IKC Jan Ligthart

Van Hogendorplaan 1021 3135 BK Vlaardingen

Schoolfoto van IKC Jan Ligthart

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt voor dat een groepsleerkracht op een lesdag niet aanwezig is. Dit kan een aantal redenen hebben;  

  • Kortdurende ziekte of uitval   
  • Langdurige ziekte of uitval (vanaf 4 weken).   
  • Regulier en bijzonder verlof

Het streven is de groep, in ieder geval de 1e, dag op school op te vangen. Wij zullen in eerste instantie interne of externe vervangers benaderen. Dit kunnen bijvoorbeeld ambulante leerkrachten, leerkrachtondersteuners, 3e jaars Pabo-studenten of LIO'ers zijn. In het geval er geen vervanger kan worden gevonden, kan er voor worden gekozen de groep op te delen.

In uiterste gevallen kunnen wij genoodzaakt zijn de kinderen naar huis te sturen. In dat geval wordt u door de directie op de hoogte gebracht via Parro. In principe doen wij dit niet op de eerste dag van het ziekteverzuim. De groep wordt niet twee dagen achter elkaar naar huis gestuurd en ook binnen een week niet vaker dan twee keer. In dat geval kan ervoor worden gekozen een andere groep op te delen of naar huis te sturen, zodat het leed over de groepen wordt verspreid. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Lezen/Begrijpend lezen 

Voor het leren lezen in groep 3 maken wij gebruik van de methode Veilig Leren Lezen – kim versie. Op een speelse, maar ook zeer gestructureerde manier leren de kinderen in ongeveer zeven maanden de eerste beginselen van het lezen. Veilig Leren Lezen biedt veel mogelijkheden om te differentiëren. Er wordt aan ieder kind leesonderwijs op maat gegeven. Spelling en leesbegrip komen binnen deze methode ook aan bod.  De groepen 4 t/m 8 maken op het gebied van technisch lezen en begrijpend lezen gebruik van de methode Estafette 3. Deze methode sluit goed aan bij Veilig Leren Lezen en heeft veel aandacht voor vloeiend lezen, leesbegrip en leesbevordering. Elke dag wordt er een kwartier ingepland waarin de leerlingen in een zelfgekozen boek mogen lezen. Om het lezen te stimuleren, hebben we op school een eigen bibliotheek ingericht. Alle boeken zijn gescreend op kwaliteit en er worden regelmatig nieuwe boeken aangeschaft. Kinderen kunnen groepsgewijs of individueel boeken uitzoeken en meenemen naar de klas. Het uiteindelijke doel is dat het kind aan het eind van de basisschool een tekst vlot en nauwkeurig kan lezen en begrijpen, met plezier leest en daardoor leert.   

Taal/Spelling

De groepen 4 t/m 8 werken met de taalmethode Taal op Maat. Taal op Maat is een methode die werkt met hetzelfde instructiemodel als wij op school hanteren. De materialen zien er aantrekkelijk uit en de lesdoelen zijn overzichtelijk. Daarnaast is er veel ruimte en materiaal om te differentiëren; aangepast werk op het niveau van het kind. Ook voor spelling gebruiken we deze methode.   

Rekenen 

De groepen 1 t/m 3 werken met de rekenmethode SemSom. Dit is een methode voor voorbereidend en aanvankelijk rekenen. Vanaf groep 4 werken we met Pluspunt. Deze methode is gebaseerd op de laatste didactische inzichten en resultaten van wetenschappelijk onderzoek.  

Schrijven 

Er wordt gewerkt met de methode Pennenstreken. Kinderen leren in groep 3 letters en cijfers schrijven. Deze methode bevat een doorgaande leerlijn van groep 3 t/m 8. De materiaalkeuze is zeer belangrijk in verband met een goede pengreep en een goede pendruk. Er wordt gestart met lange, dikke driehoekige potloden. Door middel van observaties wordt bepaald of er kan worden overgegaan naar gewone potloden. De kinderen beginnen halverwege groep 4 met het schrijven met de vulpen. Vanaf groep 5 wordt hier bijna al het schriftelijk werk mee gemaakt. 

Wereldoriëntatie en studievaardigheden 

De groepen 3 t/m 8 werken voor de wereldoriënterende vakken met de methode Naut, Meander en Brandaan. Dit is een methode voor de vakken geschiedenis, aardrijkskunde, natuur en techniek en heeft een aanbod van zowel kennis- als (21e eeuwse)vaardigheidsdoelen en burgerschapsonderwijs.  

Engels 

Vanaf de kleuters krijgen de kinderen les in Engels. Bij de kleuters en groepen 3 wordt de basis gelegd door een native speaker. In de groepen 4 t/m 8 werken wij met de methode Stepping Stones. Het communiceren in de Engelse taal staat centraal. Zo leren de kinderen Engels op een actieve manier. In de bovenbouw komt daar ook grammatica bij.  

Expressie en muziek 

Ideeën voor tekenen en handvaardigheid kunnen door de leerkrachten gehaald worden uit de methode Tekenvaardig en Handvaardig. Voor muziekonderwijs maken wij tevens gebruik van de methode ZangExpress op school en de muzieklessen van Villa Voice. ZangExpress is een digitale methode voor muziekeducatie voor groep 1 t/m 8. De methodelessen van Wetenschap, Techniek en Robotica zijn ontworpen door Lokaal 220. Daarnaast speelt Kade40 een belangrijke rol in cultuurvorming. Dit Kunst- en Cultuurplan is in het Vlaardingse basisonderwijs al jaren een begrip. In groep 1 t/m 3 krijgen de kinderen een periode dans, in groep 4 drama, in groep 5 beeldende vorming, in groep 6 muziek, in groep 7 lessen over het erfgoed en in groep 8 fotografie. De lessencyclus bestaat uit maximaal 8 lesuren.  

Bewegingsonderwijs 

Binnen ons IKC speelt bewegen en gezondheid een belangrijke rol in ons onderwijs. We onderscheiden de volgende vormen van bewegen: gymnastiek, spel en bewegend leren en bewegen op muziek. Alle vormen komen bij ons op school aan bod. De groepen 1-2 krijgen naast de gymlessen van de leerkracht 1x per week een gymles van de vakleerkracht gym van het VIB. De groepen 3 t/m 8 hebben een keer per week een blokuur gym van een vakleerkracht van het VIB.  

Burgerschap en sociale integratie

In de afgelopen decennia is onze samenleving pluriformer geworden. Scholen bevorderen actief burgerschap en sociale integratie. Actief burgerschap verwijst naar de bereidheid en het vermogen deel uit te maken van een gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren. Sociale integratie is deelname van burgers (ongeacht hun etnische of culturele achtergrond) aan de samenleving, in de vorm van sociale participatie, deelname aan de maatschappij en haar instituties en bekendheid met en betrokkenheid bij uitingen van de Nederlandse cultuur. Actief burgerschap en sociale integratie is in ons schoolbeleid verweven, het is geen vak dat op het lesrooster staat. De verschillende aspecten komen in verschillende vakken, in het bijzonder in onze methode voor wereldoriëntatie en De Vreedzame School, aan bod en zijn zo geïntegreerd in onze dagelijkse praktijk en schoolcultuur.

Met De Vreedzame School beschouwen wij onszelf als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren wat het betekent om een ‘democratisch burger’ te zijn: open staan voor en kunnen overbruggen van verschillen tussen mensen, een bijdrage leveren aan het algemeen belang, en actief verantwoordelijk willen zijn voor de gemeenschap. Daarmee ervaren kinderen dat het uitmaakt dat ze er zijn, dat ze ‘er toe doen’.  

Levensbeschouwing

Binnen ons onderwijs besteden wij aandacht aan belangrijke levensbeschouwelijke stromingen zoals godsdiensten, maatschappelijke en politieke opvattingen binnen het normale lesprogramma zonder een bepaalde levensovertuiging uit te dragen. Daarnaast werken wij samen met organisaties die levensbeschouwingsonderwijs aanbieden. Deze lessen worden in de bovenbouw in een lessenserie aangeboden. Aan de hand van een verhaal of casus wordt het gesprek geopend over respect en omgang met elkaar. De kinderen leren door naar elkaars verhalen te luisteren, elkaar beter te begrijpen.  

Kinderparticipatie

Als Vreedzame School geven wij kinderen taken en verantwoordelijkheden in de groep en in het kindcentrum. Voorbeelden hiervan zijn de Kinderraad, groepsvergaderingen en leerlingmediatoren. Kinderen stellen zich op deze manier verantwoordelijk op en bovendien vinden kinderen het leuk! Groepsvergaderingen zijn gericht op het creëren van een democratisch orgaan in de school, waarin kinderen vanaf groep 1/2 daadwerkelijk mogen meebeslissen over zaken die hun aangaan.  Bij de start van elk nieuw schooljaar worden er leerlingmediatoren gekozen. Zij krijgen een training van de leerkracht/mediatortrainer om zo te leren bemiddelen bij akkefietjes of onenigheid op het schoolplein.  De kinderraad bestaat uit negen leerlingen uit de groepen 5 t/m 8. De leerlingen krijgen en hebben zo een eigen stem binnen de schoolorganisatie, zodat ze weten dat ze meetellen. De Kinderraad vergadert regelmatig onder leiding van Wendy Hellemons (adjunct-directeur).   

ICT 

Op het gebied van ICT zijn er veel nieuwe ontwikkelingen. Wij zien ICT vooral als een zeer waardevolle ondersteuning bij onze lessen. Daarnaast willen wij kinderen vaardigheden bijbrengen die zij nodig hebben om zich in deze digitale wereld te ontwikkelen. In de groepen 1-2 t/m 8 hangt in elk lokaal een digibord. In de groepen 1-2 zijn tablets beschikbaar om te werken met apps passend bij het thema. Er zijn voor de groepen 3 t/m 8 Chromebooks beschikbaar. Deze kunnen meerdere keren per week worden ingezet om te werken met educatieve software of aan een weektaak, presentatie, boekbespreking etc. Er is voor ieder kind een digitale leeromgeving gecreëerd. De wereld van de sociale media is inmiddels niet meer weg te denken. Wij vinden het onze taak om onze kinderen ook in de wereld wegwijs te maken en besteden hier daarom expliciet aandacht aan binnen ons onderwijs. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Het aanbod van het onderwijs aan het jonge kind wordt beredeneerd samengesteld binnen het spelend leren. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast vakken als rekenen, taal, Engels en bewegingsonderwijs zijn er extra activiteiten en lessen op school. Deze activiteiten en lessen horen bij het lesprogramma en activiteiten die worden ondernomen hebben een doel. Bij veel van deze activiteiten gaat het om de gezamenlijkheid, het groepsproces of het afscheid van een schoolperiode. De kinderen zijn (wettelijk) verplicht om hieraan deel te nemen. Voorbeelden van extra onderwijsactiviteiten zijn bijvoorbeeld;

  • Schoolkamp (groep 8)
  • Sportdag
  • Musicals
  • Kerstdiner
  • Paas/ Lentefeest

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In schooljaar 2023-2024 worden wij begeleid op het gebied van ons Taal/ leesonderwijs en onderwijs aan de meer- en hoogbegaafden. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Organisatie opvang en onderwijs

Binnen ons IKC zorgen wij dat een intensieve samenwerking tussen de professionals van opvang en onderwijs mogelijk wordt. Eén team met één visie heeft een grote meerwaarde: kinderen bevinden zich van jongs af aan in dezelfde veilige omgeving en door de goede afstemming kan nog beter worden ingespeeld op de ontwikkelings- en leerbehoeften van elk kind. Meubilair, speelgoed en knutselmateriaal zijn afgestemd op de verschillende leeftijdsgroepen. Voor de allerkleinsten is er een aparte slaapruimte. Omdat juist op deze leeftijd kinderen zich snel ontwikkelen, legt de leiding bijzonderheden vast in de ouderapp Konnect. Ouders kunnen zo volgen wat hun kinderen doen in de tijd die ze op het kinderdagverblijf doorbrengen.  

Visie op het jonge kind

Spelenderwijs groeien. Voor ieder kind is het gevoel van veiligheid en geborgenheid een belangrijke voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. Wij geloven dat jonge kinderen leren door te ontdekken en te spelen.

Veiligheid, herhaling en structuur; We zijn betrokken bij de ontwikkeling van ieder kind. Veiligheid, herhaling en structuur vormen hiervoor de basis. We besteden veel aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Samen zorgen we voor een veilig pedagogisch klimaat, waarin ieder kind zichzelf durft te zijn, vertrouwen heeft in zichzelf en anderen durft te vertrouwen.

Leren door te spelen en te verwonderen; In het onderwijs voor het jonge kind staat spel en betekenisvol leren centraal. Spelen is de meest natuurlijke bezigheid van jonge kinderen en van spelen leren ze in de breedste zin van het woord. Ze leren over zichzelf; over anderen en de wereld om zich heen.

Themagericht aanbod; We werken met thema’s die speelbaar zijn en aansluiten bij de belevingswereld van het jonge kind. Activiteiten binnen het thema zijn in eerste instantie bewegend, handelend en met al hun zintuigen. In ieder thema worden de kinderen gestimuleerd om zowel in de klas als in de hoeken met plezier te spelen, te ontdekken en na te doen. Dit leidt uiteindelijk naar met elkaar de werkelijkheid naspelen. Hierbij oefenen ze met belangrijke vaardigheden op het gebied van lezen, schrijven en rekenen.   De leerkracht/pedagogisch medewerker observeert, speelt mee en biedt activiteiten aan passend bij de ontwikkeling van het kind. Deze activiteiten worden aangeboden gedurende de hele dag, bijvoorbeeld in de (kleine) kring, door middel van een (verlengde)instructie, circuit of door een handeling voor te spelen tijdens speel-/werktijd. We stimuleren het kind om het zelf te ontdekken en actief deel te nemen aan activiteiten. Zo ontwikkelen ze motivatie en de wil om het echt te kunnen.

Ruimte voor eigen manier en tempo; Het jonge kind krijgt bij ons de ruimte om zich te ontwikkelen op z’n eigen manier en tempo. Met een breed aanbod van activiteiten, zoals taal, rekenen, wereldoriëntatie en sociaal emotionele ontwikkeling, wordt ieder kind gestimuleerd om zichzelf te ontwikkelen.

Uitdagende leeromgeving; We zorgen voor een uitdagende leeromgeving. Het aanbod stemmen we af op de behoeften van het kind. Wij willen het talent zien en benutten. Het kind groeit in kennis en vaardigheden. De kennis kan worden overgedragen door de medeleerling, leerkracht of pedagogisch medewerker. De kinderen verzamelen zelf informatie aansluitend bij de thema’s om zichzelf te ontwikkelen en het spel uit te breiden. De leerkracht/pedagogisch medewerker haalt de wereld naar binnen, creëert ontwikkelingskansen en breidt de belevingswereld van het kind steeds verder uit. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van demonstratiespel, filmpjes, informatieve (prenten)boeken, gasten in de klas, uitstapjes en echte materialen.

De zone van naaste ontwikkeling; Wij werken met het model van Lev Vygotsky, de ‘zone van naaste ontwikkeling’. De ‘zone van naaste ontwikkeling’ is het verschil tussen wat een kind zonder hulp kan doen en wat hij of zij met hulp kan doen. Het kind wordt gestimuleerd om zelf te ontdekken, op te lossen en spelenderwijs te herhalen om zo de volgende stap in zijn ontwikkeling te kunnen zetten. De leerkracht/pedagogisch medewerker neemt het kind mee in zijn ontwikkeling: ‘Wat kan ik al, wat kan ik nog niet, wat vind ik moeilijk en wat heb ik nodig om het wel te kunnen’. Zo groeien ze in zelfvertrouwen en eigenaarschap en durven ze vol trots te zeggen: ‘Ik heb het nog nooit gedaan, maar ik denk dat ik het wel kan.’

Opvang inhoudelijk

Bij de hele dagopvang en de peuteropvang volgen wij de kinderen in hun ontwikkeling. Dit doen wij d.m.v. het kind observatiesysteem KIJK! Wij werken met Startblokken. Startblokken is het pedagogisch werkplan om de ontwikkeling van baby's, peuters en jonge kleuters optimaal te stimuleren. Het is een landelijk erkend werkplan met een uitgewerkte visie voor de opvang, vorming en educatie van jonge kinderen. Startblokken richt zich op het ontwerpen van betekenisvolle thema’s uit de beleveniswereld van het kind. Kinderen ontwikkelen zich doordat zij bepaalde kernactiviteiten uitvoeren, bijvoorbeeld spel-, constructie-, en gespreksactiviteiten, in een uitdagende groepsruimte.

Peuters, die het nodig hebben dat er meer aandacht is voor de taalontwikkeling of sociaal emotionele ontwikkeling, doen mee aan een speciaal programma dat is opgezet in samenwerking met de gemeente, zorginstellingen en het basisonderwijs (VVE). Bewegen doen we in het speellokaal onder begeleiding van de aanwezig pedagogisch medewerkers. 

Kinderdagverblijf

Het kinderdagverblijf is er voor de kleintjes vanaf tien weken. In onze ‘verticale groepen’ zitten kinderen van verschillende leeftijden (0-4 jaar). Hier kan de thuissituatie goed nagebootst worden. Ook stimuleert een verticale groep de sociale vaardigheden van een kind.  

Peuteropvang

Spelen, stimuleren, ontwikkelen en ontmoeten zijn de kernfuncties van de peuteropvang. Kinderen van 2 tot 4 jaar leren in een ongedwongen sfeer en in een veilige omgeving om met hun leeftijdgenootjes om te gaan. Kinderen komen gemiddeld twee dagdelen per week naar de peuteropvang. Ze spelen met elkaar, maken samen knutselwerkjes, gaan met elkaar naar buiten om de wereld te ontdekken. Daarnaast is er ook extra aandacht voor rollenspellen, bewegingsspelletjes en taalspelletjes.  

Buitenschoolse opvang

Veel ouders hebben behoefte aan opvangmogelijkheden voor of na schooltijd. Ons IKC biedt deze voor kinderen van 4 t/m 12 jaar. Ook tijdens schoolvakanties kunnen kinderen de gehele dag terecht. Bij de buitenschoolse opvang wordt, meer dan bij de andere opvangmogelijkheden, rekening gehouden met wensen en ideeën van de kinderen zelf. Er worden stimulerende en uitdagende activiteiten aangeboden welke gekoppeld zijn aan onze kernwaarden plezier, betrokkenheid en veiligheid. Voor de oudere kinderen is er ook plek en ruimte om huiswerk te maken. Er is er altijd een luisterend oor voor alle verhalen en belevenissen. 

Terug naar boven