Kindcentrum Haarzicht

Haarzichtsingel 15 3451 MB Vleuten

  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht
  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht
  • Schoolfoto van Kindcentrum Haarzicht

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 heeft de tweede groep schoolverlaters (10) de IEP eindtoets gedaan. De resultaten van deze kinderen waren uiteenlopend en veelal naar verwachting. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij (kinderen én teamleden) volgen de ontwikkeling van de kinderen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in hun portfolio's. De kinderen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen (Cito leerling in beeld). Deze toetsen leggen we vast in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Op basis van de gegevens uit de observaties én toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe het kindcentrum omgaat met de privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy.

In het kindcentrum hebben we hoge verwachtingen van kinderen. De norm die op grond van de cijfers over 'weging' en 'spreiding' voor ons brinnummer is vastgesteld hebben we omhoog bijgesteld. In de afgelopen jaren waarin het aanbod op het kindcentrum is aangescherpt én waarin we te maken kregen met lockdowns en schoolsluitingen hebben we uiteenlopende resultaten behaald. We hopen dat deze resutaten het komende schooljaar verder stabiliseren. We zien kinderen groeien én willen die groei graag verder uitbouwen!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De overgang naar het voortgezet onderwijs
Om de overgang van uw kind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs goed te laten verlopen, is in Utrecht de POVO (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) procedure ontwikkeld. Al in 'jaargroep 7' worden kinderen en hun ouders geïnformeerd over de POVO-procedure. Meer informatie vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het tabblad ‘ouders’.

Aan het eind van 'jaargroep 6' geven we kinderen een preadvies, dat zich een jaar later vertaalt naar een voorlopig advies. Alle kinderen in 'jaargroep 8' maken een verplichte doorstroomtoets. Op ons kindcentrum gebruikten we afgelopen jaar de IEP toets (toen nog: aan het eind van het schooljaar). Het definitieve advies volgt ná die doorstroomtoets. Bij het vaststellen van dit advies kijken we naar de cognitieve ontwikkeling (toets-uitslag), maar óók naar de brede ontwikkeling van het kind. Leer-, luister- en werkhouding zijn echter ook van groot belang!

Er is (nog) geen NCO-rapportage over onze adviezen beschikbaar.  
Weergave Schooladvies

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Doel socialisatie: ’het inleiden van kinderen in de bestaande cultuur door overdracht van conventies, waarden en normen en door kinderen deel te laten nemen aan bestaande ordes en culturele praktijken.’ (Biesta, 2014)

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Samen leren, leven, spelen
  • Coöperatief werken
  • Gemeenschap

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het onderwijs van kindcentrum Haarzicht wordt (onder toezicht van een directeur onderwijs) vormgegeven onder de vlag van de Kees Valkensteinschool (08HP, met dezelfde directeur). De inspectie heeft onze locatie (nog) niet apart bezocht of een oordeel gegeven over het onderwijs dat we bieden.

Terug naar boven