CBS De Zaaier

Smederij 18 9541 AX Vlagtwedde

Schoolfoto van CBS De Zaaier

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat maakt een school tot een goede school? De één vindt een school goed als er veel leerlingen uitstromen naar het VWO. Een ander kijkt of er veel aandacht is voor expressievakken. Een derde meet de kwaliteit van de school af aan de zorg voor individuele leerlingen of het welbevinden van kinderen. Wat ons betreft zijn er veel factoren die de kwaliteit van een school bepalen, die echter niet allemaal even goed meetbaar zijn. Door middel van een goed leerlingvolgsysteem houden we de ontwikkelingen van de kinderen zo goed mogelijk in de gaten. Dat doen we door nauwlettend het werk en de resultaten van kinderen te registreren en het onderwijs er zo goed mogelijk op af te stemmen. En verder hanteren we landelijk genormeerde toetsen, waardoor we kunnen nagaan of de resultaten van onze school ongeveer overeenkomen met soortgelijke scholen. De resultaten kunnen per jaar sterk verschillen omdat kinderen nu eenmaal nooit ‘gemiddeld’ zijn!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 7 krijgen de kinderen hun voorlopig schooladvies. Dit advies wordt samen met het kind en de ouders besproken. Voor het geven van het schooladvies maken we gebruik van de plaatsingswijzer. Hierin worden alle Cito-toetsen vanaf groep 6 meegenomen. In november in groep 8 volgt het 2e advies, wederom in een gesprek met kind en ouders. In januari volgt dat het definitieve voorlopig advies. In februari wordt de doorstroomtoets afgenomen. Op basis van de uitkomst van deze toets passen we indien nodig het advies aan. Deze aanpassing kan alleen naar boven, het advies wordt nooit lager. Bij een hoger advies uit de doorstroomtoets dan het schooladvies zijn we verplicht het advies naar boven bij te stellen, tenzij we hier beredeneerd van afwijken. Ook dit advies vindt plaats in een gesprek met ouders en kind. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen met plezier naar school gaan, zonder plezier zal een kind niet tot leren komen. Omgaan met elkaar vinden we dan ook een belangrijk thema. We gebruiken hiervoor de methode Kanjertraining. In alle groepen wordt hier aandacht aan besteed. We leren kinderen hoe ze elkaar kunnen helpen en hoe ze samen verantwoordelijk zijn dat iedereen het naar zijn zin heeft in de klas. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Vertrouwen
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven