De Vijverstee

De Fledders 14 9481 GA Vries

  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee
  • Schoolfoto van De Vijverstee

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de groepsleerkracht afwezig is, zal de leerkracht zo mogelijk vervangen worden door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van de invallers wordt bestuurlijk geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk.  Mocht er geen invaller beschikbaar zijn dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. In uiterste noodzaak en bij hoge uitzondering bestaat de mogelijkheid, dat een groep naar huis wordt gestuurd als geen vervanging beschikbaar is en intern op school geen andere oplossing wordt gevonden. Ouders worden hiervan vooraf via Parro op de hoogte gesteld door de school.
Wanneer er geen vervanging gevonden kan worden en een groep een dag vrij is, kunnen ouders voor wie dit een groot probleem oplevert met school in overleg gaan voor het vinden van een oplossing.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Vijverstee hebben we in het schooljaar 2023-2024 vijf groepen, hierbij zijn veel gecombineerde groepen: 1/2, 3, 4/5, 6/7 en 7/8. Het aantal kinderen per groep is in onze stichting gemiddeld 24.

We maken op De Vijverstee gebruik van:

  • een vakleerkracht voor gymnastiek,
  • een docent Humanistisch Vormingsonderwijs,
  • een docent Godsdienstige Vorming;
  • een buurtcoach die ondersteunt bij diverse spel- en andere activiteiten.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen is er veel aandacht voor lerend spelen. Kinderen leren door intrinsiek en actief betrokken te zijn bij mensen, materialen, gebeurtenissen en ideeën. Leerkrachten krijgen de handvatten om kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling, tijdens het spel. Ze creëren samen met de kinderen een uitdagende speelleeromgeving. Daarbij helpen ze het spel uit te breiden en praten ze met de kinderen over wat ze aan het doen zijn. De leerlingen worden gestimuleerd om problemen zelf op te lossen. De didactiek voor het jonge kind is gericht op spelontwikkeling, het liefst zo divers mogelijk. In deze setting verbeteren kinderen hun taal, denken, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. We volgen de kinderen in groep 1 en 2 door middel van de Leerlijnen Jonge Kind van Parnassys.


Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

IKC De Vijverstee is een school met ruime aandacht voor de basisvaardigheden van kinderen op het gebied van taal, lezen, spelling, rekenen, creativiteit en beweging. We investeren veel tijd in deze basisvakken. Daarnaast bieden we de 'oriëntatie op de wereld om ons heen en op de maatschappij' projectmatig aan m.b.v. het International Primary Curriculum (IPC).

Met IPC laten we de kinderen op een effectieve en leuke manier leren over de wereld om hen heen, van dichtbij naar ver weg, van nu naar vroeger, over mens en milieu, enzovoort. Daarbij is het nodig dat kinderen leren samenwerken, dat ze leren om begrip te hebben voor elkaar. Ze leren zich te verplaatsen in de belevingswereld van hun klasgenoten, maar ook in die van mensen in een andere cultuur, een andere tijd of een andere plek op de wereld.

Met IPC werken we met duidelijke doelen en thema's, die we units noemen. Een unit sluit ook aan op de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen.

Op pedagogisch vlak werken we op De Vijverstee met de Kanjer-methode. Met de Kanjermethode werken we onder meer aan:

  • Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
  • Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
  • Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
  • Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen. Leren om verantwoordelijkheid te nemen.

De schooltijden zijn voor de groepen 1 t/m 4: van maandag tot en met donderdag 8:30 - 14:00 uur, op vrijdag van 8:30 - 12:00 uur.
De schooltijden voor de groepen 5 t/m 8 zijn: van maandag tot en met vrijdag van 8:30 - 14:00 uur.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het Schoolondersteuningsprofiel beschrijft de wijze waarop onze school de basisondersteuning vormgeeft en welke extra ondersteuning onze school biedt en in de toekomst wil gaan bieden. Het Schoolondersteuningsprofiel is onderdeel van een breder kader met de overkoepelende term passend onderwijs.

Elke school is aangesloten bij een samenwerkingsverband. IKC De Vijverstee behoort bij het samenwerkingsverband 22.01. Binnen het samenwerkingsverband maken de besturen met elkaar afspraken over de manier waarop alle leerlingen in het samenwerkingsverband zo goed mogelijk de passende ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Naast de basisondersteuning biedt De Vijverstee extra ondersteuning aan. De ondersteuningsarrangementen zijn voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften.

De school biedt passende vormen van onderwijs voor:

  • Leerlingen met leesproblemen
  • Leerlingen met rekenproblemen
  • Meer- en hoogbegaafde leerlingen

Dyslexie

Leerlingen met (ernstige) dyslexie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie. Leerlingen met zeer ernstige dyslexie bieden we in overleg de mogelijkheid om digitaal te werken met het programma SPRINT.

Dyscalculie

Leerlingen met dyscalculie krijgen aanpassingen in hun lesaanbod, toetsen en instructie.

Begaafde leerlingen

Meer- en hoogbegaafde leerlingen kunnen extra/andere taken (levelwerk) in de klas krijgen. In overleg met IB/directie zijn er mogelijkheden binnen de stichting voor een bovenschoolse plusklas.

Deskundigheid

  • Leerkracht met Master SEN (leerproblemen);
  • Leerkracht die gespecialiseerd is in hoogbegaafdheid;
  • Alle leerkrachten hebben meerdere workshops en cursussen gevolgd over diverse leer- en ontwikkelingsproblemen;
  • Er is een leerkracht aanwezig op school die gespecialiseerd is in SPRINT (voor dyslectische leerlingen);
  • Alle leerkrachten hebben kennis van het ERWD-protocol (dyscalculie).

Aannamebeleid

Ieder kind, met of zonder ondersteuningsbehoefte, is in principe welkom op onze school. Wij maken geen onderscheid tussen geloof, ras, geaardheid of afkomst. Voorwaarden van de aanname is dat ouders de grondslag en het onderwijsbeleid van de school respecteren of verklaren dit te onderschrijven.   

In de wet Passend Onderwijs is opgenomen dat ouders hun kind schriftelijk bij de school van voorkeur aanmelden. Scholen moeten ouders vragen of ze hun kind al eerder bij een andere school hebben aangemeld. Als een kind extra ondersteuning nodig heeft, moeten ouders dit aangeven. De school zal vragen of er gegevens beschikbaar zijn die inzicht geven in de ondersteuningsbehoefte, bijvoorbeeld onderzoeksrapporten van externe instanties.

U kunt hierover meer lezen in de bovenschoolse schoolgids.  U kunt via onze website een aanmeldformulier invullen en opsturen. Wij nemen contact met u op voor een rondleiding en kennismakingsgesprek. Dit moet minimaal tien weken voor de 4e verjaardag. Wij gaan ervan uit dat kinderen die voor het eerst naar school gaan zindelijk zijn.

Als de school de leerling met een ondersteuningsbehoefte niet kan toelaten, zoekt de school, in samenspraak met de ouders, een passende onderwijsplek op een andere school. Belangrijk daarbij is een goede balans tussen de wensen van ouders en de mogelijkheden van de school. Zie hiervoor het School Ondersteuningsplan (SOP) van de school op onze site.  

Leerplicht, schoolverzuim en verlof

Zolang uw kind nog 4 jaar oud is, hoeft zij of hij nog niet verplicht naar school. Toch vinden wij het prettig als u van tevoren meldt als u uw kind thuishoudt. Zodra uw kind 5 jaar oud is, valt het onder de leerplicht en is dus wettelijk verplicht naar school te gaan. Omdat het voor sommige kinderen toch wel wat veel is, mag een kind van 5 jaar 10 uur per week zonder toestemming van de schoolleiding, maar na overleg met de leerkracht, thuisblijven. U mag deze uren niet opsparen voor bijvoorbeeld een vakantie.   

Als uw kind 6 jaar geworden is, kan het geen gebruik meer maken van deze regeling. Wij verwachten dat u uw kind alleen thuis houdt als het echt noodzakelijk is, zoals bij ziekte. Omdat uw kind vanaf 5 jaar leerplichtig is, mogen wij (behalve bij buitengewone omstandigheden) geen toestemming geven voor extra vrije dagen. Bij ongeoorloofd schoolverzuim is de directie verplicht dit te melden aan de ambtenaar van leerplichtzaken op het gemeentehuis. Dit kan een boete tot gevolg hebben. Wilt u zich daarom houden aan de geplande schoolvakanties? Voor het aanvragen van buitengewoon verlof, verwijzen we u naar de schoolwebsite.

Schorsing en verwijdering

Schorsing is een ordemaatregel, waardoor een leerling tijdelijk de toegang tot de school wordt ontzegd. Verwijderen betekent het definitief uitschrijven van een leerling van de school. Als school hopen wij deze ordemaatregelen zo min mogelijk toe te moeten passen, maar het is noodzakelijk dat wij u hierover informeren. U vindt de stappen die wij dan moeten volgen op https://www.stichtingbaasis.nl/schorsing-en-verwijdering.html. Als u het niet eens bent met een dergelijke beslissing, verwijzen wij u naar de Geschillencommissie Toelating en Verwijdering van de Stichting Onderwijsgeschillen.  

Samenwerkingsverband passend onderwijs

Soms heeft een kind moeite bij het leren en meedoen. De scholen van stichting Baasis vinden dat alle kinderen een zo passend mogelijke plek binnen het onderwijs verdienen. Wij gaan uit van hun talenten en mogelijkheden. Daarbij wordt rekening gehouden met eventuele beperkingen of kansen. Als het kan, gaan kinderen naar het regulier onderwijs. Wanneer dit mogelijk is, bieden wij extra ondersteuning in samenwerking met speciale (basis)scholen of door inzet van specialisten. Als u verwacht dat uw kind extra ondersteuning nodig heeft, geeft u dit aan bij aanmelding van uw kind op school.   

Elke basisschool in Nederland maakt deel uit van een samenwerkingsverband passend onderwijs. Een samenwerkingsverband telt verschillende basisscholen en één of meer speciale scholen voor basisonderwijs. OBS De Vijverstee is aangesloten bij swv 22-01 : Assen

Gegevens Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO 22.01

Postadres:          Postbus 109;    9100 AC  Beilen

Coördinator:       Renate Schenk

Telefoon:            0592-820500  / 06-26634694      

E-mail:               info@passendonderwijs-po-22-01.nl

Website:             www.passendonderwijs-po-22-01.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In het schooljaar 22-23 heeft het hele team een scholing in didactisch handelen gevolgd waarbij er nadrukkelijke aandacht was voor de zorgcyclus binnen de klas. De komende jaren gaan we dit verder implementeren om zo beter aan te sluiten bij de behoeftes van de leerlingen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Als Kindcentrum werken we samen met opvangorganisatie KidsFirst. Op De Vijverstee hebben we een kinderopvangroep voor kinderen van 0 tot 4 jaar, De Kikkersprong. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met de directie van De Vijverstee of met KidsFirst.
De opvang van De Vijverstee is een VVE-locatie. De pedagogisch medewerkers hebben allemaal een VVE-opleiding gedaan of zijn daar aan begonnen. 

Terug naar boven