Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op ons IKC werken we met de volgende groepen:
Groep 1/2
Groep 2/3
Groep 4/5
Groep 6
Groep 7
Groep 8
Wij vormen dit schooljaar een combinatiegroep 4/5. De groep zal op maandag, dinsdag en donderdag gescheiden worden. Groep 4 en groep 5 krijgen dan apart van elkaar les. Elke dag start de groep gezamenlijk op en gaan verder in hun eigen lokaal. Op woensdag en vrijdagochtend blijft de groep bij elkaar. Activiteiten worden zoveel mogelijk met de hele groep gedaan.
Op dinsdag- en donderdagmiddag werken wij in leerpleinen op het gebied van wereldoriëntatie. We combineren dan de groepen 4/5/6 en 7/8. We besteden tijdens die leerpleinen extra aandacht aan bv. de leerlijn Leren leren en Skillis. Hierin kunnen doelen centraal staan als samenwerken, taakaanpak, werkhouding. Niet alleen het cognitieve aspect staat dan centraal, maar ook hoe je leert en (samen)werkt.
Zoals u ziet, werken wij ook met een groep 2/3. Kinderen die er klaar voor zijn, kunnen rustig aan mee gaan draaien in groep 2/3. Hierdoor komen de oudste kleuters automatisch meer in aanraking met geletterdheid. Echter, ook in de onderbouw werken wij op dinsdag- en donderdagmiddag met leerpleinen waardoor groep 3 ook vooral nog lekker kan spelen. Wat ons betreft een mooie wisselwerking. De leerpleinen in de onderbouw noemen wij Ik en de hoeken.
In de eerste twee jaar creëren wij een rijke speel- leeromgeving in groep 1 t/m 3 waarin de hoeken een belangrijke plek innemen. We werken met grote en kleine kringen waarin instructie op maat wordt gegeven. In de middagen staat het onderzoekend leren tijdens Ik en de hoeken centraal. Belangrijk hierbij vinden wij één van onze speerpunten sporten. We gymmen twee keer per week, en er wordt veel buiten gespeeld. Alle activiteiten binnen en buiten worden voortdurend afgestemd op de onderwijsbehoefte van de groep en het individuele kind.
Iedere ochtend staan bij ons de kernvakken centraal: lezen, rekenen en taal. We proberen dan ook zo min mogelijk extra activiteiten te plannen in de ochtend, zodat deze kernvakken door kunnen blijven gaan. In de middag is het tijd voor wereldoriëntatie (wij werken met Faqta) en de kunstzinnige en creatieve vorming. Ook geven wij Engels onderwijs en gymmen wij twee keer per week.
We bieden opvang en onderwijs aan kinderen van 0-13 jaar. We maken onderwijs op maat doordat wij met een zorgcoördinator van 0-13 jaar werken. Daarmee hebben wij een doorgaande lijn in de zorg die wij bieden. Daarnaast werken we met de pedagogen van de kinderopvangorganisatie en de zorg voor de kinderen bespreken wij met onderwijsconsulenten, schoolmaatschappelijk werk, jeugdarts, etc.