OBS De Koningslinde

Koninginnelaan 1B 5263 DP Vught

Schoolfoto van OBS De Koningslinde

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij afwezigheid van een leerkracht doen wij een aanvraag bij de invalpool. Wanneer er een invaller beschikbaar is, zal die de vervanging doen.

Als er geen invaller beschikbaar is, dan zal de groep worden opgedeeld over verschillende groepen.

Mocht er voor de dag daarna geen invaller beschikbaar zijn, dan kan het zijn dat we een klas naar huis moeten sturen.

Hiervan wordt u een dag van tevoren op de hoogte gesteld.

( Tijdens de Corona-periode is het ook mogelijk dat u pas de ochtend van tevoren het verzoek krijgt uw kind thuis te houden. Mocht dat echt niet mogelijk zijn, dan zal uw kind in een andere groep opgevangen worden. Voor de gezondheid van uw kind en voor die van de andere kinderen vragen wij u, uw uiterste best te doen om zelf opvang te regelen. )


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De bovenstaande tijden zijn een richtlijn en een gemiddelde.


Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De urenverdeling is een gemiddelde.

De leerkracht kijkt naar de te behalen onderwijs en ontwikkelingsdoelen. Afhankelijk van de groep en individuele leerling zal er meer of minder tijd aan een vak besteed worden.

Vaak worden de vakken geïntegreerd aangeboden, dus een leestekst kan gelezen worden bij een IPC les. 

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden onderwijs aan alle kinderen in de basisschoolleeftijd. 

Wij hebben expertise in huis op het gebied van:

Onze school beschikt over een aantoonbare aanpak die gericht is gericht op:

• Het voorkomen van gedragsproblemen. 

• Het bevorderen van de sociale veiligheid (waaronder fysieke en pedagogische veiligheid)

Het schoolgebouw beantwoordt aan de wettelijke toegankelijkheidseisen. Tevens beschikt de school over aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen

• op het gebied van leerachterstanden

• op het gebied van ontwikkelingsachterstand,   

• op het gebied van taal en lezen (dyslexie en protocol),  

• op het gebied van zelfstandig werken

• op het gebied van structureren 

op het gebied van zelfstandig begrijpen   

• op het gebied van zelfvertrouwen

• op het gebied van weerbaarheid  

• op het gebied van positie in de groep en contactname

Voor zover het gaat om leerlingkenmerken als ADHD of kenmerken behorend tot het ASS (Autisme Spectrum Stoornissen) is het uitgangspunt dat de school wordt geacht:

• deze kenmerken te kunnen signaleren

• een aanpak voor deze leerlingen te kunnen opstellen 

• een veilig klimaat voor deze leerlingen te kunnen bieden  ( op weg )

• een hulpvraag voor deze leerlingen te kunnen formuleren  

Op deze school hebben wij antwoord op ondersteuningsvragen op het gebied van specifieke gedragskenmerken: 

• Overactief gedrag 

• Impulsief gedrag  

• Internaliserend gedrag ( op weg )  

• Externaliserend gedrag  ( op weg )

Problematieken in het domein van de thuissituatie:Voor de scholen geldt dat deze in staat moeten zijn om problemen in de thuissituatie te signaleren. Daarnaast is er helderheid over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden als het gaat om ondersteuning van problematieken in het domein van de thuissituatie. Het gaat hierbij met name om:

• Onderstimulering  

• Pedagogische verwaarlozing en overbescherming   

• Explosief gedrag ( op weg )

• De duiding en weging van opgevangen signalen

• De ondersteuningsinzet en –toewijzing,

• De terugkoppeling van de resultaten van de ondersteuning ( op weg )

 Problematieken die gerelateerd zijn aan fysieke en medische kenmerken

• Auditieve en spraak-taal problematiek

• Visuele problematiek ( op weg )

• Motorische problematiek   

• Problematieken als gevolg van specifieke ziektebeelden ( op weg )

• Problematieken als gevolg van beperkte verstandelijke vermogens  

• Problematieken als gevolg van ernstig letsel  ( op weg )

• Kinderen met een lichamelijke beperking die individuele begeleiding nodig hebben.  ( op weg )  

 

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven