deze basiswaarden op school;    
  • Het ontwikkelen van de sociale en maatschappelijke competenties die de leerling in staat stellen deel uit te maken van en bij te dragen aan de pluriforme democratische samenleving;
  • Het bijbrengen van kennis over en respect voor verschillen in godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, afkomst, geslacht, handicap of seksuele gerichtheid alsmede de waarde dat gelijke gevallen gelijk behandeld worden.

Onderwijsprofessionals van Meerdijk willen op school een respectvolle en veilige oefenplaats creëren waarin leerlingen gestimuleerd worden om actief te oefenen met de omgang met de basiswaarden van de democratische rechtstaat en waar zij burgerschapsvaardigheden kunnen internaliseren. Denk bij deze burgerschapsvaardigheden aan bovengenoemde sociale en maatschappelijke competenties en aan kennis en respect voor diversiteit. Onderwijsprofessionals creëren deze respectvolle en veilige oefenplaats onder andere door centrale spelregels te hanteren en deze ook voor te leven in hun gedrag, houdingen en sociale vaardigheden:

* het gelijkheidsbeginsel;
* vrijheid van meningsuiting;
* begrip voor anderen;
* verdraagzaamheid;
* afwijzen van onverdraagzaamheid;
* afwijzen van discriminatie;
* actieve bevordering van autonomie;
* verantwoordelijkheidsbesef.

In schooljaar 2023-2024 is het team van Meerdijk samen gestart met het maken van een burgerschapsplan passend bij onze schoolvisie en visie op burgerschap, onze idealen over goed samenleven, onze leerlingpopulatie, leefwereld van onze leerlingen en onze identiteit. Het team heeft zich samen gebogen over de vraag: wat betekent doelgericht, samenhangend en herkenbaar werken voor onze aanpak en ons aanbod? Op basis van de zes nieuwe conceptkerndoelen voor burgerschap (SLO, maart 2024) is het team gestart met het in kaart brengen van alle huidige activiteiten gericht op de eisen vanuit de wettelijke burgerschapsopdracht. Hierbij is gekeken naar vakken of leergebieden, vakoverstijgende aanpakken en projecten, activiteiten in en met de schoolomgeving en het schoolklimaat. Op Meerdijk is burgerschap geen vak; het is expliciet verbonden aan bestaande leergebieden en het krijgt binnen vakintegratie betekenis en samenhang. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wereldoriëntatie waarvoor wij de methode Blink gebruiken maar ook aan het curriculum voor taalvaardigheden.

Deze inventarisatie van activiteiten per kerndoel, per leerjaar was voor ons het startpunt om inzichtelijk te kunnen maken waar, passend bij de specifieke context van Meerdijk, hiaten in onze aanpak en aanbod zitten. In schooljaar 2024-2025 zullen wij samen bepalen hoe wij als team invulling willen geven aan de vastgestelde hiaten.

Voor meer informatie verwijzen wij graag naar ons burgerschapsplan dat wij gemaakt hebben in MijnSchoolplan. Dit is op te vragen bij de directie van de school. Hier beschrijven wij de specifieke context van de school, onze visie, onze doelen, ons aanbod en onze activiteiten. Onder ‘Zorg voor kwaliteit’ beschrijven we hoe wij de ontwikkeling van de competenties van onze leerlingen gelinkt aan burgerschap in 2024-2025 willen meten (vragenlijst WMK groep 5 t/m 8), hoe wij op inzichten uit deze meting anticiperen en waar onze ambitie ligt wat betreft het inzichtelijk maken van groei bij onze leerlingen. In dit hoofdstuk beschrijven we ook hoe we de kwaliteit van onze aanpak en aanbod meten en hoe we op deze meting anticiperen (Vragenlijst in WMK + QuickScan in WMK).

Brabants Verkeersveiligheids Label

Meerdijk heeft sinds 2011 het Brabants Verkeersveiligheids Label (BVL). Hiermee tonen wij onze inzet aan voor verkeerseducatie en verkeersveiligheid rond de school.

Dit zijn onze activiteiten:

- Verkeerslessen groep 1/2/3 Seef;
- Groep 4 t/m 8 werkboekjes van Veilig verkeer Nederland;
- Aandacht voor verkeersveiligheid rondom de school, actie 'Weer naar school';
- Opvallen in het donker, fietsverlichtingsactie in samenwerking met de BOA en wijkagent;
- Verkeersweek: allerlei verkeersactiviteiten zoals: ANWB streetwise, pleinpakket, speurtocht door de wijk met verkeersregels;
- Groep 7 praktisch en theoretisch verkeersexamen;
- Skateclinic;
- Fietscontrole;
- Dode hoek les voor groep 7 en 8;
- Actie 'Op voeten en fietsen'.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend Onderwijs

Alle speciale en reguliere basisscholen uit de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand, Heusden en Altena horen bij het samenwerkingsverband ‘Primair Onderwijs Langstraat Heusden Altena’ (afgekort tot PO LHA). Samen verzorgen de scholen binnen het samenwerkingsverband passend onderwijs voor alle kinderen die in deze gemeenten wonen. Informatie over het samenwerkingsverband vindt u op www.samenwerkingsverbandlha.nl .

Passend onderwijs start vanaf het moment van aanmelding

Passend onderwijs start vanaf het moment dat u uw kind op onze school aanmeldt. Nadat de school de schriftelijke aanmelding ontvangen heeft, onderzoeken wij of onze school de meest passende onderwijsplek is voor uw kind. Dat doen wij door met u te praten over de kwaliteiten en de behoeften van uw kind. Ook vragen wij informatie op bij de kinderopvang of bij de huidige school waar uw kind op zit. Soms blijkt dat de school niet aan de onderwijsbehoeften van een kind kan voldoen. Als dit geldt voor uw kind, dan gaan we met u het gesprek aan en onderzoeken we samen welke school beter past bij de onderwijsbehoeften van uw kind. Daarbij kijken we niet alleen naar speciale (basis)scholen, maar ook naar de mogelijkheden van andere basisscholen in de buurt.

Basisondersteuning

Onze school heeft een stevige basisondersteuning. Kinderen met dyslexie, dyscalculie en een kleine leervertraging of leerversnelling krijgen op onze school passend onderwijs. Wij werken vanuit hoge verwachtingen van alle kinderen. Ook leggen we de lat voor onszelf hoog door de kwaliteit van ons pedagogisch en didactisch handelen en het opbrengstgericht werken voortdurend te willen verbeteren. We focussen op cyclisch planmatig werken, vanuit doorgaande leerlijnen.

Extra ondersteuning

Soms heeft een leerling meer ondersteuning nodig dan de school in de basisondersteuning biedt. Als dat het geval is, bespreekt de leerkracht en/of de intern begeleider dit met u. Samen overlegt u welke mogelijkheden van extra ondersteuning passen bij uw kind. De school kan bij dit gesprek de hulp inschakelen van de deskundige bevoegd gezag van Stichting Leerrijk (afgekort DBG). Het samenwerkingsverband kan ook ingeschakeld worden om extra ondersteuning te financieren. In dit geval vraagt de school een arrangement aan bij het samenwerkingsverband en kan de school een specialist van buiten de school inzetten, die de extra ondersteuning biedt.

Overstap naar het speciaal (basis)onderwijs

Voor de overstap naar een school voor speciaal (basis)onderwijs, wordt een vaste procedure gevolgd. Bij deze procedure betrekt de school de DBG-er en het samenwerkingsverband. De stappen die hiervoor noodzakelijk zijn, bespreken wij met u, zodat de overstap naar de nieuwe school zo soepel mogelijk gaat. Vorig schooljaar zijn er geen leerlingen van onze school overgestapt naar het speciaal (basis)onderwijs.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen leerlingen graag thuisnabij onderwijs bieden binnen verantwoorde grenzen. Wij willen komende jaren inzetten op versterking van een dekkende ondersteuningsstructuur, intensivering van de verbindingen met Voor- en Vroegschools Educatie (VVE) en Voortgezet Onderwijs (VO). Ook willen wij rekening houden met verschillen tussen leerlingen. Om leerlingen met extra ondersteuningsbehoefte goed en tijdig te kunnen bedienen, zullen we de basisondersteuning blijven vormgeven door planmatig, doelgericht en opbrengstgericht te werken.   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Samenwerking Kinderopvangorganisatie MIKZ

Samenwerking tussen Basisschool Meerdijk en kinderopvangorganisatie MIKZ is al sinds 2016 gerealiseerd. Zowel voor- en naschoolse opvang wordt geboden op maandag, dinsdag en donderdag. We vinden het belangrijk dat elke kind de optimale kans krijgt zich te ontwikkelen. Het bieden van een rijke leef- en leeromgeving met ongevormd open materiaal en activiteiten passend bij de ontwikkelingsfase van het kind staat hierin centraal.  De opvoeding van het kind is het beste gediend met een harmonieuze verbinding tussen de eerste, tweede en derde pedagoog te weten het kind, de volwassenen en  ruimte en materiaal. Opgroeien is ontdekken! 

Groep 1-2

De 4-,5- en 6 jarigen zitten in heterogene groepen bij elkaar. Kleuters leren vooral spelenderwijs. Door het werken met thema’s leren de kinderen hoe hun wereld in elkaar zit. Deze thema’s worden voorbereid vanuit het concept Boeiend Onderwijs. Met behulp van o.a. "Kleuterplein", "Semsom" en projecten van de “Kleuteruniversiteit” en de 'Kanjertraining" wordt aandacht besteed aan de mondelinge taal, woordenschat, beginnende geletterdheid, beginnende gecijferdheid en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Groep 1 t/m 3 werkt met het rekenaanbod van de methode Semsom. Semsom is een nieuwe rekenmethode die speciaal ontwikkeld is voor leerlingen van groep 1 t/m 3 en aansluit bij de onderwijsbehoefte van jonge kinderen. Bewegend en spelend leren is geïntegreerd in elke rekenles. De methode biedt de leerkracht veel mogelijkheden om in te spelen op de behoeftes van de groep. Wij bieden de kinderen onderwijs, dat aansluit bij hun ontwikkeling. We werken met het leerlingvolgsysteem 'Digikeuzebord' dat tevens ook gebruikt wordt als digitaal keuzebord voor de leerlingen. Wij observeren de leerlingen zorgvuldig gedurende de dag en kijken op welk ontwikkelingsniveau het kind acteert. Ouders kunnen de ontwikkeling van het jonge kind volgen middels het portfolio en oudergesprekken. Wanneer gedacht wordt aan een verlengde kleuterperiode of een vervroegde doorstroming naar groep 3 is er regelmatig overleg met  u als ouder/verzorger om tot een passende beslissing te komen voor uw kind, zodat er sprake is van een succesvol vervolg van de schoolloopbaan. 

Terug naar boven