CBS De Zaaier

Smederij 18 9541 AX Vlagtwedde

Schoolfoto van CBS De Zaaier

Het team

Toelichting van de school

Ieder jaar huren we diverse vakdocenten in via de kunstenschool. De disciplines wisselen, zodat de leerlingen bij diverse kunstvormen les krijgen van vakdocenten. Denk hierbij aan muziek, drama, dans etc. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of recht heeft op een verlofdag wordt de Vervangerspool ingeschakeld om voor een vervanger te zorgen. Dat lukt steeds minder goed door het lerarentekort. Steeds vaker is er geen enkele leerkracht beschikbaar.

Wat doen we als er geen vervanger beschikbaar is? Als dat het geval is, wordt er allereerst gekeken binnen de school of er een oplossing te vinden is. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat een deeltijd leerkracht een extra dag wil werken of door de inzet van een stagiaire. Het bestuur vindt het onwenselijk om de directeur of interne begeleider in te zetten bij vervangingen.

Wat doen we als ook dit niet mogelijk is? De laatste stap is dat een groep naar huis gestuurd wordt. Dat doen we het liefst niet, maar helaas is een andere keuze steeds minder mogelijk.

Daarbij worden de volgende regels in acht genomen:

  • Bij onverwachte uitval van een leerkracht wordt de groep op school opgevangen. Er wordt contact met thuis of het opvangadres opgenomen om de bespreken of uw kind naar huis kan komen of opgehaald kan worden. Als dat niet lukt, blijft uw kind op school.
  • Als het vroegtijdig bekend is (uiterlijk de avond ervoor), worden ouders geïnformeerd, zodat er opvang geregeld kan worden. Lukt dat niet (meer), dan kan uw kind op school opgevangen worden.
  • Als deze situatie meer dan 2 dagen noodzakelijk blijkt te zijn, zal bij toerbeurt een andere groep naar huis worden gestuurd. De directeur weegt elke situatie opnieuw af en neemt daarin een besluit. Verantwoording hierover legt de directeur af aan het bestuur en de inspectie.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolorganisatie

Wij hanteren op school het leerstofjaarklassensysteem. Dit houdt in dat kinderen van dezelfde leeftijd in principe in dezelfde groep zitten. Tevens werken ze gedurende het schooljaar voor het grootste deel aan dezelfde leerstof, de basisstof. Binnen dit systeem is er ruimte voor verrijking/verdieping voor kinderen die meer aankunnen en extra ondersteuning en begeleiding voor kinderen die moeite met de basisstof hebben. Vanuit ons uitgangspunt dat elk kind telt willen we binnen onze mogelijkheid zoveel mogelijk aansluiten bij de onderwijsbehoeftes van alle leerlingen. We vinden het belangrijk dat kinderen leren om zelfstandig te werken. Hiermee starten we al in groep 1 met de stickerkaart, waarmee de kinderen zelf de keuze maken welke opdrachten ze wanneer doen. In elke groep bouwen we dit een stuk verder uit naar uiteindelijk een weektaak in de bovenbouw. De zelfstandigheid van de kinderen geeft vrijheid en vertrouwen, zowel aan de kinderen als aan de leerkracht. Leerlingen kunnen zelf keuzes maken en zijn zelf verantwoordelijk voor hun keuzes. Dit eigenaarschap van de kinderen vinden we belangrijk. Door de zelfstandigheid van de kinderen heeft de leerkracht de handen vrij om met kleine groepjes kinderen aan het werk te gaan.

Expliciete Directe Instructie model

Op onze school werken we met het Expliciete Directe Instructie Model. De instructie verloopt altijd volgens een aantal vaste stappen. In het kort betekent dit dat alle kinderen aan het begin van een les gezamenlijk deelnemen aan de instructie. Aan het einde en tijdens de instructie wordt door de leerkracht expliciet nagegaan of alle kinderen de instructie hebben begrepen. Dit gebeurt door middel van “controle van begrip” vragen. Na de instructie gaan de kinderen zelfstandig aan het werk. Tegelijkertijd krijgen leerlingen die dat nodig hebben een verlengde of extra instructie. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat deze vorm van instructie geven zeer effectief is, voor álle kinderen in de groep. Er ontstaat voor de leerkracht ruimte om die kinderen te helpen die dat nodig hebben. Aan de instructietafel kan de leerkracht aan kleine groepjes of aan individuele leerlingen instructie geven. Het is goed om te merken dat leerlingen het fijn vinden om op deze manier bezig te zijn. Ze voelen zich meer verantwoordelijk voor hun eigen werk. Ze ervaren dat ze ergens goed in zijn door een ander te helpen. Ook de waardering en het respect voor een ander groeit in dit proces. Binnen een klas wordt er op verschillende niveaus gewerkt en dat is voor ons allen heel normaal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het dagelijks werken in de klas levert de leerkracht veel informatie op. We kijken hoe de leerlingen aan het werk zijn; concentratie, taakgerichtheid, doorzettingsvermogen en samenwerking. In groep 1 en 2 worden de lessen gepland aan de hand van de leerdoelen, zoals beschreven in leerlijnen jonge kind in Parnassys. Dit is geen methode, maar een systeem met een overzicht van alle leerdoelen voor de gehele kleuterperiode. De leerkracht koppelt lessen aan passende doelen voor een periode en de leerlingen doen al spelend en werkend de benodigde nieuwe kennis en vaardigheden op. Verder haalt de leerkracht veel informatie uit observaties, alle gegevens worden in Parnassys genoteerd.

We werken in de groepen 3 t/m 8 met diverse methodes. De leerstof is verdeeld in blokken en aan het eind van elk blok volgt er een toets. Deze toets is bedoeld om te controleren of de leerlingen de lesstof beheersen. Ze zijn zo gemaakt dat het merendeel van de leerlingen vrijwel alles goed kan maken. Deze toetsen worden geanalyseerd en op basis daarvan wordt het aanbod voor het volgende blok vastgesteld. Hierbij wordt gekeken naar de resultaten en naar het proces; welke denkstappen maken de kinderen? Kunnen ze de aangeleerde stof toepassen in een andere context? Zijn ze in staat om zelfstandig strategieën in te zetten om tot de oplossing te komen?  

Twee keer per jaar nemen we in groep 3-8 de toetsen van het Cito-leerlingvolgsysteem af. In groep 1 en 2 nemen we geen standaard klassikale toetsen af. We volgen de ontwikkeling van kleuters door middel van de leerlijnen jonge kind van Parnassys. Deze CITO-toetsen zijn bedoeld om het vaardigheidsniveau van uw kind te kunnen vergelijken met dat van klasgenoten. Bovendien volgt de leerkracht zo de ontwikkeling van uw kind nauwkeurig. In de toetsen van Cito zijn opdrachten opgenomen die verschillen in moeilijkheidsgraad, waardoor de leerlingen kunnen laten zien wat ze kunnen. Ook de toetsen van het Cito worden geanalyseerd. De leerkracht krijgt op deze manier inzicht in wat de groep kan en wat de groep het komende half jaar nodig heeft. De leerkracht verwerkt deze informatie in een groepsplan voor zijn groep waarin duidelijk staat beschreven wat de leerlingen nodig hebben, welk aanbod wordt gegeven en hoe de organisatie in de klas is. Hierin is ook verwoord wat de onderwijsbehoefte van specifieke leerlingen is. De leerkracht gaat vervolgens met de IB-er en de directeur in gesprek en samen bespreken ze de ontwikkeling van de groep, de individuele leerlingen en vervolgens worden de vervolgstappen vastgesteld.

Dit kunnen de volgende stappen zijn:

  • Nader onderzoek door ib-er om de ondersteuningsbehoefte van de leerling helder in beeld te krijgen en hierop af te kunnen stemmen. In overleg met leerkracht en ouders.
  • Overleg met of nader onderzoek door externe instanties, na overleg met ouders. Hieronder valt ook het Steunpunt passend onderwijs van scholengroep Perspectief. 
  • Als uit nader onderzoek blijkt dat een leerling niet het niveau van eind groep 8 zal halen. Stellen wij een eigen leerlijn op. Deze wordt uitgewerkt in een OPP (een ontwikkelingsperspectief). Hierin wordt beschreven naar welke einddoelen de school met de leerling streeft.
  • Aanmelding bij het Samenwerkingsverband om extra ondersteuning aan te vragen voor de leerling. Na toekenning van deze ondersteuning wordt een OPP opgesteld.
  • Aanmelding bij het Samenwerkingsverband om een leerling te verwijzen naar het speciaal (basis)onderwijs. Na overleg met ouders

Onze zorgstructuur is ook beschreven in het SchoolOndersteuningsProfiel dat op onze website staat.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We verbeteren elkaar jaar weer de aanpak voor de kinderen de meer of minder aan kunnen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen de MFA Vlagtwedde is er kinderopvang en peuterspeelzaal aanwezig. Wij werken met beide samen en er is nauw contact over en weer. Wanneer kinderen van de opvang of de speelzaal overgaan naar groep 1 is er sprake van een schriftelijke overdracht. Indien gewenst is er een mondelinge (warme) overdracht. Hiervoor moeten ouders wel toestemming geven. 

Terug naar boven