Basisschool De Klingerberg

Klingerbergsingel 2 5925 AC Venlo

Schoolfoto van Basisschool De Klingerberg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen op school in groep 8 als eindtoets 'Route 8' af. De toets resultaten zijn centraal geregistreerd in leerlingprofielen en groepsprofielen.

In 2020 is Route 8 niet afgenomen vanwege de Corona-crisis. Er zijn van dat jaar dus geen resultaten bekend.

Wij analyseren onze eindopbrengsten en nemen conclusies daaruit mee in ons dagelijks handelen in de groep. Dit is onderdeel van de analyse aan het einde van elk schooljaar zoals benoemd bij hoofdstuk 5.1.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school beschikt over een systeem van leerlingenzorg, dat gekenmerkt wordt door een samenhangend pakket van maatregelen voor plaatsing, het volgen van de ontwikkeling van kinderen en het geven van specifieke begeleiding bij geconstateerde onderwijsleerproblemen. De leraar is hierbij de eerst verantwoordelijke voor de zorg aan kinderen in de groep. Tevens zien wij de leerkracht als de aangewezen persoon om gedrag van leerlingen positief te kunnen beïnvloeden. We zoeken steeds naar aanpassingen van het leerkracht-handelen, die groei van een leerling mogelijk maken. Het systematisch volgen van de ontwikkeling en vorderingen van het kind vindt plaats middels het afnemen van methode afhankelijke en tenminste twee keer per jaar van methodeonafhankelijke toetsen. Onze school gebruikt hiervoor het CITO-leerlingvolgsysteem. “Route 8” is de eindtoets die in groep 8 afgenomen wordt. De toets resultaten zijn centraal geregistreerd in leerlingprofielen en groepsprofielen.

Twee keer per jaar maken we een uitgebreide analyse van onze resultaten op schoolniveau, groepsniveau en leerlingniveau.

Daarnaast bespreekt de leerkracht tenminste twee keer per jaar de ontwikkeling van alle kinderen in een zogenaamd “analysegesprek” met de teamleider. Ook is er wekelijks contact tussen de teamleider en de leraren. De leraar en de teamleider analyseren op systematische wijze eventuele hulpvragen van kinderen. Hiertoe worden zo nodig diagnostische toetsen afgenomen, eventueel in samenwerking met onze orthopedagoog en/of externe expertise vanuit de bovenschoolse zorg en/of het Begeleidingscentrum voor Onderwijs en Opvoeding (BCO). Indien de hulpvragen van dien aard zijn dat er een individueel handelingsplan en/of verdiept onderzoek noodzakelijk lijkt, kan de teamleider de leerling inbrengen in een multidisciplinaire leerlingbespreking (ook wel consultatie genoemd).

Voor kinderen die speciale zorg nodig hebben stelt de leerkracht i.s.m. de teamleider een individueel handelingsplan op. Hierin staan de concrete hulpvragen, de komende leerdoelen, de planning en organisatie van de extra zorgmaatregelen, het tijdstip en de wijze van evaluatie. De ontwikkeling van een zorgleerling wordt nauwgezet gevolgd via een zogenaamd “journaal”. Hierin staan alle activiteiten die voor deze individuele leerling zijn uitgevoerd. Daarnaast wordt van elke leerling een leerling-dossier bijgehouden.

Soms komt het voor dat wij als school bij een leerling, ondanks alle inspanningen, toch niet voldoende aansluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling dan wordt bekeken hoe en op welke plek een leerling het beste geholpen kan worden. De Commissie Bovenschoolse Ondersteuning (CBO) bekijkt na deskundig onderzoek of een plaatsing binnen het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of elders noodzakelijk is. Wanneer de basisschool speciaal onderzoek (bijvoorbeeld intelligentieonderzoek, persoonlijkheidsonderzoek, dyslexieonderzoek) nodig vindt om te kunnen blijven aansluiten bij de mogelijkheden van uw kind, kan de basisschool dit onderzoek laten uitvoeren door de orthopedagoog die we inhuren of een extern bureau. De kosten voor dit onderzoek worden dan door de school betaald. Als u zelf wilt dat speciaal onderzoek wordt uitgevoerd, maar de school vindt dit niet nodig, dan kan de school u adviseren waar u dit onderzoek kunt laten uitvoeren, maar draagt u als ouder de kosten. Dit staat verder uitgebreid beschreven  in het schoolondersteuningsplan. (SOP)

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Wanneer uw zoon/dochter halverwege groep 6 en halverwege groep 7 zit, maakt de leerkracht samen met de teamleider een voorlopig doorstroomadvies. De leerkracht en eventueel teamleider bespreken dit vervolgens met u als ouder(s)/verzorger(s) en uw kind. Het definitieve advies wordt in januari groep 8 besproken met ouders en kind door leerkracht en eventueel teamleider. 

Het advies wordt op basis van een aantal onderdelen gemaatk, u wordt hier als ouders uitvoerig over voorgelicht.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Bs de Klingerberg is trots op haar veilig  pedagogisch klimaat binnen de school. Kinderen komen graag naar school en voelen zich over het algemeen veilig en competent. Leidend voor het team zijn daarin: 

1. “Ik investeer in de relatie met kinderen”      

2. “Ik kijk en leef me in”    

3. “Ik sluit de dag altijd positief af”

Deze kernwaarden komen  niet voort uit een methodiek, maar is het gevolg van een basishouding bij het team die erop gericht is dat kinderen pas tot leren kunnen komen wanneer het welbevinden goed is. Een keer per jaar wordt de genormeerde toets Viseon afgenomen om zorgsignalen t.a.v. sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen. Daarnaast wordt er gewerkt met de Soemo-kaarten, een methode voor sociaal-emotionele ontwikkeling. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Ik investeer in de relatie
  • Ik kijk en leef me in
  • Ik sluit de dag positief af

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven