De Vijverstee

De Fledders 14 9481 GA Vries

  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het algemeen scoren leerlingen van De Vijverstee op of net iets boven het landelijk gemiddelde bij de Cito-eindtoets basisonderwijs. Er zijn geen indicaties dat dit de komende jaren zal veranderen. In het schooljaar 2019-2020 is geen Cito-eindtoets afgenomen vanwege de Corona-crisis.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling van de kinderen op onze school 

Om ontwikkelingsachterstanden te voorkomen en/of te bestrijden maken we gebruik van een uniform leerlingvolgsysteem. Het hanteren van dit systeem moet er met name toe leiden dat de vorderingen van de leerlingen op een goede en zo concreet mogelijke wijze worden vastgelegd.

Om vast te kunnen stellen of de kinderen op niveau werken en de aangeboden leerstof goed beheersen, maken we vanaf groep 3 gebruik van methodegebonden toetsen. Dit zijn toetsen die horen bij de methodes die we gebruiken op school voor Nederlandse taal (technisch- en begrijpend lezen, spelling) en rekenen.
Daarnaast maken we ook gebruik van methode onafhankelijke toetsen vanuit het CITO-leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden twee keer per schooljaar afgenomen. De kinderen van groep 8 nemen deel aan de CITO doorstroomtoets. Deze wordt afgenomen in februari.   

In de onderbouw (groep 1 en 2) wordt de ontwikkeling van de kinderen vooral gevolgd door observaties van de groepsleerkracht. De leerkracht maakt hierbij gebruik van de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys. Hierbij wordt gekeken naar de volgende ontwikkelingsgebieden: de ontwikkeling van de beginnende geletterdheid, het rekenen, de ruimtelijke oriëntatie, de visuele waarneming, de motorische ontwikkeling en ook de muzikale ontwikkeling. Het beredeneerd leerstofaanbod is hierbij leidend.


Hoe ziet de zorgstructuur eruit?

De intern begeleider (IB'er) is verantwoordelijk voor het beleid ten aanzien van de leerlingenzorg en coördineert de uitvoering daarvan. De IB'er begeleidt en coacht ook leerkrachten ten aanzien van haar/zijn zorgleerlingen, bewaakt de zorgstructuur en kan vanuit deze functie ook aanwezig zijn bij gesprekken over zorgleerlingen.

De resultaten van de cognitieve ontwikkeling en de gegevens met betrekking tot de ontwikkeling van de sociale vaardigheden worden besproken in een groeps- en/of leerlingbespreking. Bij deze besprekingen zijn altijd de IB'er en de groepsleerkracht aanwezig.

Tijdens deze besprekingen, die drie keer per jaar plaatsvinden, wordt altijd gekeken naar de aandachtspunten voor de hele groep, het signaleren van kinderen die extra aandacht nodig hebben en het nauwkeurig beschrijven van de onderwijsbehoeften van de verschillende kinderen.

Alle leerlingen worden op het einde van het schooljaar doorgesproken met de volgende groepsleerkracht. We hanteren hiervoor een overdrachtsformulier. De nieuwe leerkracht gaat verder op de ingeslagen weg. Besprekingen t.a.v. de effectiviteit van ons onderwijs vinden met regelmaat plaats tijdens overlegmomenten in het managementteam en in bouwvergaderingen.

Zo nodig wordt besloten de zorg te intensiveren door externe hulp in te zetten. Er wordt in een vroeg stadium gebruik gemaakt van consultatieve ondersteuning en onderzoek door de orthopedagoog vanuit het Baasis Ondersteunings Team (BOT) of in overleg door een externe instantie. De zorgstructuur op onze school is niet alleen voor zorgleerlingen, maar voor alle leerlingen. Daartoe worden vier niveaus van zorg onderscheiden.

In het Schoolondersteuningsprofiel op onze website vindt u meer uitleg.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen. Stappen van het schooladvies en de toets:

o Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
o Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
o Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
o Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
o Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het is onze visie dat niet alleen de kennis maar ook de vaardigheden en talentontwikkeling bijdragen aan de ontwikkeling van de kinderen.

Wij signaleren een vraag uit de samenleving naar creatieve denkers die van oude kennis nieuwe concepten kunnen maken. Ook een vraag  naar mensen die technologische kennis kunnen vertalen om maatschappelijke problemen op te lossen. Dit betekent voor ons dat we kinderen voorbereiden op de vaardigheden die daarbij gevraagd worden: samenwerken, omgaan met tegengestelde belangen (conflicten) en verantwoordelijkheid nemen (eigenaarschap). We willen leerlingen hierbij ondersteunen door hen te leren hoe zij om kunnen gaan met spanning, emoties, creatief denken en grenzen stellen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Openbaar
  • Persoonlijk
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven