Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Daltononderwijs
Ons daltononderwijs geeft inhoud aan een brede vorming waarbij intellectuele- en creatieve groei in evenwicht zijn met sociale en persoonlijke groei. Een leerling wordt uitgedaagd het beste uit zichzelf te halen. Er wordt een leef- en leeromgeving geboden waar leerlingen worden uitgedaagd zich te ontwikkelen tot mensen zonder vrees met een kritische, democratische en positieve grondhouding. Daltononderwijs staat voor een brede vorming (zowel cognitief, cultureel, sportief en sociaal-emotioneel) die bijdraagt aan een sterke persoonsontwikkeling.
Leerlingenraad
De mening van onze leerlingen doet ertoe! 6x per schooljaar komt de leerlingenraad samen. Er wordt gekeken vanuit de daltonkernwaarden wat de behoeften/wensen/mening van onze leerlingen is. Al naar gelang de mogelijkheden wordt hier ook naar gehandeld.
Groepsdoorbroken werken
Wanneer blijkt dat een leerling bepaalde leerstof niet beheerst of wellicht boven het niveau van de klas uitkomt, dan wordt het onderwijs zodanig georganiseerd dat een leerling in een lagere of hogere groep zijn/haar instructie volgt.
Verrijking onderwijsaanbod
We werken samen met diverse vakleerkrachten om het onderwijsaanbod nog sterker neer te zetten vanuit diverse expertises.
- Meer- en hoogbegaafdheidsonderwijs: op stichtingsniveau hebben wij 2 "Sophiaklassen" voor leerlingen die cognitief meer uitdaging nodig hebben. Een van de Sophiaklassen is in het gebouw van onze clusterschool gevestigd.
- OpMaat onderwijs: op stichtingsniveau hebben wij 2 "OpMaatklassen". Dit zijn klassen voor leerlingen waarvan het duidelijk is dat zij heel graag met de handen willen werken. Een van de "Opmaatklassen" is gevestigd in onze school.
- Humanistisch en godsdienstig Vormingsonderwijs (HVO/GVO): voor groep 1 t/m 8 hebben we Hallo Wereld. Deze lesssen worden gegeven door de vakleerkracht HVO/GVO i.s.m. de eigen leerkracht.
- Wetenschaps- en technologieonderwijs: dit is geïmplementeerd in de zaakvakken.
- Muziek- en cultuuronderwijs: we maken gebruik van het cultuur educatie menu dat de gemeente Steenwijkerland aanbiedt.
De vermelde tijdsbesteding per vak is een richttijd. Op basis van analyses en observaties kan de leerkracht beslissen van dit rooster af te wijken.
De vermelde tijdsbesteding per vak is een richttijd. Op basis van analyses en observaties kan de leerkracht beslissen van dit rooster af te wijken.
Alle kinderen verdienen een zo passend mogelijke plek in het onderwijs. Onderwijs dat leerlingen uitdaagt, dat uitgaat van hun mogelijkheden en rekening houdt met hun beperking. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Het speciaal onderwijs blijft bestaan voor kinderen die daar het best op hun plek zijn. Passend onderwijs is niet speciaal, maar normaal is ons motto.
Op ODBS de Voorpoort kunnen wij de volgende ondersteuning bieden:
-Leerlingen met spraak- taalproblematiek
-Anderstalige leerlingen
-Leerlingen met een ontwikkelingsachterstand op motorisch vlak
-Leerlingen met een leerbeperking (lage intelligentie, aangeboren verstandelijke beperking, grote mate van zelfredzaamheid)
-Leerlingen met gedragsproblematiek
-Leerlingen vanuit achterstandssituaties
-Hoogbegaafde leerlingen
-Zieke leerlingen
-DyslexieOns gebouw beschikt over een mindervalidentoilet en is geschikt voor rolstoelgebruikers.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In het School Ondersteunings Profiel (SOP) hebben wij omschreven welke hulp wij gericht kunnen bieden. Bij iedere nieuwe aanmelding wordt er gekeken of onze school de beste plek voor deze leerling is. Dit is afhankelijk van een eventuele specifieke zorgvraag. Wij zullen dan naar bevind van zaken handelen waarbij we mogelijkheden en onmogelijkheden tegen elkaar af zullen wegen.
De Vroeg- en Voorschoolse educatie wordt vormgegeven door kinderopvang Ukkie met wie wij een nauwe samenwerking hebben. Bij aanmelding van een leerling werken wij met een warme overdracht voor de leerlingen.
In de groepen 1-2 werken wij volgens de methode Schatkist en vanuit de leerlijnen ParnasSys Jonge Kind. De methode Schatkist is een methode die op thematische wijze alle ontwikkelingsgebieden (taalontwikkeling, rekenontwikkeling, motoriek, voorbereidend schrijven en sociaal emotionele ontwikkeling) aanbiedt. Schatkist biedt op deze wijze een doorgaande ontwikkeling vanaf de kleutergroepen naar groep 3.