Openbare Dalton Basisschool De Voorpoort

Groenestraat 36 8325 AZ Vollenhove

  • Wij hebben een ruim schoolplein. Er zijn mogelijkheden voor klimmen, klauteren, spelactiviteiten en noem maar op!
  • Elke klas werkt gericht met een doelenbord. De leerlingen weten daardoor wat het doel van de les en wat er van hen verwacht wordt.
  • Onze school heeft een moderne en frisse uitstraling.
  • De mening van onze leerlingenraad doet ertoe! 6x per jaar wordt er vergaderd door de leerlingenraad.
  • Een van de speerpunten van ons daltononderwijs is de (begeleide) weg naar zelfstandigheid van de kinderen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Vorig schooljaar maakten wij melding van de stijgende lijn in de scores van de eindtoets 2022 (2 van de 3 gebieden behaalden een groene score). De scores bij de eindtoets van 2023 bevestigde nogmaals de opwaartse lijn. Hieronder de behaalde scores:

Scoregebied 1F (minimaal te behalen score). Eis onderwijsinspectie: 85%. Onze scores:

  • Lezen: 100%
  • Taal: 100%
  • Rekenen: 86%

Scoregebied 1S/2F (mede bepalend voor het vervolgonderwijs). Eis onderwijsinspectie: 41,5% (dit is zonder de correctiewaarde van de inspectie vanwege de coronaperiode). Onze scores:

  • Lezen: 71%
  • Taal: 71%
  • Rekenen: 43%

Op beide scoregebieden hebben wij een hogere score gehaald dan de inspectie stelt. Wij zijn zeer trots op dit resultaat!

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

  • We nemen de reguliere toetsen die horen bij de methodes.
  • In het schooljaar 2023-2024 gaan we over naar het leerlingvolgsysteem van IEP. 
  • Twee keer per jaar nemen we methodeonafhankelijke toetsen van IEP af. De resultaten hiervan worden door de leerkracht geanalyseerd in een analysedocument en met de IB-er en directie besproken. Hieraan worden doelen gekoppeld voor het komende half jaar. Deze worden tussentijds en aan het eind geëvalueerd en indien nodig bijgesteld.
  • In groep 8 wordt de IEP doorstroomtoets afgenomen.

Daltonvisitatie

In schooljaar 2023-2024 zijn wij gevisiteerd door de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV). Tijdens de visitatie is geconstateerd dat wij voldeden aan alle kernwaarden die de NDV aan het daltononderwijs stelt. Onze daltonlicentie is daarmee voor 5 jaar verlengd.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van de leerlingen middels de methodetoetsen, CITO-leerlingvolgsysteemtoetsen (vanaf schooljaar 2023-2024 IEP-leerlingvolgssysteem), de IEP-eindtoets (vanaf schooljaar 2023-2024 IEP doorstroomtoets), observaties en gesprekken. Op basis van deze informatie bieden we het onderwijs op een passende manier aan. Het verwijzen van leerlingen naar het Voortgezet Onderwijs gebeurt op basis van jarenlange informatie uit resultaten, de uitslag op de eindtoets en het beeld van de leerkrachten. Dit gebeurt in samenspraak met de ouders. We hebben nauw contact met het voortgezet onderwijs om inzichtelijk te hebben en te houden wat leerlingen moeten kennen en kunnen wanneer ze overgaan naar een specifiek niveau op de volgende school. Het document BO-VO (de zgn. "handelingswijzer")  is in te zien tijdens de gesprekken met de leerkrachten.

Eindadviezen 2022-2023 (op basis van de IEP-eindtoets):

  • BBL/KBL: 1
  • KBL: 1
  • KBL/GTL: 1
  • GTL/HAVO: 2
  • HAVO/VWO: 1
  • VWO: 1

In overleg met de ouders en het kind zijn sommige IEP-eindtoetsadviezen naar boven of naar beneden bijgesteld.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen voelen zich thuis bij ons op school en werken samen binnen onze school. Ieder kind kan zich ontwikkelen op zijn/haar eigen niveau. Wij kijken naar talenten van kinderen, ontwikkelen die talenten en dagen kinderen uit om nieuwe talenten te ontdekken, om zo het geloof in eigen kunnen te vergroten. Het kind staat centraal in ons onderwijs, ieder kind wordt in zijn waarde gelaten en krijgt het vertrouwen van ons om zich te kunnen ontwikkelen. Iedere leerling is individueel in beeld bij de leerkracht. Middels observatielijsten en ons leerlingvolgysteem volgen wij de groep en de individuele leerling.

Onze leerlingen zijn creatief, flexibel, enthousiast, zelfstandig en sociaal vaardig. Door te reflecteren met leerlingen op hun eigen handelen stimuleren wij het probleemoplossend vermogen en kritisch denken. Wij bereiden kinderen voor op de toekomstige maatschappij. Kinderen die extra zorg of uitdaging nodig hebben om tot leren te komen, zien wij als een uitdaging. Deze kinderen krijgen passend onderwijs met aangepaste leerstof of extra instructie. Wij handelen niet alleen vanuit toetsgegevens, maar kijken naar wat het kind nodig heeft middels observaties, gesprekken met leerlingen en leerlingvragenlijsten.

De teamleden zorgen voor een vertrouwde sfeer en een veilige leeromgeving. Alleen daarin kan een kind zich optimaal ontwikkelen. We willen een positief schoolklimaat te scheppen door uit te gaan van gezamenlijk opgestelde gedragsafspraken. Wij willen de leerlingen leren conflicten, d.m.v. gesprekken, op een goede manier op te lossen. Hiervoor maken we in groep 1 t/m 8 gebruik van de methode Kanjertraining.

In het kort komt het hier op neer: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, we werken samen en niemand speelt de baas.

Samenwerken

We leggen de nadruk op samenwerken . Tijdens de lessen zijn er veel momenten, waarbij leerlingen met elkaar samenwerken, zodat ze van elkaar kunnen leren. In een dergelijke situatie hebben de kinderen ook de gelegenheid sociale vaardigheden te oefenen en te ontwikkelen. In ons Daltononderwijs is samenwerken een belangrijk aspect. Naast het leren vinden we het belangrijk dat er voldoende ruimte is voor andere activiteiten. Zo organiseren we in schoolverband o.a. het kindercorso, Sinterklaas, Kerst, verjaardag van leerkrachten etc.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • We vertrouwen elkaar
  • We helpen elkaar
  • Niemand speelt de baas

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij zijn trots op ons basisarrangement. Het laatste schoolbezoek heeft in 2018 plaatsgevonden. De inspecteur is erg tevreden over de schoolontwikkeling die het team en de school doormaken. Op ODBS De Voorpoort wordt voortdurend gewerkt aan kwaliteit.

Terug naar boven