School aan de Vijver

Vijverhofstraat 2 5913 TV Venlo

Schoolfoto van School aan de Vijver

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Algemeen:

Onze school neemt de eindtoets/ doorstroom toets PO-VO af als objectief meetinstrument van een aantal resultaten van het onderwijs op onze school. Het gaat om cognitieve (kennis) resultaten op een beperkt aantal vakken. Met name rekenen, taal en (begrijpend) lezen. Alle andere resultaten hebben we ook goed in beeld en zijn enorm belangrijk voor het schooladvies wat elke ouder ontvangt vóór de afname van de eindtoets. De eindtoets zien we dan ook als een objectieve bevestiging van ons schooladvies. Deels is het ook een meetinstrument voor de kwaliteit van de school, mits de gegevens goed worden geïnterpreteerd.

Specifiek:

Wij hebben sinds schooljaar 2018-2019 voor het eerst deelgenomen aan de AMN-eindtoets. Voorheen maakten wij gebruik van de CITO eindtoets. De AMN-toets levert meer informatie op over het kind, dan enkel cognitieve vaardigheden. Over het algemeen genomen geeft de eindtoets een reëel beeld. Het is een bevestiging van wat we in de meeste gevallen al wisten. Naast de eindtoets kijken wij ook naar de mogelijkheden/talenten van het kind. Dat geeft in relatie met de eindtoets een nog completer beeld. Tevens kijken we naar randvoorwaardelijke zaken, waarbij gedacht moet worden aan huiswerkattitude, zelfstandigheid, werkhouding etc. Vooral die laatste punten zijn een belangrijke voorwaarde voor succes in het voortgezet onderwijs.

Met dat totaal beeld van een kind zijn we in staat om een goed advies af te geven, waarbij een hoge mate van succes verzekerd is. Zie voor meer info

https://amn.nl/onderwijs/doorstroomtoets

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Jaarlijks legt de school verantwoording af aan de inspectie. Dit gaat schriftelijk door het doorgeven van de schoolresultaten uit het leerlingvolgsysteem, de resultaten van de eindtoets, het overhandigen van het schoolplan en de schoolgids. Daarnaast brengt de inspecteur gemiddeld elke vier jaren een bezoek aan school. Tijdens zo'n bezoek gaat de inspectie na of de school goed onderwijs geeft en of de resultaten van de leerlingen voldoende zijn. De inspectie doet dit door te beoordelen of onze school voldoet aan een aantal kwaliteitseisen. Van zo’n bezoek wordt een uitgebreid verslag gemaakt. Sterke en zwakke punten worden uitvoerig besproken en in de juiste verhoudingen geplaatst. De uitkomsten van zo’n inspectiebezoek worden weer meegenomen in de onderwijskundige meerjarenplanning van school. Vanuit deze meerjarenplanning wordt jaarlijks op de beleidsdag met het team het schooljaarplan opgesteld.  

De ontwikkeling van de kinderen volgen: Methode gebonden resulaten, Cito en Leerling in Beeld

Naast het dagelijks volgen van de ontwikkelingen van de kinderen door observatie en het beoordelen van het werk worden de ontwikkelingen van alle kinderen op school twee keer per schooljaar gevolgd met behulp van diverse toetsen, die door het CITO ontwikkeld zijn en waarbij de resultaten vergeleken kunnen worden met gelijke doelgroepen van heel Nederland.  

In de kleutergroepen volgen de leerkrachten de kinderen middels de leerlijnen van Parnassys. 

In de groepen 3 t/m 8 krijgen de leerlingen toetsen op het gebied van spelling, lezen, begrijpend lezen en rekenen. Van al deze toetsen worden zowel groeps- als ook individuele overzichten gemaakt. Deze worden door de leerkrachten tezamen met alle andere relevante gegevens (leerlingbespreking, oudergesprek, onderzoek, toets-resultaten, rapporten, enz.) bewaard in het digitale leerlingdossier.  

Voor groep 7 maken we ook nog gebruik van de "AMN-Aansluiting". Hierbij wordt naar de brede ontwikkeling gekeken, met het oog op het voortgezet onderwijs. Er wordt dus breder gekeken dan enkel naar de cognitieve gegevens.

De sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen volgen we door middel van het volgsysteem Leerling in Beeld (Sociaal emotioneel functioneren). Twee keer per jaar vullen de leerkrachten van de groepen 3-8 de digitale vragenlijst in over elk kind. De kinderen van de groepen 6-8 vullen ook een leerlingenvragenlijst in. Aan de hand van de scores krijgt de leerkracht een goed beeld waar de sterke en aandachtspunten zitten van elk kind afzonderlijk en van de groep als geheel. Op basis daarvan kan de leerkracht individuele of groepsacties ondernemen. Onze methode “kinderen en hun sociale talenten” geeft handreikingen waardoor er heel gericht gewerkt kan worden aan de diverse sociale competenties.  

Drie keer per jaar, waarvan twee keer na afname van onafhankelijke toetsen, bespreken de leerkrachten samen met de deelteamleider de resultaten per groep en de vorderingen en ontwikkelingen van alle kinderen afzonderlijk.

Minimaal twee keer per schooljaar ontvangen alle ouders een uitnodiging voor 10-minuten-gesprekken. Hier worden de ontwikkelingen en resultaten van de afzonderlijke kinderen besproken.  Indien daartoe aanleiding is, worden ouders ook tussentijds uitgenodigd voor een gesprek. Op school hebben de leerkrachten de goede gewoonte om ouders meteen te informeren als leerlingen buiten de reguliere lessen om, extra aandacht krijgen. Als ouders zelf behoefte hebben aan een gesprek zijn zij natuurlijk altijd welkom. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De school probeert een zo goed mogelijk advies te geven dat bij het kind past. Daarbij wordt gekeken naar zijn/haar totale ontwikkeling. Uiteraard zijn cognitieve vaardigheden belangrijk om het advies op te baseren, maar er zijn ook veel andere ontwikkelingsgebieden en persoonlijkheidskenmerken die het advies mee bepalen en vaak zelfs voorwaardelijk zijn. Denk daarbij o.a. aan huiswerkattitude, werkhouding, zelfstandigheid, doorzettingsvermogen, etc.

Al deze zaken samen bepalen het uiteindelijke advies, uiteraard in overleg met het kind en de ouders.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Om een sociaal-pedagogisch en veilig klimaat te creëren, heeft de school niet gekozen voor één breed schoollespakket. We zijn er van overtuigd dat het vaak in de kleine dingen zit en kennen derhalve een veelheid aan activiteiten die het klimaat ten positieve beïnvloeden.

Waar kunt u hierbij zoal aan denken:

Klassenprotocol, omgangsregels, methode De Vreedzame School, Trefwoord (o.a. normen en waarden), kindgesprekken, tweewekelijkse schoolregel, trainingen(Sova onderbouw; Sova middenbouw, meidenvenijn gr. 7, weerbaarheidstraining gr. 8), tips leerkracht handelen, Pestprotocol, scol.

Schooljaar 2022-2023 zijn we van start gegaan met het implementeren van de methode De Vreedzame School. Een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

De Vreedzame School is een programma voor basisscholen dat streeft naar een democratische gemeenschap waarin leerlingen een stem krijgen, zich verantwoordelijk voelen, zich positief sociaal gedragen, en conflicten zonder geweld oplossen. De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in de basisschool in conflictoplossing en de sociale competenties die daar voor nodig zijn. Maar De Vreedzame School is meer dan een lesmethode. Het is een visie, een aanpak, waarin de eigen kracht van kinderen centraal staat. Kinderen krijgen taken en verantwoordelijkheden in de klas, in de school, en ook in de omgeving van de school. Er worden aparte leerlingmediatoren opgeleid die helpen bij het oplossen van conflicten. Zo leren de leerlingen allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als (toekomstig) burger in onze democratische samenleving. Dat leren ze o.a. tijdens het werken in klassen- en/of schoolcommissies. De school fungeert zo als een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. De school voldoet hiermee aan de eisen van de Inspectie op het terrein van sociale competentie, actief burgerschap en sociale integratie.

Voor meer info zie de bijlage op ouderportaal --> boekenkast --> schoolgids:

  • De Vreedzame school/ Burgerschap
  • Pedagogisch klimaat

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect
  • Waarden en normen
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven