Kindcentrum De Driesprong

Dorpsstraat 145 A 9699 PG Vriescheloo

  • Vanaf groep 4 hebben de leerlingen een chromebook voor de vakgebieden rekenen en spelling.
  • In onze rijke leeromgeving wordt binnen en buiten geleerd en samengewerkt.
  • Samen met vrijwilligers uit het dorp, wordt er groente en fruit geplant, geoogst en verkocht. Dit gebeurt allemaal in de dorpsschooltuin.
  • Het kindcentrum heeft klimaatbeheersing, zonnepanelen, en een frisse uitstraling.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op de Driesprong nemen wij de centrale eindtoets af. Dit doen we aan het eind van groep 8. Op de centrale eindtoets kunnen de kinderen een individuele score behalen tussen de 500 en 550.

We zijn zeer tevreden over de resultaten van de Eindtoets. De schoolscore 539,0 zit ver boven het landelijk gemiddelde. De groep van negen leerlingen hebben een 100% score  betreft referentieniveau 1F voor alle vakgebieden. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De resultaten en opbrengsten van het onderwijs worden door de groepsleerkracht en de IB’er geanalyseerd in de schoolrapportage. Op basis van deze analyse worden er vervolgacties beschreven.  Op de Driesprong wordt handelingsgericht gewerkt. Dit is een planmatige en cyclische werkwijze. De individuele onderwijsbehoeften van kinderen worden beschreven en gebruikt in de uitvoering. Door de planmatige aanpak geeft het structuur bij het omgaan met verschil in behoeften tussen leerlingen in de klas.  De cyclus van HGW bevat zes stappen, verdeeld over vier fasen die tenminste drie keer per jaar worden doorlopen door de leerkracht in het basisonderwijs, in samenwerking met de intern begeleider. 

Fase 1: signaleren 

In stap 1 wordt informatie over de leerling verzameld via methode (overstijgende) toetsen, observaties, gesprekken met leerlingen en hun ouders.

In stap 2 stelt de leerkracht samen met de IB’er SMART geformuleerde doelen op voor de leerlingen en selecteren zij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. 

Fase 2: Analyseren  

In stap 3 worden de onderwijsbehoeften van afzonderlijke leerlingen benoemd.  

Fase 3: Plannen  

Vervolgens worden in stap 4 leerlingen met gelijke behoeften geclusterd tot subgroepen. Per subgroep wordt gekeken wat de ondersteuningsbehoefte is en hoe hierop kan worden ingespeeld.  

In stap 5 vullen de IB’er en de leerkracht de ondersteuningszuil in voor een bepaalde periode.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meeste adviezen worden landelijk gezien gegeven voor havo/vwo. Het tweede meest gegeven advies is vmbo gt/havo. Het derde meest gegeven advies is vwo.

Soms wijkt het definitieve basisschooladvies af van het eerder gegeven voorlopige advies, bijvoorbeeld als gevolg van behaalde resultaten op de eindtoets van een leerling. Er wordt dan een herziend advies gegeven. Landelijk is er in 2% van de gevallen sprake van een dergelijk herziend advies.

Op onze school ligt het percentage herziende adviezen op 0%. Hiermee behoren wij tot de 20% van de scholen met de laagste percentages herziende adviezen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Leerlingen worden betrokken bij de dagelijkse gang van zaken op school, hun mening wordt gewaardeerd.

Leerlingen zijn verantwoordelijk voor hun eigen gedrag en worden geinformeerd en gestimuleerd om te leven in prettig klassen/school klimaat. Waarom en hoe kun je aan dit prettige klimaat bijdragen?

Leerkrachten bieden structuur aan het scheppen van een sociaal veilig klimaat en vertrouwen dan waar het kan aan leerlingen toe om problemen te onderzoeken en op te lossen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Betrokkenheid door meedenken
  • Verantwoordelijkheid reflectie
  • Vertrouwen door loslaten

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs heeft in november en december 2022 een vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij SOOOG

Alle kwaliteitsstandaarden op bestuursniveau zijn met de hoogste beoordeling zijnde, ‘Goed’, gewaardeerd. De inspectie trekt deze conclusie omdat ze bij het bestuur een grote mate van deskundigheid, professionaliteit, betrokkenheid en kwaliteitsbewustzijn hebben aangetroffen, die doorwerkt in de onderwijskwaliteit en de financiële stabiliteit van de scholen

Ons kindcentrum is in dit onderzoek uitgekozen als 1 van de 4 scholen waar een verificatie onderzoek heeft plaatsgevonden. (basisvaardigheid burgerschap, Leren anders organiseren). De inspectie schrijft hierover dat het een mooi voorbeeld is waar leren anders organiseren al grotendeels geïmplementeerd is.

Terug naar boven