Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De school werkt met jaargroepen. Kinderen zitten met leeftijdgenoten in een groep. De leerkrachten geven op verschillende niveaus les. Dat gebeurt met behulp van het expliciete directe instructiemodel (EDI). Door voortdurende scholing, lukt het om de kinderen goed te helpen in de groep. Ook wanneer een kind een eigen leerlijn heeft.
In de groepen 1 en 2 spelen en werken we thematisch op het speelleerplein.
Om kinderen te leren plannen en eigen keuzes te maken, is zelfstandig werktijd in het lesrooster gereserveerd. In die tijd geeft de leerkracht extra individuele begeleiding en instructies.
Onze school helpt kinderen die na groep 8 naar VMBO-Basis/ kader/ theoretisch/ Havo/ VWO of VWO+ gaan. Ook kinderen met lichte leerproblemen zoals dyslexie, of andere leerproblemen kunnen we helpen. Door de Vreedzame school Aanpak kunnen we leerlingen met lichte gedragsproblemen opvangen. Daarnaast kunnen we op verschillende niveaus lesgeven door het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI). Door regelmatig overleg in het Zorg Advies Team (ZAT) schakelen we snel goede hulp in. Ook geven we Nederlandse les aan nieuwkomers; dat zijn leerlingen met een andere moedertaal. Elk jaar bespreken we ons schoolondersteuningsprofiel (SOP). In het SOP wordt uitgebreid beschreven waar de grenzen van onze ondersteuning liggen. Een grens wordt bereikt wanneer een leerling forse gedrags- en leerproblemen laat zien. Dat wil zeggen dat deze problemen meerdere keren per week zich aandienen, en hardnekkig blijken. Een grens komt in zicht wanneer klasgenoten en/ of de leerkracht onder de beschreven problematieken, aantoonbaar zwaar lijdt. Ook zoeken we samen naar een andere school wanneer het contact tussen school en ouders ernstig verstoord is. In het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) leest u meer hierover. Het SOP is te vinden via de website www.scholenopdekaart.nl
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen de kennis en vaardigheden van leerlingen op gebied van rekenen en begrijpend lezen verder vergroten. Vooral bij kinderen die deze kennis en vaardigheden niet als vanzelf van thuis uit mee krijgen. Het lukt ons voldoende om kinderen het fundamentele niveau bij te brengen. Maar we willen meer kinderen op het streefniveau voor taal en rekenen brengen. Dat doen we door goede instructies te geven aan de hand van Expliciete Directe Instructie (EDI). Daarnaast krijgen leerlingen die in staat zijn een hoger niveau te behalen, extra oefening en uitleg. Daarvoor worden onderwijsassistenten en leraren ingezet. De teamleiders sturen deze processen aan.
Binnen het kindcentrum is een programma voor peuters in de leeftijd van 2-2,5 jaar tot 4 jaar. School en peuteraanbod stemmen samen de aanpak en het aanbod met elkaar af. Voor de lessen aan kleuters, gebruiken we het Kleuterplein en Kijk! Dat is het observatie-registratiesysteem voor peuters en kleuters. We werken veel samen met de bibliotheek. School organiseert regelmatige inloop-ochtenden voor ouders en kleuters/ peuters en baby's rondom voorleesthema's. Daarnaast volgen de leraren van de kleuters samen cursussen met pedagogisch medewerkers van Spring-Spetter. Dit versterkt de onderlinge samenwerking, en zorgt voor een goede doorgaande lijn.