<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Schoolorganisatie
We hebben in ons team een heleboel expertise. Binnen ons team worden de volgende functies vervuld:
- ICT-ambassadeur
- deskundige bewegingsonderwijs
- mentor studenten
- coach studenten
- taalondersteuning
In ons SchoolOndersteuningsProfiel (SOP) staat hierover meer.
In totaal zijn er 6 groepen, waarvan de groeperingsvorm verschilt. Meer informatie hierover kunt u vragen aan het MT. De groepsgrootte verschilt en per groep wordt bekeken wat er aan ondersteuning nodig is vanuit de basisformatie. We werken binnen bs de Klingerberg met taakbeleid, gebaseerd op het beleid dat daarvoor is vastgesteld door Kerobei met de onderwijs-CAO als basis.
De dagelijkse leiding van de school is in handen van het managementteam van de school, wat eerder in deze schoolgids benoemd wordt. Uiteraard is uw eerste aanspreekpunt op school de groepsleerkracht van uw kind. Als er zaken spelen die niet door de leerkracht behandeld (kunnen) worden, dan is de teamleider van de betreffende bouw uw contactpersoon. Uiteraard is de directeur verantwoordelijk voor alle zaken in en rond school. U bent altijd welkom op school. Als wij tijd vrij kunnen maken, staan wij u meteen te woord, lukt dit niet, dan proberen we op zo’n kort mogelijke termijn een afspraak te plannen.
Invulling onderwijstijd leerjaar 1 en 2
Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten, ondersteund door eigentijdse methodes die als bronnenboek worden ingezet. Hierdoor zorgen we voor basisaanbod dat recht doet aan het curriculum, passend bij de aandacht per vakgebied en per groep die nodig is. Wij bieden een verantwoord en beredeneerd aanbod. We variëren in onderwijstijd per vakgebied en wij houden ons niet aan een strak rooster.
Op onze school wordt cyclisch gekeken naar de ondersteuningsbehoefte van een groep per vakgebied. Vervolgens wordt naar de individuele ondersteuningsbehoefte gekeken per leerling. Dit zetten wij in een groepsplan en vanuit dit plan maken wij passend onderwijs mogelijk, binnen de bandbreedte van ons SchoolOndersteuningsPlan.
In de eigen groep wordt er voor de verschillende vakken telkens in drie niveaus gewerkt volgens het interactieve gedifferentieerde directe instructiemodel (IGDI). Daarnaast werken we regelmatig groepsdoorbrekend samen in zogenaamde “clusters”. Ook kunnen de twee leerkrachten uit een cluster intensief samenwerken en op deze manier van en met elkaar leren, waardoor het handelen van de leerkrachten versterkt wordt. Omdat we samenwerken en aansluiten bij de sterke kanten van elk kind belangrijk vinden, willen we ons onderwijs 'zichtbaar maken'. We willen hiermee beter aansluiten bij de verschillende talenten van kinderen. Kinderen weten zelf waar ze goed in zijn en mogen deze talenten uitbouwen. Ook weten ze wat ze nog moeilijk vinden en waar ze dus hard aan moeten werken. Kinderen zijn in toenemende mate actief bezig in wisselende samenstellingen: alleen, in kleine groepjes, met de grote groep of in tweetallen. Ze leren hierdoor rekening houden met elkaar en zorg te hebben voor elkaar en voor het materiaal waarmee ze werken. Er wordt geleerd door actief te doen, te onderzoeken, te verkennen, via beelden en opzoeken, door elkaar te bevragen, door in boeken te kijken, maar ook door samen opdrachten te maken en naar de oplossing te zoeken. De omvang van de leerstof kan hierbij per kind verschillen, waarbij er wel naar wordt gestreefd om elk kind het maximale te laten bereiken.
Wij geven ons onderwijs vorm door gebruik te maken van ambachtelijke vaardigheden en het vakmanschap van leerkrachten. Eigenaarschap en professionele cultuur staat hoog in het vaandel.
Wat is het schoolondersteuningsprofiel?
In het schoolondersteuningsprofiel wordt aangegeven welke mogelijkheden b.s. De Klingerberg heeft voor de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, zowel op het niveau van de basisondersteuning (de verdeling van de middelen van Kerobei) als de extra ondersteuning (middelen van het samenwerkingsverband passend onderwijs Noord-Limburg). Het schoolondersteuningsprofiel is de basis voor de ontwikkeling van teamleiders en leerkrachten om beter om te kunnen gaan met verschillen tussen leerlingen in de diverse groepen op b.s. De Klingerberg. Daarbij staat het handelen van de leerkracht centraal.
In de bijlage treft u het schoolondersteuningsplan aan.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Hierover kunnen wij geen algemene uitspraak doen. Wij willen per leerling met ouders in gesprek gaan of wij de meest passende plek kunnen bieden of dat een andere school beter in de ondersteuningsbehoefte kan voldoen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.