Basisschool De Klingerberg

Klingerbergsingel 2 5925 AC Venlo

Schoolfoto van Basisschool De Klingerberg

Het team

Toelichting van de school

Er werken op bs de Klingerberg 23 personeelsleden. Dit zijn 11 groepsleerkrachten (waarvan 4 fulltimers en 7 parttimers), 5 onderwijsassistenten, 1 leerkrachtoversteuner, 1 administratieve kracht, 1 conciërge en 4 MT-leden. Binnen onze school bestaat het MT uit een directeur en drie teamleiders. De teamleiders hebben ambulante taken. Ons team wordt regelmatig tijdelijk uitgebreid door studenten vanuit diverse scholen. Vaak studenten van de PABO, dat is een zgn. “leergemeenschap” van Fontys Pabo Venlo en bestaat uit ongeveer 6 studenten. Maar ook studenten onderwijsassistent, sport en beweging of leerlingen vanuit Gilde-opleidingen zijn vaak geziene gasten op onze school.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is, wordt er vervanging aangevraagd. Realiteit is tegenwoordig dat er geen vervangers beschikbaar zijn.

Er is een protocol opgesteld hoe we handelen wanneer er geen vervanging beschikbaar is.

Protocol vervanging bij ziekte:

Het vervangen van leerkrachten bij ziekte kan ook voor onze scholen een groot probleem opleveren.

Dit zal bij ongewijzigd beleid de komende jaren alleen maar toenemen.

Kerobei heeft een lijst van vervangers, die door onze medewerker vervangingen gebeld kunnen worden. Het kan voorkomen dat wij geen vervanger/ster kunnen vinden.

We worden dan geconfronteerd met het feit dat we gedwongen worden de ouders te vragen hun kind een dag thuis te houden. We vinden dat we de kinderen maar hooguit één dag kunnen opvangen in andere groepen, anders komt het onderwijs van meerdere groepen in de knel. We hanteren binnen de scholen van Kerobei het volgende protocol:

1. Eerst wordt een vervanger gezocht via de vervangerspool.

2. Lukt dat niet, dan wordt binnen de school of cluster van samenwerkende scholen naar een verantwoorde oplossing gezocht.

3. Zijn er binnen de school of het cluster geen verantwoorde oplossingen, dan worden de kinderen een dag opgevangen binnen de school.

4. Is te voorzien dat we de volgende dag geen oplossing hebben, dan hebben de kinderen van de betrokken groep die dag geen school.

5. Wij delen dit tenminste de dag voorafgaand aan de ouders van de kinderen via ISY mee.

6. Duurt dit probleem meerdere dagen, dan hebben telkens andere groepen kinderen geen school. Dit protocol wordt gezien als noodoplossing. Ook wij vinden de personeelssituatie (krapte) in het onderwijs een groot probleem, zowel voor de kinderen als ook voor de leerkrachten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

We hebben voor dit onderdeel geen gegevens (ontvangen).

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Schoolorganisatie

We hebben in ons team een heleboel expertise. Binnen ons team worden de volgende functies vervuld:

  • ICT-ambassadeur
  • deskundige bewegingsonderwijs
  • mentor studenten
  • coach studenten
  • taalondersteuning

In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) staat hierover meer.

In totaal zijn er 6 groepen, waarvan de groeperingsvorm verschilt. Meer informatie hierover kunt u vragen aan het MT. De groepsgrootte verschilt en per groep wordt bekeken wat er aan ondersteuning nodig is vanuit de basisformatie. We werken binnen bs de Klingerberg met taakbeleid, gebaseerd op het beleid dat daarvoor is vastgesteld door Kerobei met de onderwijs-CAO als basis. 


De dagelijkse leiding van de school is in handen van het managementteam van de school, wat eerder in deze schoolgids benoemd wordt.  Uiteraard is uw eerste aanspreekpunt op school de groepsleerkracht van uw kind. Als er zaken spelen die niet door de leerkracht behandeld (kunnen) worden, dan is de teamleider van de betreffende bouw uw contactpersoon. Uiteraard is de directeur verantwoordelijk voor alle zaken in en rond school. U bent altijd welkom op school.  Als wij tijd vrij kunnen maken, staan wij u meteen te woord, lukt dit niet, dan proberen we op zo’n kort mogelijke termijn een afspraak te plannen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2

Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten, ondersteund door eigentijdse methodes die als bronnenboek worden ingezet.  Hierdoor zorgen we voor basisaanbod dat recht doet aan het curriculum, passend bij de aandacht per vakgebied en per groep die nodig is. Wij bieden een verantwoord en beredeneerd aanbod. We variëren in onderwijstijd per vakgebied en wij houden ons niet aan een strak rooster. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op onze school wordt cyclisch gekeken naar de ondersteuningsbehoefte van een groep per vakgebied. Vervolgens wordt naar de individuele ondersteuningsbehoefte gekeken per leerling. Dit zetten wij in een groepsplan en vanuit dit plan maken wij passend onderwijs mogelijk, binnen de bandbreedte van ons SchoolOndersteuningsPlan. 

In de eigen groep wordt er voor de verschillende vakken telkens in drie niveaus gewerkt volgens het interactieve gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI). Daarnaast werken we regelmatig groepsdoorbrekend samen in zogenaamde “clusters”. Ook kunnen de twee leerkrachten uit een cluster intensief samenwerken en op deze manier van en met elkaar leren, waardoor het handelen van de leerkrachten versterkt wordt. Omdat we samenwerken en aansluiten bij de sterke kanten van elk kind belangrijk vinden, willen we ons onderwijs 'zichtbaar maken'. We willen hiermee beter aansluiten bij de verschillende talenten van kinderen. Kinderen weten zelf waar ze goed in zijn en mogen deze talenten uitbouwen. Ook weten ze wat ze nog moeilijk vinden en waar ze dus hard aan moeten werken. Kinderen zijn in toenemende mate actief bezig in wisselende samenstellingen: alleen, in kleine groepjes, met de grote groep of in tweetallen. Ze leren hierdoor rekening houden met elkaar en zorg te hebben voor elkaar en voor het materiaal waarmee ze werken. Er wordt geleerd door actief te doen, te onderzoeken, te verkennen, via beelden en opzoeken, door elkaar te bevragen, door in boeken te kijken, maar ook door samen opdrachten te maken en naar de oplossing te zoeken. De omvang van de leerstof kan hierbij per kind verschillen, waarbij er wel naar wordt gestreefd om elk kind het maximale te laten bereiken. 

Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten.  Eigenaarschap en professionele cultuur staat hoog in het vaandel. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Wat is het schoolondersteuningsprofiel? 

In het  schoolondersteuningsprofiel wordt aangegeven welke mogelijkheden b.s. De Klingerberg heeft voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zowel op het niveau van de basisondersteuning (de verdeling van de middelen van Kerobei) als de extra ondersteuning (middelen van het samenwerkingsverband passend onderwijs Noord-Limburg). Het schoolondersteuningsprofiel is de basis voor de ontwikkeling van  teamleiders en leerkrachten om beter om te kunnen gaan met verschillen tussen leerlingen in de diverse groepen op b.s. De Klingerberg. Daarbij staat het handelen van de leerkracht centraal.

In de bijlage treft u het schoolondersteuningsplan aan. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hierover kunnen wij geen algemene uitspraak doen. Wij willen per leerling met ouders in gesprek gaan of wij de meest passende plek kunnen bieden of dat een andere school beter in de ondersteuningsbehoefte kan voldoen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven