Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Rouboslaan 12 2252 TR Voorschoten

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wij vinden dat onze school de focus moet houden op kwalitatief goed onderwijs. Daarvoor zijn vakbekwame leerkrachten nodig. Bij het zoeken naar vervanging voor afwezige collega’s staat dus niet alleen de bevoegdheid, maar ook de bekwaamheid centraal. Ook de werkzaamheden van de ondersteunende collega’s* moeten zoveel mogelijk doorgang vinden.  

Het eerste moment (“Dag 1”) dat de groepsleerkracht niet voor de klas kan staan in verband met  ziekte wordt de groep verdeeld over de overige groepen. Leerlingen gaan aan de slag met het werk dat de leerkracht klaar heeft gelegd voor deze situatie.  

Kan de leerkracht de volgende schooldag (“Dag 2”) nog niet voor de klas staan en er is voor 15.00 uur geen vervanging gevonden? Dan wordt ouders in beginsel gevraagd hun kind de volgende schooldag thuis te houden. Ouders horen dit vóór 16.00 uur op Dag 1.  

Kan de leerkracht de daaropvolgende schooldag (“Dag 3 en verder”) nog niet voor de klas staan en er is voor 15.00 uur geen vervanging gevonden? Dan wordt volgens roulatiesysteem steeds een andere groep gevraagd thuis te blijven. Zo kan de leerkracht van de groep die thuisblijft de les overnemen van de afwezige collega. Op deze manier wordt de onderwijstijd voor alle groepen gewaarborgd. Ouders horen dit vóór 16.00 uur op dag 2 en verder.

De directie zal een beslissing om een klas thuis te houden niet lichtvaardig nemen en hierbij steeds op basis van alle omstandigheden (wettelijke onderwijstijd, zelfstandigheid van de klas, werkzaamheden ondersteunende collega’s etc.) afwegen of het niet beter is om de klas op school (deels zelfstandig) aan het werk te zetten. Gelet op het huidige lerarentekort kan de directie helaas niet alle situaties op voorhand voorzien. De directie behoudt zich daarom het recht voor om in voorkomende gevallen af te wijken van het vervangingsbeleid. De directie zal hier steeds duidelijk over communiceren naar de ouders die het aangaat. 

Mochten ouders thuis niet voor opvang kunnen zorgen, dan worden zij gevraagd zo spoedig mogelijk na ontvangst van het bericht dat de klas wordt thuisgehouden contact op te nemen met de school via info@rkderegenboog.nl. In dat geval zal school zorgdragen voor opvang van de betreffende leerling(en). Uitdrukkelijk geldt dat in die situatie geen onderwijs kan worden gegeven aan deze leerlingen.

* onderwijsassistenten, intern begeleiders, directie, remedial teacher, leerkrachtondersteuner

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school heeft vier heterogene kleutergroepen.
Daarnaast hebben we drie heterogene groepen (3-4, 5-6 en 7-8) en zes homogene groepen (3, 4, 5, 6, 7 en 8).  

Overgang van de combinatiegroepen
Een leerling die geplaatst is in een combinatiegroep blijft de gehele schooltijd in de combinatiegroep en zit twee jaar in de 3-4, twee jaar in de 5-6 en twee jaar in de 7-8.  Het eerste jaar als jongste, het tweede jaar als oudste.   Voorbeeld: ?-4 / 3-? / ?-6 / 5-? / ?-8 / 7-?   

Onze school heeft 13 klaslokalen, precies genoeg voor onze 13 groepen. De eerste verdieping is aangepast voor extra ondersteuning. Alle groepen, zowel de gemengde als de gelijke, hebben dezelfde leerdoelen.  

Doorstroom naar groep 3
De leerlingen van groep 2 gaan voor de zomervakantie alvast één keer een deel van de ochtend/middag wennen in groep 3 of 3-4. Als team bepalen wij in welke groep de leerlingen geplaatst worden.   Wij streven ernaar om de ouders voor de zomervakantie over de groepsindeling voor de nieuwe groepen 3 en 3/4 te informeren. Ondanks de zorgvuldigheid waarmee de indeling van elke groep gemaakt wordt, kan in de loop van een schooljaar blijken dat er voor een kind een verandering van groep wenselijk is. Uiteraard is daar oog voor en wordt dit in voorkomende situaties met de ouders besproken.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wij bieden regulier onderwijs en als blijkt dat bij aanmelding een leerling een ondersteuningsbehoefte heeft, past de school de zorgplicht toe.
Bij toelating van een leerling met extra ondersteuningsbehoefte zal de school jaarlijks beoordelen of de school aan de ondersteuningsvraag kan blijven voldoen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is te groeien naar een school met specialisten op het gebied van taal, rekenen, gedrag en meer-hoogbegaafde kinderen. Enkele collega's scholing gestart, zo volgt een collega de opleiding specialist hoogbegaafdheid.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven