Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Rouboslaan 12 2252 TR Voorschoten

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Regenboog

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Regenboog sluit het uitstroomniveau naar het vervolgonderwijs aan bij het schooladvies, de verwachting die we van een leerling hebben. Op De Regenboog sluit het uitstroomniveau van onze leerlingen aan bij wat de school verwacht van elke leerling. Om dit te volgen brengen wij, met behulp van referentieniveaus, het ontwikkelingsniveau en uitstroomniveau van individuele leerlingen in kaart. (bron: visie van de onze school: https://www.rkderegenboog.nl/Onze-school/Onze-school).

Halfjaarlijks worden er methode onafhankelijke toetsen gemaakt (CITO). Deze worden op school-, leerjaar-, groepsniveau en individueel niveau geanalyseerd. Aan de hand van de vaardigheidsscores wordt gekeken welke groei de leerling op zijn/haar leercurve maakt. Op basis van deze analyse wordt bekeken welke aanpassingen er voor de komende periode nodig zijn binnen het onderwijsprogramma. 

Op alle scholen van de stichting Panta Rhei wordt in groep 6 de NSCCT afgenomen. NSCCT betekent: Niet Schoolse Cognitieve Capaciteiten Test. Deze test meet het leervermogen van uw kind. Door de uitkomst van deze test naast de observaties door de leerkracht en de uitkomsten van de toetsen van het leerlingvolgsysteem te leggen, kunnen leerkrachten hun handelen nog beter afstemmen op de ontwikkelingsbehoefte van uw kind.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uitstroomverwachting groep 6 en 7 en advies voortgezet onderwijs groep 8

Binnen Stichting Panta Rhei hanteren alle scholen een uniforme procedure voor het opstellen van het basisschooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs.  

In groep 6 en 7 bespreken we met jou de uitstroomverwachting voor jouw kind. We geven dan aan welk onderwijsniveau in het voortgezet onderwijs het best aansluit bij de ontwikkeling van jouw kind op dat moment. Deze uitstroomverwachting baseren we op informatie over de resultaten, werkhouding, motivatie, doorzettingsvermogen en het welbevinden van jouw kind.   Het basisschooladvies voor het voortgezet onderwijs wordt halverwege groep 8 opgesteld en kan in individuele gevallen hoger of lager uitvallen dan de uitstroomverwachting in groep 6 en 7, afhankelijk van de ontwikkeling van jouw kind. Het basisschooladvies wordt zorgvuldig geformuleerd en er zijn meerdere betrokkenen bij betrokken, waaronder de huidige leerkracht, voorgaande leerkrachten, een directielid en de intern begeleider. We streven naar een zorgvuldige advisering.  
Tijdens het adviesgesprek wordt besproken hoe het advies tot stand is gekomen. U heeft het basisschooladvies nodig om jouw kind aan te melden bij een school voor voortgezet onderwijs. Het basisschooladvies is bindend, wat betekent dat de school voor voortgezet onderwijs bij plaatsing niet mag afwijken van dit advies.  
Vanaf het schooljaar 2023-2024 is er één aanmeldweek en wordt de eindtoets vervangen door een doorstroomtoets voor groep 8.  

Zie procedure basisschooladvies op onze website.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op De Regenboog leren wij de leerlingen:

  • te reflecteren op eigen handelen;
  • feedback te geven en te ontvangen;
  • de zelfstandigheid te ontwikkelen;
  • respectvol om te gaan met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvolle omgang
  • Zelfstandigheid bevorderen
  • Reflecteren

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven