Ontwikkelingen 2020-2021
• Elke groep heeft een basisleerkracht, dat is de aanspreekpersoon voor de groep. De kinderen zullen ook met andere medewerkers van de bouw te maken krijgen. Zo worden de kinderen bij de kernvakken verdeeld in groepen passende bij het niveau en de leerlijnen waar de kinderen aan toe zijn. De kinderen kunnen werken in instructiegroepen en verwerkingsgroepen. De diagnoses die gemaakt zijn na de periode van thuisonderwijs zijn hierin bepalend. Bij vakken als bv. Topondernemers zullen juist kinderen van verschillende groepen samenwerken aan onderzoeksvragen en -opdrachten. Daarnaast zal er ook tijd zijn voor individuele aandacht voor kinderen om extra uitleg te geven, om leerdoelen op te stellen...
• De peuteropvang en de kleutergroepen gaan komend jaar werken met Peuter/Kleuterplein, een mooie doorgaande lijn voor de groepen. In de methode is aandacht voor taal-, reken-, motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. De groepen gaan hierin nauw samenwerken, het aanbod aan het kind zal passen bij de ontwikkeling van het kind.
• LIJN 3 is de nieuwe aanvankelijk leesmethode voor groep 3. Deze methode past uitstekend bij Kleuterplein en STAAL. De doorgaande lijn is hiermee gewaarborgd.
• Groep 7 gaat in navolging van de groepen 3 (tweede helft van het jaar) t/m 6 werken met de nieuwe taalmethode STAAL. De methode heeft veel aandacht voor spreken, luisteren en presenteren, vaardigheden die steeds belangrijker worden. De spellingslijn is duidelijk. De lesdoelen zijn steeds aangegeven. Deze methode geeft meer mogelijkheden in het directie instructiemodel en in het samenwerken.
• Het digitale leren dat tijdens het afstandsonderwijs is ingezet, gaat verder vormgegeven worden binnen het kindcentrum. We hebben extra digitale middelen aangeschaft waarmee de kinderen zelfstandig en op niveau kunnen werken. Ook het huiswerk zal digitaal worden geven. Inmiddels is ZULU Connect bij elke groep een begrip en ook het werken met TEAMS behoort tot de mogelijkheden.
*Bij de thema’s hebben we aandacht voor binnen/buitenschools leren. Hierbij kunt u denken aan mensen die vanuit de praktijk in de groepen komen vertellen, op bezoek gaan bij bedrijven in Vlaardingen, gastlessen die gegeven worden en een actieve rol van de kinderen in uitvoering van opdrachten buiten de school.
• Komend jaar krijgt elke groep van het onderwijs maandelijks een les van een muziekleerkracht.
• Wetenschap en Techniek wordt vooral aangeboden met de materialen vanuit de techniekkasten en de materialen vanuit de nieuw aangeschafte Techniektorens.
• IKC De Wereldwijzer is officieel opleidingsschool voor toekomstige leerkrachten. We hebben als school een schoolopleider, Manon Berkhout. Zij begeleidt samen met de instituuts-opleider vanuit de PABO de stagiaires en samen beoordelen zij de stagiaires. Tevens coacht Manon de startende leerkrachten. De stagiaires worden begeleid vanuit onderwijs door Ezgi Macit in hun afstudeeronderzoek. Er worden diverse trainingen aangeboden vanuit Wijzer en de PABO aan de leerkrachten van het onderwijs.
• Een wens van veel ouders en ook van ons; de peutergymnastiek! Angelique Orie zal deze gaan begeleiden. Dit gebeurt elke woensdagochtend.
• Peuterlab voor ouders en kinderen van de peuteropvang. De kinderen gaan dat uurtje samen met hun ouder aan het werk met verschillende activiteiten. Dit wordt geleid door Ilona den Oudsten
Invloed op de rust en het werk/leerklimaat:
Op het moment van schrijven verkeren we met elkaar in een crisis. Door CO-VID-19 worden er maatregelen genomen om de veiligheid van een ieder te kunnen waarborgen. Onduidelijk is waar dit tot gaat leiden. We zullen altijd de richtlij-nen vanuit het RIVM in acht nemen, hetgeen van invloed kan zijn op ons aanbod en op de activiteiten die beschreven zijn in deze gids. Daarnaast heeft de afgelopen periode ervoor gezorgd dat we anders moeten gaan werken met de kinderen, de kinderen in één groep hebben veel verschillende niveaus bij de vakken.