Rooms Katholieke Basisschool Besoyen

Van Duvenvoordestraat 13 5141 BP Waalwijk

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Besoyen

Het team

Toelichting van de school

De inzet van het team voor 2023-2024 is als volgt:

Onderbouw:

Groep 1/2A: Ingrid en Jolanda

Groep 1/2B: Carolien en Ebony

Groep 1/2C: Patricia en Angela

Groep 1/2D: Stefanie

Groep 1/2E: S'ea

Groep 3A: Nancy

Groep 3B: Karin en Edwin

Middenbouw:

Groep 4: Janneke en Jenet 

Groep 4/5: Tilly en Mariëtte (Tilly vervangt Tara)

Groep 5: Evelyn

Bovenbouw:

Groep 6: Annebel

Groep 6/7: Amber

Groep 7: Marcel

Groep 8: Sannie

Ondersteunend personeel:

Onderwijsassistent onderbouw: Marieke

Onderwijsassistent middenbouw: Carin

Ondersteuning bovenbouw: Roeleke met ingang van januari 2024

Onderbouwcoördinator: Ingrid

Middenbouwcoördinator: Mariëtte 

Bovenbouwcoördinator: Roeleke

Intern Begeleiders: Stephanie en Susanne 

Taalondersteuning: Anouk

Begaafdheidsspecialist: Irmgard

Rekenspecialist: Sannie en Mariëtte 

Basisschoolcoach: Susanne

Anti-pestcoördinator: Susanne

Vertrouwenspersoon: Marcel en Tara

Conciërge: Boualem 

Administratie: Femke

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een personeelslid met groepsgebonden taken wordt er een vaste route afgelegd voor het zoeken van vervanging:

1. Vervangingsaanvraag indienen bij de Vervangingsmanager van Driessen;

2. Parttime of duo collega van Besoyen benaderen;

3. Inzet van ambulant personeel (indien aanwezig) of stagiaire (alleen onder toezicht);

4. De groep verdelen over andere groepen.

Helaas komt het een enkele keer voor dat deze stappen geen resultaat opleveren. In dit uitzonderlijke geval worden ouders, minimaal 15 uur van tevoren, via Parro geïnformeerd dat hun kind thuis een alternatief onderwijsaanbod ontvangt. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 t/m 2 wordt er ontwikkelingsgericht (Basisontwikkeling) gewerkt. Voor een inhoudelijke uitwerking van deze manier van werken verwijs ik u graag naar de paragraaf "Aanbod voor het jonge kind". Hieronder een greep uit de aangeboden activiteiten:   

De inloop 

Iedere ochtend starten de groepen met een zogenaamde inloop. D.w.z. dat de kinderen ’s ochtends vanaf 8.20u druppelsgewijs zelfstandig binnenkomen. In de groepen 1/2 duurt de inloop tot 9.00/9.15 uur. Tijdens de inloop werken de kinderen aan een door de leerkracht gekozen opdracht of taak, afgestemd op hun niveau; de andere kinderen mogen een hoek (bouwhoek/speelhoek), een werkje of een spel kiezen, knutselen, schilderen, boetseren, enz. Meestal mogen kinderen kiezen, waardoor de betrokkenheid van de kinderen groter wordt en daarmee de concentratie hoger. Daarnaast hebben de oudste leerlingen een weektaak.   

De kring 

In de grote of kleine kring vinden allerlei activiteiten plaats. U kunt daarbij denken aan het voeren van een kringgesprek, voorlezen, spelen van spelletjes, drama-activiteiten, muziek maken, enzovoorts. De inhoud wordt afwisselend gericht op de verschillende ontwikkelingsgebieden en thema-inhouden. Bijvoorbeeld wordt in het kader van de ontwikkeling gesproken over de plannen voor de dag, de bijzondere gebeurtenissen, de kalender, het takenbord en ook de evaluatie van de werkles vindt in de kring plaats.   

De werkles  

We werken rondom thema’s en belangstellingsonderwerpen. In deze les spelen en werken de kinderen in de klas en in de gang, zowel met    ontwikkelings- als met expressiemateriaal. Het spel met de ontwikkelingsmaterialen varieert afhankelijk van de mogelijkheden van de materialen. Enkelvoudige materialen (puzzels, lotto’s e.d.) bieden de minste ontwikkeling- en speelmogelijkheden. Wij willen daarom een sterk accent leggen op de speelvoorwaarden en spelkwaliteit in de hoeken. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Basisontwikkeling in groep 3 en Leskracht in groep 4 t/m 8 omvatten:

  • Wereldoriëntatie
  • Oriëntatie op jezelf & de wereld
  • Burgerschap
  • Wetenschap & Techniek

Inloop staat voor zelfstandig werken aan de start van de ochtend/middag. In deze tijd wordt een variatie aan vakken aangeboden.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Passend onderwijs in de regio

Ons schoolbestuur werkt met andere schoolbesturen in de regio samen in het samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena. Het samenwerkingsverband adviseert en ondersteunt ook onze school bij het vormgeven van passend onderwijs. Er is een ondersteuningsplan vastgesteld dat instemming heeft gekregen van de ondersteuningsplanraad (het medezeggenschapsorgaan van het nieuwe samenwerkingsverband). Dit plan kunt u via onze schoolsite of ter plekke op school inzien.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website: www.samenwerkingsverbandLHA.nl.  

Samenwerkingsverband PO Langstraat Heusden Altena

Dodenauweg 2

5171 NG Kaatsheuvel

0416-760770

Secretariaat

Mevrouw Resi Leufkens

e-mail: secretariaat@samenwerkingsverbandLHA.nl   

Passend onderwijs op onze school 

Bs. Besoyen streeft ernaar voor elk kind een passende plaats te zijn. We hebben binnen de school verschillende specialisten op het gebied van rekenen, taal, hoogbegaafdheid, basisontwikkeling en gedrag. Daarnaast hebben we als school de ondersteuning van ambulante begeleiding. We kunnen een beroep doen op schoolmaatschappelijk werk en hebben binnen het bestuur ondersteuning op het gebied van taalondersteuning (NT2). Met de beschikking over al deze expertise kunnen we leerlingen bedienen met een meer dan gemiddelde intelligentie. Zij krijgen ondersteuning in de Plusklas. Voor leerlingen met een taalachterstand of met een NT2 achtergrond is er Taalimpuls en nieuwkomersbegeleiding. We kunnen ondersteuning bieden aan leerlingen met gedrag specifieke hulpvragen en we begeleiden leerlingen met een ZML niveau. Wij zullen per leerling steeds afwegen of hij/zij bij ons op school op de juiste plaats zit. Mocht dit niet zo zijn, dan kunnen we in overeenstemming met het samenwerkingsverband kijken of er mogelijkheden zijn om de leerling binnen de school verder te begeleiden of dat plaatsing op een andere school een overweging is. Het streven is om leerlingen een onderwijsplaats thuis nabij te geven. Veiligheid is het meest belangrijk. Als we dit niet kunnen garanderen is de grens van onze zorg bereikt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We streven ernaar om de afstemming voor leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte nog verder te concretiseren. Middels concrete en planmatige dossiervorming en de daarbij horende interventies willen we nog meer samen met ouders, kind en school de driehoek maken die eraan bijdraagt om tot een optimale ontwikkeling te komen. Daarnaast zouden we het aanbod voor leerlingen met een andere leerlijn nog verder willen uitwerken, zodat we nog beter aan kunnen sluiten bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van die kinderen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze visie op leren bij het jonge kind

Op Besoyen werken we met Basisontwikkeling, dit is de uitwerking van Ontwikkelingsgericht Onderwijs aan de onderbouw (kinderen van 3 tot ongeveer 8 jaar). In de groepen 1 t/m 2 wordt er dagelijks ontwikkelingsgericht gewerkt. In de groepen 3 wordt op verschillende middagen gewerkt binnen dit concept.

Basisontwikkeling is een beredeneerd aanbod dat is afgestemd op de onderwijsbehoefte van de individuele kinderen, waarbij het spel en de spelontwikkeling een belangrijke rol speelt. De ontwikkeling van de spelactiviteit naar de leeractiviteit geldt als leidraad. Kinderen in de leeftijd van 3 tot 8 jaar leren vooral door te spelen. In hun spel hebben ze behoefte aan steeds specifiekere vaardigheden en kennis. 

Je kunt dit zien vanuit de 4B’s:

Betekenis voor de kinderen (leeft het onderwerp bij de kinderen) 

Betrokkenheid van de kinderen (Als een kind betekenis aan een activiteit kan geven, is de motivatie, concentratie en dus de betrokkenheid hoger). 

Bedoeling van het aanbod en van de leerkracht (Het onderwijs is niet alleen maar gericht op leuke betekenisvolle activiteiten voor de kinderen. Het is de bedoeling dat ze er ook van leren! We richten ons onderwijs dusdanig in dat de kinderen zich zo optimaal mogelijk kunnen ontwikkelen). 

Bemiddelende rol van de leerkracht (voorbereiding, inrichting, uitvoering, registratie). 

De spelactiviteiten vinden we zeer belangrijk. Naast het gebruik van ontwikkelingsmaterialen komt er steeds meer aandacht voor open spelsituaties in de hoeken. We willen het eigen initiatief van de kinderen meer kans geven, eigen keuzes stimuleren en indien nodig de kinderen daarbij begeleiden. We doen zoveel mogelijk een appel op de eigen kracht van kinderen en dat geeft hen een competent gevoel.

Onze pedagogische houding is hierbij van groot belang: het vertrouwen hebben in de groeikracht van kinderen. Soms sturen daar waar nodig is en dan op een manier waarbij het kind zoveel mogelijk zelf zijn keuzes kan maken en dicht bij zijn of haar mogelijkheden kan blijven. Op deze wijze leggen we een stevige basis voor het leren in de hogere groepen

Terug naar boven