Rooms Katholieke Basisschool Besoyen

Van Duvenvoordestraat 13 5141 BP Waalwijk

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Bij de kleuters worden leerlingen gevolgd aan de hand van KIJK. Dit is een volgsysteem dat gebaseerd is op ontwikkelingslijnen die jonge kinderen doorlopen. Door middel van begeleiding en observaties in speel-leersituaties worden onze leerlingen gemonitord.

Vanaf groep 3 wordt er gewerkt met verschillende methodes. De leerdoelen die middels deze methodes worden aangeboden, worden regelmatig getoetst. Tijdens het werken met de leerdoelen wordt gekeken naar de benodigde ondersteuning, deze wordt mogelijk na toetsing nog aangepast. Deze ondersteuning wordt gepland middels de 'korte zorgcyclus'. Dat is een instrument wat ons helpt bij het plannen, aanbieden en evalueren van de ondersteuning bij de leerdoelen.

Twee keer per jaar toetsen we leerlingen ook middels cito toetsen. Deze gegevens analyseren we. We kijken naar de resultaten van de gehele groep t.o.v. het landelijk gemiddelde en we kijken welke groei leerlingen op individueel gebied doormaken. Daarbij kijken we welk aanbod leerlingen in de groep nodig hebben en wat dit van het handelen van de leerkracht vraagt. De interventies die hierbij nodig zijn, worden ook vastgelegd in de korte zorgcyclus.

Met deze werkwijze stemmen leerkrachten hun handelen en aanbod af op de doelen die leerlingen nog niet beheersen of die nog meer aandacht vragen binnen het curriculum.

Eind groep 7 nemen we de Entreetoets af als aanvulling op ons leerlingvolgsysteem. Deze toets geeft ons een duidelijk inzicht in de mogelijke uitstroom.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Om te komen tot een passend advies raadplegen wij verschillende bronnen:

1. Kindkenmerken (waaronder executieve vaardigheden en motivatie)

2. Volgsysteem van de gehele schoolperiode

3. Methodegebonden en -ongebonden toetsen

4. Drempeltoets (begin groep 8)

5. IEP-doorstroomtoets (februari groep 8)

Deze bronnen worden besproken in een afvaardiging van het team, waaronder de groepsleerkracht, intern begeleider en directie.

Eind groep 7 wordt een preadvies gegeven, op basis van alle op dat moment beschikbare data.

In januari volgt voor groep 8 het voorlopig schooladvies, dit wordt besproken met ouders en leerling en indien nodig nog bijgesteld.

In maart, zodra de uitslagen van de doorstroomtoets bekend zijn, ontvangen de leerlingen van groep 8 hun definitieve schooladvies. 

In sommige gevallen wordt het advies eind groep 8 herzien. Dit kan naar aanleiding van een toename van de bevorderende factoren en/of een hoog IEP-resultaat. Het advies kan alleen naar boven worden bijgesteld, nooit naar beneden.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Basisschool Besoyen wil graag dat de leerlingen betrokken burgers worden die een bijdrage kunnen en willen leveren aan een duurzame leefbare wereld. Onze kinderen van nu zijn de volwassenen van later en zij zullen dus degene zijn die de maatschappij draaiende moeten houden. Om dat te kunnen doen, zullen ze bepaalde kennis en vaardigheden moeten hebben en een actieve houding moeten ontwikkelen. Ze zullen zelf stevig in de wereld moeten staan om behulpzaam, eerlijk en respectvol naar anderen te kunnen zijn. Als kinderen over elkaar, elkaars cultuur en religie leren zullen ze elkaar beter begrijpen en zullen ze beter in staat zijn verschillen en ‘anders’ zijn te accepteren. Door afspraken centraal te stellen in de klas, in de school en in het verkeer leren de kinderen dat er regels nodig zijn om een veilige maatschappij te realiseren.

Een goed pedagogisch klimaat is een belangrijke voorwaarde voor kinderen om tot ontwikkeling te komen. Het pedagogisch klimaat kan omschreven als de omgeving waarin de leerlingen tot leren komen. Dit is de fysieke omgeving, zoals het schoolgebouw en de klas. Maar nog belangrijker is de sfeer en de wijze waarop iedereen met elkaar omgaat.

Voor Besoyen betekent dit, dat ieder kind zichzelf mag zijn en dat we allemaal respect voor elkaar hebben. Daarbij gaan we uit van de kracht van elk kind en willen we kijken naar wat een kind al wel kan en wat zijn of haar talent is. We willen kinderen zelfbewust en zelfverantwoordelijk maken, zodat leren om hun eigen keuzes te maken.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Welbevinden
  • Betrokkenheid
  • Autonomie

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven