De Zuidstroom

Pastoor Op Heijstraat 26 5912 BT Venlo

  • In een rustige omgeving lekker aan het werk
  • Je leert snel als je dit samen met anderen doet.
  • Wat is er leuker dan nieuwe boeken uitzoeken én uitlezen.
  • Ook in 2023-2024 eten de kinderen heerlijk vers fruit
  • Er is ruimte om te leren door doen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We behalen hogere resultaten op de eindtoets, dan andere scholen met een vergelijkbare leerling-populatie.
Dat wil zeggen dat meer kinderen het fundamentele niveau behalen op taal en rekenen. Voor het komend schooljaar willen we nog meer kinderen het streefniveau laten behalen. Daarom focussen we ons op de basisvaardigheden zoals rekenen en taal. Dat doen we met bewezen aanpakken zoals Expliciete Directe Instructie (EDI)

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per schooljaar meten we de vaardigheden en kennis van leerlingen met landelijke Cito- toetsen. We vergelijken de uitslagen met die van andere referentie-scholen om te zien wat beter kan. Teamleden bespreken de resultaten én de verbeter-acties met de teamleider, collega's en experts. Deze besprekingen zijn gepland en staan in de jaarkalender van school. De acties die de leerkracht doet, en de evaluaties van de acties worden genoteerd in het groepsplan. Dankzij subsidies zetten we extra leraren en onderwijsassistenten in om leerlingen te ondersteunen. Daarmee willen we meer leerlingen op het streefniveau brengen. De resultaten van ons onderwijs communiceren we met ouders via Ouderportaal.

Op dit moment behalen voldoende leerlingen het fundamentele niveau bij taal en rekenen. Maar te weinig leerlingen halen de hogere streefniveaus. Vooral bij rekenen behalen we niet het gemiddelde streefniveau. Toch stromen de leerlingen uiteindelijk wel door naar HAVO/ VWO. Ook in 23-24 gaan we verder met gerichte ondersteuning aan deze groep. Het streven is dat een groter aantal kinderen het streefniveau behaalt. Daarvoor zetten we extra medewerkers in zodat leerkrachten van en met elkaar kunnen leren. Door middel van gezamenlijke lesvoorbereiding, lesobservaties en nabesprekingen, verwachten we dat de kwaliteit van de instructies verder toeneemt. Uiteindelijk leidt dat tot hogere resultaten.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De meeste leerlingen op onze school gaan naar het VMBO. Een kleiner deel gaat naar het HAVO en VWO. De meeste leerlingen van onze school doen het goed in het VO. Het schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs (VO) komt in overleg tot stand. Aan het einde van groep 7 krijgen leerlingen en ouders een pre-advies VO. Dat pre-advies komt tot stand door overleg met leerkrachten van groep 6 tm 8, teamleider en directeur. In dat overleg wordt besproken hoe het kind zich heeft ontwikkeld en welke scores werden behaald op de toetsen. Bent u het niet eens met het advies? Dan gaat u met de leerkracht in gesprek. Probeer samen tot een oplossing te komen. Soms kan een dubbel advies uitkomst bieden. Ook kan het advies aangepast worden bij een hogere score op de eindtoets. Komt u er met de leerkracht niet uit? Dan kunt u ook nog met de teamleider of directeur in gesprek gaan. Ook kunt u in gesprek gaan met de middelbare school (VO). Een middelbare school mag een leerling op een ander schooltype plaatsen, als ouders daarom vragen. Maar in principe is het schooladvies leidend. Een middelbare school beslist zelf of ze uw kind wel of niet op dat schooltype toelaten. Alle leerlingen in groep 8 maken in februari 2024 een doorstroomtoets. Deze toets is bedoeld om kennis en vaardigheden aan het eind van de basisschool te testen. Als uw kind de doorstroomtoets beter maakt dan het basisschooladvies, dan moeten we het schooladvies heroverwegen. W kunnen er dan voor kiezen het schooladvies aan te passen. Dit gebeurt in overleg met u en uw kind. Een aangepast schooladvies geeft recht op toelating tot het bijbehorende schooltype.
Wanneer u er niet uitkomt is het altijd mogelijk om een klacht in te dienen volgens de klachtenregeling. We hebben als school binnen de regels een grote beoordelingsvrijheid. De klachtencommissie is daarom terughoudend in het doen van uitspraken over de inhoud van het schooladvies. Wel kan de commissie het proces beoordelen. Heeft de basisschool een eerlijke afweging gemaakt? Zijn alle belangrijke dingen meegenomen bij de totstandkoming van het advies? En is het advies voldoende door de school onderbouwd? Op de website van Onderwijsgeschillen vindt u meer informatie en eerder gedane uitspraken over het schooladvies.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school is een oefenplaats voor kinderen in het aanleren en oefenen van sociale vaardigheden.
Dit leren kinderen door:
- samen te werken,
- samen te delen,
- samen ideeën uit te werken,
- samen te onderzoeken,
- samen te beslissen,
- samen te lachen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respectvol omgaan met elkaar
  • Kinderen en eigenaarschap
  • Samenwerking met iedereen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op dinsdag 21 maart 2023 heeft de onderwijsinspectie een bezoek aan onze school gebracht. Dit bezoek vond plaats naar aanleiding van het inspectiebezoek op Fortior bestuursniveau. Fortior heeft van de inspectie op alle standaarden een GOED gekregen. Deze inspectie-standaarden zijn: 1) Visie en ambitie 2) Uitvoer en kwaliteit 3) Evaluatie, verantwoording en dialoog.

Enkele uitspraken van de inspectie over de Zuidstroom: "Er is structuur, het is opgeruimd, er is aandacht voor aankleding en rust. Ouders voelen zich verbonden met de school. Hier wordt als een collectief samengewerkt."

Terug naar boven