De Zuidstroom

Pastoor Op Heijstraat 26 5912 BT Venlo

  • In een rustige omgeving lekker aan het werk
  • Je leert snel als je dit samen met anderen doet.
  • Wat is er leuker dan nieuwe boeken uitzoeken én uitlezen.
  • Ook in 2023-2024 eten de kinderen heerlijk vers fruit
  • Er is ruimte om te leren door doen

Het team

Toelichting van de school

Wij zijn een academische opleidingsschool. Dat betekent dat we onderzoeksmatig werken belangrijk vinden. Daarbij staat verbetering van de leerresultaten van leerlingen centraal. Door een onderzoekende houding kunnen leraren vaststellen en evalueren welke aanpak bij elke leerling de beste resultaten oplevert. Studenten worden in onze school opgeleid. Daardoor krijgen zij een beter beeld van het leraar zijn. Bovendien brengen studenten nieuwe ideeën vanuit de lerarenopleiding de school binnen. Dat inspireert het lerarenteam tot verder verbetering van onderwijs. Het opleiden, innoveren en onderzoeken kenmerkt ons als academische opleidingsschool. Op deze manier kan onze school blijven inspelen op ontwikkelingen binnen de maatschappij. Omdat we een basisschool zijn werken we met allround vakbekwame leerkrachten. Dat betekent dat alle leerkrachten vak-lessen geven zoals bijvoorbeeld muziek, gym en handvaardigheid. We werken dus niet met aparte vakleerkrachten. 

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht verlof heeft, dan vertelt de leerkracht dit aan de kinderen. Wanneer een leerkracht ziek is, regelen we een vervanger via de vervangerspool. Als geen vervanger beschikbaar is, zetten we eigen medewerkers in. Wanneer het echt niet anders kan, gaan we over op noodmaatregelen. Zoals bijvoorbeeld het verdelen van kinderen over andere groepen. In het uiterste geval moeten we groepen naar huis sturen. Dat laatste proberen we te voorkomen. Als dit toch noodzakelijk is, dan laten we u dat minimaal 1 dag van tevoren weten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school werkt met jaargroepen. Kinderen zitten met leeftijdgenoten in een groep. De leerkrachten geven op verschillende niveaus les. Dat gebeurt met behulp van het expliciete directe instructiemodel (EDI). Door voortdurende scholing, lukt het om de kinderen goed te helpen in de groep. Ook wanneer een kind een eigen leerlijn heeft. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de groepen 1 en 2 spelen en werken we thematisch op het speelleerplein.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Om kinderen te leren plannen en eigen keuzes te maken, is zelfstandig werktijd in het lesrooster gereserveerd. In die tijd geeft de leerkracht extra individuele begeleiding en instructies.  

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school helpt kinderen die na groep 8 naar VMBO-Basis/ kader/ theoretisch/ Havo/ VWO of VWO+ gaan. Ook kinderen met lichte leerproblemen zoals dyslexie, of andere leerproblemen kunnen we helpen. Door de Vreedzame school Aanpak kunnen we leerlingen met lichte gedragsproblemen opvangen. Daarnaast kunnen we op verschillende niveaus lesgeven door het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Door regelmatig overleg in het Zorg Advies Team (ZAT) schakelen we snel goede hulp in. Ook geven we Nederlandse les aan nieuwkomers; dat zijn leerlingen met een andere moedertaal. Elk jaar bespreken we ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP wordt uitgebreid beschreven waar de grenzen van onze ondersteuning liggen. Een grens wordt bereikt wanneer een leerling forse gedrags- en leerproblemen laat zien. Dat wil zeggen dat deze problemen meerdere keren per week zich aandienen, en hardnekkig blijken. Een grens komt in zicht wanneer klasgenoten en/ of de leerkracht onder de beschreven problematieken, aantoonbaar zwaar lijdt. Ook zoeken we samen naar een andere school wanneer het contact tussen school en ouders ernstig verstoord is. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u meer hierover. Het SOP is te vinden via de website www.scholenopdekaart.nl 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

We willen de kennis en vaardigheden van leerlingen op gebied van rekenen en begrijpend lezen verder vergroten. Vooral bij kinderen die deze kennis en vaardigheden niet als vanzelf van thuis uit mee krijgen. Het lukt ons voldoende om kinderen het fundamentele niveau bij te brengen. Maar we willen meer kinderen op het streefniveau voor taal en rekenen brengen. Dat doen we door goede instructies te geven aan de hand van Expliciete Directe Instructie (EDI). Daarnaast krijgen leerlingen die in staat zijn een hoger niveau te behalen, extra oefening en uitleg. Daarvoor worden onderwijsassistenten en leraren ingezet. De teamleiders sturen deze processen aan.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Binnen het kindcentrum is een programma voor peuters in de leeftijd van 2-2,5 jaar tot 4 jaar. School en peuteraanbod stemmen samen de aanpak en het aanbod met elkaar af. Voor de lessen aan kleuters, gebruiken we het Kleuterplein en Kijk! Dat is het observatie-registratiesysteem voor peuters en kleuters. We werken veel samen met de bibliotheek. School organiseert regelmatige inloop-ochtenden voor ouders en kleuters/ peuters en baby's rondom voorleesthema's. Daarnaast volgen de leraren van de kleuters samen cursussen met pedagogisch medewerkers van Spring-Spetter. Dit versterkt de onderlinge samenwerking, en zorgt voor een goede doorgaande lijn.

Terug naar boven