Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De bovenstaande tijden zijn een richtlijn en een gemiddelde.
De urenverdeling is een gemiddelde.
De leerkracht kijkt naar de te behalen onderwijs en ontwikkelingsdoelen. Afhankelijk van de groep en individuele leerling zal er meer of minder tijd aan een vak besteed worden.
Vaak worden de vakken geïntegreerd aangeboden, dus een leestekst kan gelezen worden bij een IPC les.
Wij bieden onderwijs aan alle kinderen in de basisschoolleeftijd.
Wij hebben expertise in huis op het gebied van:
Onze school beschikt over een aantoonbare aanpak die gericht is gericht op:
• Het voorkomen van gedragsproblemen.
• Het bevorderen van de sociale veiligheid (waaronder fysieke en pedagogische veiligheid)
Het schoolgebouw beantwoordt aan de wettelijke toegankelijkheidseisen. Tevens beschikt de school over aangepaste werk- en instructieruimtes en hulpmiddelen
• op het gebied van leerachterstanden
• op het gebied van ontwikkelingsachterstand,
• op het gebied van taal en lezen (dyslexie en protocol),
• op het gebied van zelfstandig werken
• op het gebied van structureren
• op het gebied van zelfstandig begrijpen
• op het gebied van zelfvertrouwen
• op het gebied van weerbaarheid
• op het gebied van positie in de groep en contactname
Voor zover het gaat om leerlingkenmerken als ADHD of kenmerken behorend tot het ASS (Autisme Spectrum Stoornissen) is het uitgangspunt dat de school wordt geacht:
• deze kenmerken te kunnen signaleren
• een aanpak voor deze leerlingen te kunnen opstellen
• een veilig klimaat voor deze leerlingen te kunnen bieden ( op weg )
• een hulpvraag voor deze leerlingen te kunnen formuleren
Op deze school hebben wij antwoord op ondersteuningsvragen op het gebied van specifieke gedragskenmerken:
• Overactief gedrag
• Impulsief gedrag
• Internaliserend gedrag ( op weg )
• Externaliserend gedrag ( op weg )
Problematieken in het domein van de thuissituatie:Voor de scholen geldt dat deze in staat moeten zijn om problemen in de thuissituatie te signaleren. Daarnaast is er helderheid over taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden als het gaat om ondersteuning van problematieken in het domein van de thuissituatie. Het gaat hierbij met name om:
• Onderstimulering
• Pedagogische verwaarlozing en overbescherming
• Explosief gedrag ( op weg )
• De duiding en weging van opgevangen signalen
• De ondersteuningsinzet en –toewijzing,
• De terugkoppeling van de resultaten van de ondersteuning ( op weg )
Problematieken die gerelateerd zijn aan fysieke en medische kenmerken
• Auditieve en spraak-taal problematiek
• Visuele problematiek ( op weg )
• Motorische problematiek
• Problematieken als gevolg van specifieke ziektebeelden ( op weg )
• Problematieken als gevolg van beperkte verstandelijke vermogens
• Problematieken als gevolg van ernstig letsel ( op weg )
• Kinderen met een lichamelijke beperking die individuele begeleiding nodig hebben. ( op weg )
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.