Op basis van het “Strategisch Beleidsplan” van het schoolbestuur, heeft basisschool de Regenboog een “Schoolplan 2019-2023” opgesteld in Parnassys. Dit schoolplan is tot stand gekomen in afstemming met het team op basis van een teamgedragen schoolvisie. In dit schoolplan zijn ontwikkelpunten geformuleerd. Vanuit dit schoolplan worden deze ontwikkelpunten verdeeld over de 4 jaarplannen in Parnassys. Op onze basisschool werken we vanaf schooljaar 2015 met werkgroepen / professionele leergemeenschappen (PLG is een procesinstrument om de cultuur van het onderwijssysteem (in de breedste zin van het woord) te veranderen, waarbij alle betrokkenen samenwerken en leren om een gemeenschappelijk doel te bereiken: het verbeteren van de motivatie en de leerprestaties van de leerlingen).
De werkgroepen zijn:
* Werkgroep onderwijsverbeteringen
* Werkgroep talentontwikkeling
* Werkgroep doorgaande lijnen
* Werkgroep KiVa
* Werkgroep onderwijskwaliteit
De ontwikkelpunten uit het betreffende jaarplan zijn verdeeld over de werkgroepen. De werkgroepen werken hun ontwikkelpunten uit (PDCA). De voortgang van de ontwikkelpunten van een werkgroep wordt genoteerd op de voor het hele team toegankelijke SharePoint onder de betreffende werkgroep. De werkgroepen koppelen hun voortgang terug in plenaire teamvergaderingen/studiedagen/evaluatiedag. Tijdens de evaluatie dag aan het eind van het schooljaar evalueren en borgen de werkgroepen hun ontwikkelpunten als basis voor de formulering van het jaarplan van het volgende schooljaar. De professionalisering van de leerkrachten wordt vastgelegd in het schoolplan en gespecificeerd in jaarplannen per schooljaar.
In de schoolplanperiode 2015-2019 zijn de volgende doelen bereikt:
- Invoering van een nieuwe taalmethode
- Invoering van een bibliotheek op school
- Invoering van nieuwe lijn programmeren
- Invoering van de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Toets
- Invoering van een coachingsklas voor meerbegaafde leerlingen
- Vernieuwing van ons techniekonderwijs
-Realisatie ouderparticipatie volgens de Finse KiVa-methode
- Inzet chromebooks in het onderwijs
Het schoolplan van 2015-2019 is geëvalueerd en de nieuwe ontwikkelpunten zijn opgenomen in het schoolplan van 2019-2023:
- Leespromotie
- Ouderbetrokkenheid en communicatie
- Wetenschap en techniek onderwijs
- Programmeren in het lesrooster
- Digitalisering van de lesmethoden
- Rapporten actualiseren
- (Hoog)begaafde leerlingen begeleiden in de klas
- Zaakvakonderwijs actualiseren
- Bewegingsonderwijs actualiseren
- Nieuw schoolplein realiseren.
Ten aanzien van Actief Burgerschap en Sociale cohesie hebben we allereerst de risico’s van de omgeving in kaart gebracht. Op basis van de risico’s hebben we vervolgens onze visie, onze doelen en ons aanbod vastgesteld. Onze visie luidt: leerlingen groeien op in een steeds complexere, pluriforme maatschappij. Onze school vindt het van belang om haar leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden. Leerlingen maken ook nu al deel uit van de samenleving. Allereerst is kennis van belang, maar daar blijft het wat ons betreft niet bij. Wij vinden het belangrijk, dat onze leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen, maar ook naar anderen omzien. In de school leren wij leerlingen daarom goed samen te leven en samen te werken met anderen. Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef meegeven voor de samenleving.
Ons onderwijs is gebaseerd op drie pijlers:
1 Groeien en stralen: talentontwikkeling
Op een mooie toekomst voor onze kinderen!
Open staan voor ontdekking, groei, zelfkennis en bovenal plezier! Deze elementen vormen samen de basis van leren, groeien en talentontwikkeling van kinderen. Op onze school spelen wij in op de van nature aanwezige nieuwsgierigheid van kinderen. Nieuwsgierigheid is de motor van het leren!
Het enkel aanleren van de basisvaardigheden rekenen, taal en lezen zal niet toereikend zijn voor een beloftevolle toekomst in een snel veranderende maatschappij. Toekomstig onderwijs vraagt om persoonsvorming, kennisontwikkeling en maatschappelijke vorming. Met een evenwicht tussen deze doelen begeleiden wij op onze school kinderen in hun ontwikkeling tot zelfstandige volwassenen die vaardig, waardig en aardig zijn, voor zichzelf en voor hun omgeving.
Daarom maken wij op onze school gebruik van de “Talenten Voeden Cirkel”, ontwikkeld door de universiteit Twente. Welke talenten heb jij?
Nieuwsgierigheid: de motor van het leren
Waar komt de bliksem vandaan? Wat bepaalt de smaak van een appel? Kinderen zijn van nature nieuwsgierig en verwonderen zich over de natuur en de wereld om hen heen. Het doel van het onderwijs op onze school is kinderen voor te bereiden op de toekomst! Maar wat heeft onze maatschappij over 20 jaar nodig?Door op jonge leeftijd al in te spelen op deze nieuwsgierige en ontdekkende houding, bereiden wij de kinderen op onze school voor op wat de veranderende maatschappij van hen vraagt. Op onze school is er aandacht en ruimte voor kinderen voor ontdekkend en ontwerpend leren op basis van nieuwsgierigheid. Wij vinden het belangrijk de wereld de school binnen te halen. Wij creëren een stimulerende en rijke leeromgeving, waar kinderen de ruimte krijgen zich vanuit hun eigenheid en hun specifieke talenten te ontwikkelen. Met en van elkaar (levenslang) leren en ontwikkelen staat voorop, zowel voor leerkrachten als onze kinderen.
Talentenvoedencirkel en coachingsgroep
Op onze school gebruiken wij hierbij de “Talentenvoedencirkel”, ontwikkeld door de Universiteit Twente. Op deze cirkel staan de verschillende vaardigheden, motivaties, attitudes en zelfbeelden weergegeven, die van belang zijn bij het ontwikkelen van talenten bij kinderen. Dit zijn de talenten die een belangrijke bijdrage leveren aan de voorbereiding op de toekomstige maatschappij. De verschillende talenten die op de cirkel staan weergegeven, kunnen niet afzonderlijk van elkaar worden gezien. Ze grijpen op elkaar in en versterken elkaar. Met talentonderwijs ontwikkelen kinderen dus vaardigheden als creatief en kritisch denken, problemen oplossen, zelfvertrouwen, groei-mindset, samenwerken en brengen wij mooie gesprekken op gang tussen kinderen, ouders en leerkrachten. Maar het allerbelangrijkste is dat leerlingen groeien en stralen!
Hiervoor organiseren wij uitdagende talentenmiddagen voor alle kinderen, waarbij wij ook ouders betrekken. Daarnaast maken onze leerkrachten gebruik van Grej Of The Day. Grej Of The Day zijn microlessen gebaseerd op hints, feiten, nieuwsgierigheid, het maken van connecties en herhaling. De lessen kunnen gaan over mensen, plaatsen of gebeurtenissen. Het doel van GOTD is om interesse te wekken bij kinderen, hen aan te zetten tot onderzoek, de nieuwsgierigheid te prikkelen. Bovendien bieden wij op onze school coachingslessen aan voor meerbegaafde kinderen in de coachingsgroep door onze meerbegaafdheidsspecialist.
2 Samen met elkaar: Kiva
Samen maken we er een fijne school van!
Kinderen groeien en ontwikkelen zich het best als ze zich veilig, vertrouwd en gerespecteerd voelen. Wij vinden de samenwerking hierbij tussen ouders, kinderen en leerkrachten heel belangrijk; wij doen het samen! Onze school is een KiVa-school. Wij werken met dit schoolbrede programma om positieve groepsvorming te stimuleren. KiVa gaat uit van de kracht van een groep. Het motto van KiVa luidt: Samen maken we er een fijne school van.
Als je goed kijkt zie je de samenwerking terug in het Kiva-logo. De verbonden ‘poppetjes’ staan voor de doelgroepen waar het KiVa-programma zich op richt: kinderen, leerkrachten en ouders. Ze zijn allemaal anders, maar toch zijn ze verbonden en maken ze een mooi geheel. Ze helpen elkaar!
Wat is KiVa
Onze school is een KiVa school, alle leerkrachten zijn KiVa gecertificeerd. De KiVa gedragsregels zijn leidend in de omgang met elkaar. KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa zet in op positieve groepsvorming en stimuleert de sociale vaardigheden en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen aan de hand van 10 thema’s. Daarmee worden de sociale veiligheid en het pedagogisch klimaat op school gewaarborgd. Binnen KiVa ligt de nadruk op de groep als geheel en dus niet op specifieke leerlingen. Het motto luidt dan ook: Samen maken we er een fijne school van!
KiVa regels
Onze leerkrachten geven KiVa lessen over 7 belangrijke thema’s. De 7 KiVa regels op onze school zijn:
1 We doen aardig tegen elkaar en behandelen anderen met respect.
2 Samen maken we er een fijne groep van
3 We praten met elkaar (en gebruiken daarbij ik-taal).
4 We willen dat pesten stopt.
5 We gaan goed met elkaar om.
6 We helpen elkaar.
7 We komen voor elkaar op.
De KiVa-aanpak werkt: het Nederlands Jeugdinstituut heeft KiVa als beste anti-pestprogramma beoordeeld! KiVa verhoogt het welzijn, de motivatie en de schoolprestaties van álle kinderen
3 Modern onderwijs: het beste voor ieder kind
Leer kinderen hoe ze moeten denken, niet wat ze moeten denken!
Op onze school halen wij het beste uit ieder kind. Kinderen krijgen bij ons alle kansen zich te ontwikkelen op basis van eigenaarschap. Wij gebruiken hiervoor moderne en aantrekkelijke onderwijsmethoden en de wereld om ons heen. Kinderen groeien op in een technologische omgeving. Om daarmee vertrouwd te raken is het belangrijk dat zij hun leefwereld leren begrijpen en leren om erin te functioneren.
Het begint bij verwondering: waarom is de wereld zoals zij is? Tijdens de zoektocht naar antwoorden op die vraag ontwikkelen kinderen op onze school de benodigde 21e eeuwse en executieve vaardigheden, kennis en kwaliteiten.
Onderzoekend en ontdekkend leren
Op onze school maken wij kinderen bewust van en nieuwsgierig naar de wereld om ons heen. Door uitdagende lesmaterialen en activiteiten stimuleren wij deze bewustwording en nieuwsgierigheid bij de kinderen. Kinderen dragen zelf verantwoordelijkheid voor hun eigen leerproces, want dat zal hun leven lang doorgaan. Tijdens onderzoekende en probleemoplossende opdrachten ontwikkelen kinderen de zogenaamde “21e eeuwse en executieve vaardigheden”, zoals creativiteit, ondernemingszin, kritisch denken, samenwerken en ICT-geletterdheid. Ook werken wij aan de vorming van een kritische, onderzoekende en probleemoplossende houding en worden kinderen uitgedaagd op zoek te gaan de wereld om hen heen. Dit zijn kennis en vaardigheden die in de 21ste eeuw onmisbaar zijn!
Om hierbij aan te sluiten werken wij op onze school met de moderne methode “Blink Wereld” voor wereldoriëntatie, wetenschap en techniek. Voor de kleuters hebben wij hiervoor de methode “Wijzneus”. Daarnaast wordt “programmeren in de klas” aangeboden. De programma’s “Bomberbot (2D)”, “Beebot” en “Ozobot (3D)” worden ingezet om kinderen het programmeren in de praktijk te laten ervaren.
Leren met moderne materialen
Bovendien maakt ieder kind op onze school vanaf groep 3 gebruik van een chromebook voor de basisvaardigheden taal, rekenen, lezen. Hierdoor kunnen wij goed aansluiten op het niveau van ieder kind.
Bewegend leren
Op onze school vinden wij bewegend leren heel belangrijk voor kinderen. Bewegend leren is het fysiek bewegen in de klas tijdens of naast cognitieve leeractiviteiten. Beweging zorgt voor meer zuurstof in de hersenen waardoor er meer kennis opgenomen kan worden. Bewegen tijdens het leren heeft dus een positieve invloed op de hersenactiviteiten. Hierdoor kunnen kinderen zich beter concentreren en neemt de taakgerichtheid toe. Bovendien versterkt bewegen het zelfvertrouwen van kinderen. Voor rekenen zetten wij schoolbreed de prachtige materialen in, uit de leskisten van “Met Sprongen Vooruit”.
Op basisschool de Regenboog werken wij volgens de principes van Handelingsgericht werken. Bij deze manier van onderwijs zijn de onderwijsbehoeften van elk kind erg belangrijk. De leerkracht heeft als taak om voor elk kind te bepalen welke vorm van aandacht het kind nodig heeft. Ook moet de leerkracht lesstof aanbieden die uitdagend is en past bij de naaste ontwikkeling van de leerling. Daarom worden kinderen met hetzelfde niveau, geclusterd in een niveaugroep. We gaan uit van 3 niveaugroepen per leerjaar. De vakken rekenen, taal, lezen en schrijven zijn basisvaardigheden.
Op school worden de ontwikkeling van iedere leerling bijgehouden door verschillende instrumenten. Ten eerste gebruiken wij het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast worden de toetsen van de methoden gebruikt en gevolgd. Alle resultaten worden in het leerlingvolgsysteem bijgehouden. Naast het Cito leerlingvolgsysteem maken wij gebruik van de NSCCT vanaf groep 4. Dit is een niet schoolse capaciteitentest, die wordt ingezet om het leerpotentieel van de groep en de leerling in kaart te brengen, met als doel een koppeling te maken tussen leerpotentieel en CITO-scores. Analyse van deze gegevens levert informatie op voor kwaliteitsverbetering op leerling-, groeps-, school- en bestuursniveau.
Voor de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 zal de scan naar aanleiding van het Nationaal Plan Onderwijs leidend zijn voor schoolontwikkeling in samenhang met de gekozen interventies van de Menukaart NPO.