Basisschool Mikado

Alberickstraat 5 5922 BL Venlo

Schoolfoto van Basisschool Mikado

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij nemen op school in groep 8 doorstroomtoets 'Route 8' af. De toets resultaten zijn centraal geregistreerd in leerlingprofielen en groepsprofielen.

In 2020 is Route 8 niet afgenomen vanwege de Corona-crisis. Er zijn van dat jaar dus geen resultaten bekend. Wij analyseren onze eindopbrengsten en nemen conclusies daaruit mee in ons dagelijks handelen in de groep. Dit is onderdeel van de analyse aan het einde van elk schooljaar.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op Mikado kijken wij breed naar de ontwikkeling van het kind. Hiervoor gebruiken we observaties, kindgesprekken en toetsen. De sociaal-emotionele ontwikkeling staat voorop. Pas als een kind zich prettig voelt kan hij/zij zich ontwikkelen. We kijken enerzijds naar de cognitieve ontwikkeling maar daarnaast ook naar de taak-werkhouding van het kind. Om de cognitieve ontwikkeling te meten gebruiken we in de groepen 3 t/m 8 methodegebonden toetsen en Cito-toetsen. In de groepen 1-2 wordt met het observatiesysteem KIJK gewerkt. Als eindtoets groep 8 hebben wij de Route 8 van A-vision.

Drie keer per jaar vinden er analysegesprekken plaats tussen de leerkrachten en de teamleider. Hierin wordt gekeken naar het welbevinden, de taak-werkhouding en de resultaten van de groep en het individuele kind. Er wordt gekeken of het kind voldoende groeit. Ondersteuningsbehoeften worden herzien. 

Sommige leerlingen hebben een OPP (ontwikkelingsperspectief), dit wordt geëvalueerd en met ouders besproken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De adviezen die de leerkrachten van groep 7 en 8 gegeven hebben zijn passend gebleken bij de score van de eindtoets.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We streven naar een positief sociaal klimaat waarin kinderen zich veilig voelen, zich gehoord en gezien voelen. Alle mensen die op Mikado werken gaan op een positieve manier met elkaar om.

Mikado is een vreedzame school met veel aandacht voor het sociale klimaat.

Er zijn groepsvergaderingen, er is een leerlingpanel en we hebben mediatoren.Leerkrachten houden met de kinderen regelmatig kindgesprekken en groepsgesprekken zodat de leerkracht weet wat er speelt en hier bij aan kan sluiten.We schenken extra aandacht op school aan de vele verschillende culturen. Iedereen mag zijn wie hij/zij is.We streven ernaar dat kinderen op een positieven en zorgzame manier met elkaar omgaan. Op een democratische manier met elkaar beslissingen nemen. Constructief conflicten oplossen. Verantwoordelijkheid nemen voor elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Eigenaarschap
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In januari 2023 heeft de inspecteur onze school bezocht. We hebben een voldoende beoordeling ontvangen. Zie voor het complete rapport de bijlage.

Terug naar boven