Basisschool de Regenboog

Leeuwerik 1 7671 ZX Vriezenveen

  • De Regenboog is een Christelijke basisschool waarbij het geloof een positieve bijdrage levert bij het omgaan met elkaar.
  • We vinden het belangrijk om ouders te betrekken bij het onderwijs wat wij bieden.
  • De Finse methode KiVa wordt gebruikt als preventief anti-pestprogramma. De leerkrachten zijn hier voor opgeleid.
  • De leerlingen werken zelfstandig op het leerplein met chromebooks. Op het leerplein is ook de schoolbibliotheek ingericht.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In principe doen alle leerlingen mee met de Cito eindtoets. We hanteren hiervoor de rekenregels van de inspectie

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Door middel van de leerlingvolgsysteemtoetsen van CITO meten we de resultaten van iedere leerling. De uitslagen van de toetsen worden gebruikt om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling en groei. Daarnaast wordt vanaf leerjaar vier de NSCCT (Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test) jaarlijks afgenomen. Met deze test wordt de leerpotentie per leerling in beeld gebracht. De leerpotentie en de resultaten van de leerlingvolgsysteemtoetsen van CITO worden naast elkaar gelegd en zo wordt gekeken of de leerlingen optimaal profiteren van het onderwijsaanbod of dat er aanpassingen moeten worden gedaan in het onderwijsaanbod zodat alles uit de leerling gehaald kan worden. Op schoolniveau, groepsniveau en individueel niveau worden tussentijdse doelstellingen vastgelegd en volgens jaarcyclus besproken en geëvalueerd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De advisering voor de plaatsing van onze leerlingen in het voortgezet onderwijs, vindt zorgvuldig plaats. In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager. De onderwijspraktijk geeft aan dat onze adviezen kloppend zijn.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In het eerste jaar

Bron

In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de regel bezoekt de inspectie de school 1 x per 4 jaar. Wanneer de inspectie tevreden is ontvangt de school een basisarrangement. Dit arrangement geldt steeds voor één jaar en betekent dat de inspectie zich geen zorgen maakt over de onderwijskwaliteit op de school. Jaarlijks voert de inspectie ook het gesprek met het bestuur om te bepalen of het basisarrangement nog geldig is. Onze school heeft een basisarrangement en is in het schooljaar 2012-2013 bezocht.

Terug naar boven