Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de leerlingen en hun vorderingen goed te kunnen volgen, maken wij gebruik van toetsen. Naast de methodegebonden toetsen maken we ook gebruik van methodeonafhankelijke toetsen. Laatstgenoemde toetsen worden per schooljaar 2 keer afgenomen. Wij maken hiervoor gebruik van de volgende CITO toetsen: taal voor peuters, taal voor kleuters, rekenen voor kleuters, woordenschat, begrijpend lezen, spelling, rekenen/wiskunde, DMT en de AVI toetsen.
De resultaten worden geanalyseerd op leerling-, groep- en schoolniveau.
De gegevens worden gebruikt om de nieuwe groepsplannen/ handelingsplannen te maken voor de groepen en het beleid v de anschool aan te passen/uit te zetten.
In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Sinds 3 juli 2013 bestaat Integraal Kindcentrum De Wereldwijzer, hiermee zijn onderwijs en opvang officieel samengegaan. Inhoudelijk zijn beide partijen al langer bezig om één didactische en pedagogische lijn te waarborgen voor alle kinderen. Dit betekent dat methoden, werk- en zienswijze op elkaar afgestemd zijn. Als Integraal Kindcentrum werken we opbrengstgericht, met oog voor de individuele behoefte van elk kind.