Wat is het toelatingsbeleid?
Aanmeldingsprocedure
Voor een aanmelding kunt een afspraak maken met de schoolleiding via onze website, zodat wij u uitgebreid te woord kunnen staan. U hoeft niet te wachten met (voor)aanmelden totdat uw kind vier jaar is. Een definitieve inschrijving geldt voor ons onderwijs pas vanaf de dag dat een kind vier jaar geworden is.
Bij kinderen die ouder zijn dan vier jaar, wordt er bij aanmelden altijd eerst contact opgenomen met de huidige school. Wij zullen daarbij altijd eerst intern kijken of wij in de groep op leerlingenaantal en op zorgvraag plek hebben voor een nieuwe leerling in de groep. Kinderen die wegens verhuizing worden aangemeld, worden, conform de wetgeving, (in principe) geplaatst. Bij aanmelding zullen wij eerst contact opnemen met de huidige school en onderzoeken of wij de eventuele zorg en ondersteuning kunnen bieden zoals dit beschreven staat in ons SchoolOndersteuningsProfiel. Een andere uitzondering waardoor een kind mogelijk niet geplaatst wordt, is wanneer de groepen vol zitten. Bij het vertrek van een leerling naar een andere school, wordt door ons altijd een onderwijskundig rapport naar de nieuwe school verstuurd.
Gegevens die door de ouders of verzorgers aan ons worden verstrekt en de resultaten van de toetsen worden genoteerd in ons leerlingvolg- en leerlingadministratiesysteem.
Wilt u uw kind aanmelden voor het kinderdagverblijf of de peuterspeelzaal, dan vragen wij u contact op te nemen met onze afdeling planning en plaatsing op ons hoofdkantoor (010-591.05.81). Zij geven u de eerste informatie waarna er een rondleiding door een van onze pedagogisch medewerkers wordt gegeven.
Nieuwe leerlingen
Als uw kind vier jaar is geworden mag deze naar de basisschool. De toekomstige kleuters worden enkele weken voor de eerste schooldag uitgenodigd om vijf dagdelen te komen wennen in de kleutergroep. De indeling van nieuwe kinderen in een van onze kleutergroepen doen wij op een zorgvuldige manier. Wij streven naar evenwichtige groepen, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Bij de verdeling van de kinderen wordt goed gekeken naar onder andere een eerlijke verdeling tussen jongens en meisjes, oudste en jongste kleuters en eventuele zorgbehoeften. Onderwijskundige keuzes gaan hierin altijd voor op eventuele wensen van ouders voor een specifieke groep of leerkracht. Ons beleid is dat broertjes en zusjes in principe niet bij elkaar in de klas komen. Dit geldt ook voor tweelingen, echter, in overleg kunnen hierin andere keuzes worden gemaakt.
Bij de peuteropvang maken de peuters al kennis met de basisschool omdat de peuteropvang gesitueerd is in hetzelfde gebouw. Onderwijs en opvang werken ook veel samen met elkaar zoals het werken met gezamenlijke thema's en het organiseren van gezamenlijk activiteiten. Bij de overgang van peuteropvang naar groep 1/2 vindt er tussen de pedagogisch medewerker en leerkracht een overdrachtsgesprek plaats. Dit wordt ook wel de ‘warme overdracht’ genoemd. Bij kinderen die van extern komen is de observatielijst van de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of het onderwijskundig rapport van de vorige school van groot belang. Aan de hand van die gegevens wordt bepaald wat nodig is om uw kind goed te begeleiden.