RK Basisschool Teresia

Wilhelminastraat 6 5141 HK Waalwijk

De Teresiaschool werkt samen met de kinderopvang Mikz en vormt samen het Kindcentrum Teresia en ligt in het hart van Waalwijk.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De resultaten van de huidige eindtoets van groep 8 zijn naar verwachting en voor een aantal leerlingen hoger dan verwacht. Vanuit de NPO gelden hebben wij extra leraar ondersteuners ingezet om de hiaten in groep 7 en 8 kleiner te maken. Dat heeft geleid tot meer groei en beteren resultaten. Voor de vakken rekenen en taal is er gewerkt op drie niveaus en ingezet om de achterstanden versneld in te halen.

Als het resultaat van de doorstroomtoets hoger uitvalt dan het advies dan wordt het advies bijgesteld. Als het resultaat lager is blijft het advies hetzelfde. Bij drie kinderen is het advies bijgesteld naar boven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In januari en mei onderzoekenn we of de prestaties van de kinderen op het gebied van lezen, rekenen, taal/spelling vooruit zijn gegaan ten opzichte van vorig schooljaar.

Daarna stellen we vast welke acties we moeten ondernemen om de resultaten te verbeteren.

Omdat er een periode thuisonderwijs heeft plaatsgevonden hebben wij de ervaringen van ouders afgelopen schooljaar (2019-2020) ook meegenomen in de analyse. Op het gebied van lezen, rekenen en begrijpend lezen zien wij resultaten die niet op het landelijk gemiddelde liggen. In vaardigheid zien wij wel groei bij alle vakken. De conclusies zijn meegenomen in het nieuwe jaarplan. Het accent ligt op het verhogen van de resultaten van rekenen en begrijpend lezen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Al in groep 6 bespreekt de leerkracht met de intern begeleider het toekomstperspectief van uw kind met een mogelijke richting en niveau van uitstroom. Er is dat nog tijd om specifiek te werken aan de einddoelen die het kind kan behalen. In groep 7 wordt naar aanleiding van de resultaten uit het leerlingvolgsysteem het voorlopige advies gegeven en met u besproken. In groep 8 komt het advies voor het niveau en het vervolg voor de afname van de eindtoets, vanaf nu de doorstroomtoets gehete. Naast de resultaten van rekenen, taal/ spelling en begrijpend lezen speelt de werkhouding, concentratie en motivatie van het kind een belangrijke rol binnen het advies.

De leerlingen worden drie jaar gevolgd op het voortgezet onderwijs en daar wordt gekeken of het kind op stroomt, op niveau blijft of afstroomt. Uit onderzoek blijkt dat de Teresiaschool 70% van de leerlingen een goed advies geeft.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kanjertraining

Doel:

Het belangrijkste doel is dat een kind POSITIEF over zichzelf en de ander leert denken. Als gevolg hiervan heeft het kind minder last van sociale stress. Ook op langer termijn is dit effect merkbaar. Het blijkt dat veel kinderen door het volgen van de Kanjertraining zich beter kunnen concentreren op school en betere leerprestaties behalen. Ze leren omgaan met zichzelf en andere kinderen. De kinderen moeten leren om zelf conflicten op te lossen en de Kanjertraining helpt de kinderen daarbij. Doordat de Kanjertraining door de gehele school wordt gegeven, is de aanpak bij conflicten bij alle leeftijdsgroepen hetzelfde.

Voor het onderwijs zijn de doelen vooral praktisch:

* iedereen wordt gerespecteerd;

* pestproblemen worden opgelost;

* leerlingen durven zichzelf te zijn;

* leerlingen voelen zich veilig;

* leerlingen voelen zich bij elkaar betrokken;

* leerlingen kunnen gevoelens onder woorden brengen;

* leerlingen krijgen meer zelfvertrouwen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar/ omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven