IKC Jan Ligthart

Van Hogendorplaan 1021 3135 BK Vlaardingen

Schoolfoto van IKC Jan Ligthart

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Centrale Eindtoets van groep 8 2022-2023

Voor lezen en taalverzorging liggen de behaalde scores voor zowel het fundamenteelniveau (1F) als het streefniveau (2F/1S) boven het percentage dat de onderwijsinspectie aan onze school stelt en worden hierbij als Voldoende beoordeeld. Alleen op het gebied van rekenen behalen we het streefniveau (1S) nog niet. In verband met corona (en de mogelijke invloed hiervan op deze leerlingen) is er een correctiewaarde vastgesteld. Wanneer we ons resultaat (45% op 1S) vergelijken met deze correctiewaarde (45,6%), blijkt dat ook deze net niet is behaald. Deze leerresultaten worden daarom als Onvoldoende beoordeeld. Echter er is wel groei zichtbaar ten opzichte van vorig schooljaar.

Vorig jaar zijn we gestart met een stichtingbreed rekentraject, om het rekenonderwijs voor alle scholen binnen Wijzer te verbeteren. Vanuit onze expertgroep rekenen zijn er twee collega’s in opleiding tot rekencoördinator. Met de extra input vanuit het rekentraject, zullen zij de andere collega’s verder trainen en begeleiden. Hierdoor zijn er al veel veranderingen doorgevoerd en we verwachten in de toekomst de opbrengsten hierdoor verder te kunnen verhogen.

Als we kijken naar het totaalbeeld van lezen, taalverzorging en rekenen op basis van de gestelde ambities op fundamenteelniveau, komen we op een gemiddelde uit van 99%. Met dit gemiddelde behalen we zowel de signaleringswaarde (85%), het landelelijk gemiddelde (96,7%) en de bestuursambitie (98%). Voor het streefniveau op alle vakken, komen we op een gemiddelde uit van 62%. Met dit gemiddelde behalen we de landelijke normen (62,8%) net niet. De signaleringswaarde (52,1%) en de bestuursambitie (60,8%) worden hiermee wel behaald. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het volgen van de ontwikkeling

De ontwikkeling van elk kind wordt nauwkeurig bijgehouden in het leerlingvolgsysteem. Hierdoor krijgen we een duidelijk beeld of de motorische, de cognitieve, de sociaal-emotionele en de taalontwikkeling van het kind naar wens verloopt. Aan het eind van groep 2 moeten de kinderen een aantal basisvaardigheden beheersen om naar groep 3 te gaan. U wordt als ouder meerdere keren per jaar uitgenodigd om de vorderingen van uw kind te bespreken. Naast de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind volgen de leerkrachten van de groepen 3 t/m 8 ook de prestaties van de (leer)vakken. Binnen het onderwijs werken we met didactische plannen (groepsplannen) voor de vakken technisch lezen, spelling, begrijpend lezen en rekenen. De instructie en verwerking wordt zo effectief mogelijk gegeven op verschillende niveaus. U wordt op de hoogte gehouden van de vorderingen van uw kind via het rapport en het bijbehorende gesprek. U kunt ook altijd, buiten deze gesprekken om, een extra afspraak maken.

Onze kinderen maken vanaf groep 3 regelmatig toetsen. De scores van de landelijke toetsen en de methodetoetsen geven ons, samen met de observaties tijdens het leerproces, een goed beeld van de mogelijkheden van de leerling. Vanuit deze gegevens wordt tevens bepaald welke kinderen in aanmerking komen voor extra hulp of verrijkende stof. Soms is het nodig het onderwijsaanbod verder af te stemmen. Dan stelt school, in samenwerking met ouders, een handelingsplan en/of ontwikkelingsperspectief op.  

Op studiedagen analyseren wij onze opbrengsten op zowel leerling- groeps- als schoolniveau. Op basis van deze analyses worden de doelen en acties gepland voor een volgende periode. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Naar de brugklas

Voorlopig advies groep 7

Aan het einde van groep 8 maken alle kinderen de overstap naar een nieuwe school: een school voor voortgezet onderwijs. Een belangrijk moment voor ouders en kinderen. Deze overstap wordt goed voorbereid. U krijgt de eerste informatie voorafgaand aan het voorlopig adviesgesprek welke eind groep 7 plaatsvindt. Uitgebreide informatie ontvangt u op de ouderavond in groep 7. Tijdens deze ouderavond geven wij informatie over het voortgezet onderwijs en de aanmeldingsprocedure. Het voorlopige advies wordt gebaseerd op werkhouding, motivatie, gedrag, de sociaal emotionele ontwikkeling van de leerling en de kennis en vaardigheden opgedaan gedurende de schoolloopbaan. Aan het eind van groep 7 ontvangen de leerlingen en ouders het voorlopig brugklasadvies. Dit advies komt tot stand in samenspraak met de leerkracht van groep 6, 7, 8, de intern begeleider en de directie. Het voorlopige advies geeft aan welk niveau in het voortgezet onderwijs het meest passend is op dát moment en wordt tijdens een gesprek met de leerling, ouders en de leerkracht(en) van groep 7 en 8 toegelicht. In sommige gevallen zal ook de intern begeleider aansluiten.

Tijdens de gehele schoolloopbaan kan blijken dat een kind extra begeleiding in het voortgezet onderwijs nodig zal hebben. In dat geval kan het voorlopig advies aangevuld worden met een LWOO advies (LeerWeg Ondersteunend Onderwijs) of Extra Ondersteuning. Een LWOO advies kan een aanvulling zijn op een BBL (basis), KBL (kader) of TL-advies. Extra Ondersteuning kan een aanvulling zijn op ieder niveau. Begin groep 8 wordt hiervoor een aanvraag gedaan bij het Samenwerkingsverband Nieuwe Waterweg. Zij nemen de aanvraag door en komen tot een beslissing of de aanvraag wordt toegewezen. Het kan zijn, dat er extra gegevens nodig zijn om tot een advies te komen. Dan wordt een leerling uitgenodigd voor verder onderzoek in de maand december (in groep 8).

Definitief advies in groep 8

Tijdens de startgesprekken in groep 8 wordt met de kinderen uitvoerig gesproken over de verwachtingen en doelstellingen van dit laatste schooljaar. Wat willen ze na de basisschool en wat hebben ze hiervoor over? Gedurende het jaar wordt er aan deze doelen gewerkt en geëvalueerd of de leerling op de beoogde weg is. Tussen 10 en 31 januari ontvangen alle kinderen eerst hun schooladvies in een gesprek met de huidige leerkracht, ouders en het kind. Leerkrachten van groep 6, 7 en 8, de intern begeleider en de directie bespreken vooraf nogmaals alle kinderen. Tijdens dit overleg wordt de groei van het afgelopen jaar bekeken ten aanzien van het gegeven voorlopige advies. Nieuw dit jaar is de doorstroomtoets: in februari maken alle kinderen een doorstroomtoets. Deze bestaat uit 3 onderdelen;

  1. Lezen
  2. Taalverzorging
  3. Rekenen.

Voor deze onderdelen zijn landelijke referentieniveaus opgesteld. Referentieniveaus omschrijven duidelijk welke vaardigheden leerlingen op bepaalde momenten moeten hebben. Hierdoor zal hetgeen de kinderen hebben geleerd op de basisschool beter aansluiten op het voortgezet onderwijs. Uiterlijk 24 maart volgt vanuit deze toets het toetsadvies. Wanneer dit toetsadvies hoger is dan het schooladvies, wordt het schooladvies heroverwogen. Tijdens een vastgestelde aanmeldweek (25 maart-31maart) dienen alle kinderen door ouders worden aangemeld bij een middelbare school naar keuze.

Bezwaarprocedure Voor de klachtenregeling verwijzen we u naar de informatie op onze website

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De Vreedzame School als preventiekader

Uitgangspunt voor het beleid inzake sociale veiligheid op ons IKC is het programma van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het programma helpt ons IKC een gemeenschap te vormen waarin we kinderen actief aanspreken op hun verantwoordelijkheid voor elkaar, hun omgeving, voor de (school)gemeenschap en de samenleving. Met De Vreedzame School besteden we aandacht aan basale sociale-emotionele en burgerschapscompetenties die wenselijk zijn in een democratische samenleving, zoals je verplaatsen in een ander, op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen, openstaan voor verschillen tussen mensen, constructief conflicten oplossen, omgangsvaardigheden en verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap.

Wij willen kinderen zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de academische vakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van kinderen. Dat het ook goede mensen worden die op hun beurt een bijdrage aan de samenleving zullen leveren. Met elke generatie vormen we immers opnieuw onze samenleving. Wij dienen ook een IKC te zijn waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag zoals pesten te voorkomen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Plezier
  • Betrokkenheid
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven