Kindcentrum Haarzicht

Haarzichtsingel 15 3451 MB Vleuten

  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht
  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht
  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht

Het team

Toelichting van de school

Begeleiding en inzet van stagiair(e)s en collega's in opleiding
In ons kindcentrum begeleiden we regelmatig stagiair(e)s en zij-instromers die nog in opleiding zijn aan de PABO/ALPO, o.a. van de HU Pabo. Studenten werken altijd onder eindverantwoordelijkheid van een bevoegd leerkracht. Ook begeleiden we stagiaires vanuit verschillende MBO's (veelal: opleiding onderwijsassistent of pedagogisch medewerker).

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als er een collega ziek is, proberen we inval te regelen via de SPO/Kind&Co vervangingspoule. Als deze vervanger er níet is, lukt het ons sóms lukt om intern te schuiven zodat we de groepen toch gewoon kunnen begeleiden (en niet hoeven te verdelen of, in uiterst geval, naar huis moeten sturen). Ons team is multidisciplinair: tijdens onderwijsuren werken er ook onderwijsassistenten en stagiaires. Bij calamiteiten kunnen we hen ook inzetten. 

Op het moment dat collega's verlof opnemen, weten we dit vaak van tevoren. Er zijn diverse collega's met (beperkte) ambulante ruimte óf een parttime aanstelling. Als we verder van tevoren contact leggen met de inval-poule, is er vaak nog iemand beschikbaar. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Mobiele telefonie
Vanaf het schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen. Kinderen die hun mobiel meebrengen naar KC Haarzicht leveren deze aan het begin van de dag in bij de leerkracht of mentor om deze aan het einde van de dag daar weer op te halen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Een doorlopende leerlijn - daar gaan we voor. Hieronder ons aanbod voor álle kinderen.

We richten een omgeving in waar kinderen de kans krijgen zichzelf te leren kennen (subjectificatie), onderdeel leren te zijn van onze democratische gemeenschap (socialisatie) én de kans krijgen basisvaardigheden te leren (kwalificatie).
- We sluiten aan bij de interesses, motivatie en belevingswereld van kinderen en werken veelal thematisch.
- Spel is voor jongste kinderen bij uitstek een manier om jezelf en de wereld te ontdekken. We ontwerpen met/voor kinderen (0-6 jaar) rijke spelsituaties. De ruimtes zijn ingericht om de ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Er zijn veel open kasten en kinderen kunnen veelal zelf kiezen. Meerdere momenten per dag worden er activiteiten aangeboden. Voor de kinderen van 0-4 maken we gebruik van het programma ‘Uk & Puk’.
- Oudere kinderen leren ook door te onderzoeken. We gebruiken de methode Da Vinci om onze thema’s te verdiepen.
Ons aanbod richt zich op subjectificatie, socialisatie én kwalificatie.

Subjectificatie
- De ontwikkeling van ieder kind komt tot uiting in een portfolio, dat de ontwikkeling van het kind in beeld brengt. In dit portfolio is aandacht voor productdoelen/ cognitieve doelen maar juist ook voor het proces en leren leren. Kinderen leren ‘wie ben ik, waar ben ik goed in, wat heb ik nodig in het leven.’ In de groepen (klassikaal en individueel) wordt gesproken over leren. Kinderen voelen zich betrokken bij hun eigen leerproces. Er is een opbouw: we leren kinderen zelf regie te nemen. Oudere kinderen sluiten aan bij de portfoliogesprekken. Indien de ontwikkeling van een kind niet volgens verwachting verloopt, worden passende maatregelen genomen.
- (De inrichting van) het leerproces zet kinderen aan tot activiteit die flexibiliteit, creativiteit, expressiviteit, zelfstandigheid en zelfwerkzaamheid bevordert. Er wordt een beroep gedaan op verschillende leerstijlen en bevordert de ontwikkeling van 21e-eeuwsevaardigheden.
- We betrekken de omgeving bij het leerproces en brengen kinderen passief en actief in aanraking met cultureel erfgoed, kunst, cultuur en sport.

Socialisatie
- Hoewel we kinderen benaderen als individu, leren we hen ook samen te leven in een gemeenschap.
- Aan de basis van ons pedagogisch handelen liggen vier doelen ten grondslag: het bieden van veiligheid, gelegenheid tot ontwikkelen van persoonlijke én sociale competenties én overdracht van waarden en normen. Uitgangspunt is dat ieder mens een natuurlijke behoefte heeft aan relatie, autonomie en competentie om zich te ontwikkelen.
- We begeleiden de kinderen in hun interacties. Spelenderwijs werken we aan sociale kennis en vaardigheden, waardoor zij steeds zelfstandiger relaties met anderen leren opbouwen en onderhouden. Ook leren kinderen veel van wat zij (om zich heen) zien, zowel van andere kinderen als van het team. We vinden coöperatief werken en leren dan ook belangrijk.
- We maken gebruik van de methodiek ‘Vreedzaam’.
- Er wordt gewerkt vanuit de normen en waarden die in de democratische Nederlandse samenleving centraal staan. Kinderen worden voorbereid op hun rol als zelfstandig en actief burger in een democratische en humane samenleving. In de groepen is er ruimte tot eigen initiatief en meedenken. Het kindcentrum staat open voor alle kinderen van alle gezindten. Kinderen worden geconfronteerd met de mening van andersdenkenden en leren daar respectvol mee omgaan. We gaan uit van erkenning van verschillen. Teamleden hebben een voorbeeldfunctie. We nemen tijd voor elkaar!
- We brengen de wereld naar binnen en treden als kindcentrum ook naar buiten.

Kwalificatie
- We willen kinderen leren schrijven, stellen, technisch en begrijpend lezen en rekenen op een niveau dat past bij hun mogelijkheden.
- In de midden-en bovenbouw werken we vooralsnog óók met methodes en stevige instructies. We zetten ICT in waar mogelijk/wenselijk.
- We bieden Engels aan vanaf 4 jaar.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onder 'invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2' hebben we veel geschreven. Het is onze missie om de ontwikkeling van onze kinderen zonder onderbrekingen te laten plaatsvinden. In álle mini-teams zetten we eerder geschetste aanpak door. We werken vanuit basisgroepen 1/2/3, 4/5 of 6/7/8.

Waar kinderen op het kinderdagverblijf op gezette momenten de kans krijgen om door de transparante deuren te gaan, op onderzoek in een andere groep, bieden we de kinderen in de onderbouw de kans om écht mee te doen aan activiteiten in een andere groep. Het kan dan om een creatieve, cognitieve of sociale activiteit gaan. Kinderen in de middenbouw werken structureel groepdoorbroken. Álle middenbouwers oefenen op eenzelfde tijdstip (op niveau) aan eenzelfde basisvaardigheid of juist thematisch of op interesse. Deze lijn zetten we in de bovenbouw (en richting VO) verder door.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Zij hebben recht op onderwijs dat hen uitdaagt en rekening houdt met hun behoeften. Kinderen gaan, als het kan, naar het regulier onderwijs. We hopen zoveel mogelijk kinderen uit Haarzicht te kunnen 'bedienen'. Als de ontwikkeling van een kind zélf óf van groepsgenoten in het geding komt (doordat er onveiligheid ontstaat of de voortgang van activiteiten ingewikkeld is) moeten we andere trajecten verkennen. Soms is er speciaal onderwijs nodig voor leerlingen die dáár het best op hun plek zijn. Zo worden ze zo goed mogelijk voorbereid op een vervolgopleiding en op een plek in de samenleving. Voor leerlingen die dat nodig hebben, werkt het kindcentrum samen met organisaties die in en rond de thuissituatie jeugdhulp bieden. Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft de visie op ondersteuning van het kidncentrum, de ondersteuningsmogelijkheden die het kindcentrum biedt om passend onderwijs te verzorgen en de ontwikkeldoelen die het kindcentrum zichzelf stelt. Het schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden op onze website.

Doordat kinderen bij ons werken vanuit heterogene basisgroepen is verschillen de norm. Twee keer per jaar schrijven we een verslag, dat we bespreken in de driehoek kind, ouder, professional. Op dat moment wordt afgestemd en worden plannen gemaakt. Indien een kind specifieke onderwijsbehoeften heeft qua cognitief leren, of juist m.b.t. gedrag/ sociaal-emotionele ontwikkeling of fysiek, leggen we dat vast in dat verslag/ een ontwikkelingsperspectief (OPP).

Speciale ondersteuning binnen het Samenwerkingsverband Utrecht
SPO Utrecht biedt zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs op de basisschool in de buurt. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV) zet expertise en middelen in voor kinderen die iets extra’s nodig hebben om zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling te komen. De consulenten van het Samenwerkingsverband denken mee met school, ouders en eventueel kernpartners (buurtteam, leerplicht, jeugdgezondheidszorg) om gezamenlijk te komen tot de juiste ondersteuning. Vormen van ondersteuning zijn bijvoorbeeld een Advies & Ondersteuning traject (kortdurende en preventieve ondersteuning) of een arrangement voor interne of externe ondersteuning.  Wanneer de school niet kan voldoen aan de onderwijsbehoefte van een leerling, en ook een ondersteuningsarrangement geen passende oplossing is, doen ouders en school samen een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een school of voorziening die beter past bij wat het kind nodig heeft, bijvoorbeeld in het speciaal basisonderwijs of het speciaal onderwijs. Voor meer informatie over het SWV en haar werkwijze verwijzen we naar de website www.swvutrechtpo.nl.  

Buurtteam
Het buurtteam is een belangrijke instantie die zowel het kindcentrum als ouders/verzorgers ondersteunt en kan begeleiden in de opvoeding. In samenspraak met ouders/verzorgers kan het kindcentrum het buurtteam inschakelen. Ouders/verzorgers kunnen dit ook zelf doen.

Meldcode huiselijk geweld
De meldcode Huiselijk geweld en kindermishandeling helpt professionals bij vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling. Aan de hand van 5 stappen bepalen professionals of ze een melding moeten doen bij Veilig Thuis en of er voldoende hulp kan worden ingezet. Meer informatie over deze meldcode is te vinden op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode
Ons kindcentrum hanteert deze wettelijk verplichte meldcode.

Medisch handelen
Als uw kind ziek wordt op het kindcentrum, is het uitgangspunt dat het kind naar huis moet. Dat gebeurt altijd na overleg met ouders. Wanneer het toedienen van medicijnen nodig is, zal dat ook in overleg met ouders (of bij afwezigheid van de ouders in overleg met de huisarts) gebeuren. Als uw kind regelmatig medicijnen nodig heeft, overlegt u dat met de leerkracht en/of directie. Onze medewerkers mogen uitwendig en oraal medicijnen toedienen. Ouders blijven verantwoordelijk voor de aanwezigheid en opgave van dosering van de medicijnen. Als uw kind andere medische zorg nodig heeft, zoals injecties of bloedafname, dan kunnen en mogen wij deze zorg niet bieden. Meer informatie hierover staat beschreven in het Protocol medische handelingen op scholen SPO Utrecht, welke het kindcentrum ter inzage ligt.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De afgelopen 3 jaar hebben we veel verschillende kinderen mogen begeleiden in het kindcentrum. De begeleiding van de motorische ontwikkeling van kinderen heeft vanaf vorig schooljaar de specifieke aandacht. In het najaar werken we ons schoolondersteuningsprofiel bij. Dat is ook het moment waarop we eventuele nieuwe ambities (m.b.t. opbouwen van expertise) verwoorden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Kindcentrum Haarzicht is een samenwerking van Kind&Co Ludens en SPO Utrecht. We organiseren opvang én onderwijs onder een dak - door een team van professionals. Kinderen kunnen starten in het kinderdagverblijf (0-4 jaar) en/of komen voor onderwijs (4-12 jaar). We bieden ook BSO (4-12 jaar).

Terug naar boven