Floriant onderwijs en opvang met de Bijbel als basis

Grote Buitendijk 48 1991 BZ Velserbroek

  • Op 29 oktober 2022 vierden we onze nieuwe naam, samen met de kinderen, ouders en andere betrokkenen.
  • OGO staat voor spelend en onderzoekend leren.
  • Op Floriant vinden we beweging belangrijk. Daarom gymmen we twee keer per week en hebben we elk jaar een sportdag.
  • Bij elk thema proberen we de wereld de school in te halen (gastlessen) of zelf de wereld in te gaan (bezoek van bijv. museum of huisarts).

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We zijn trots op de goede resultaten die onze school behaalt. Vanuit een duidelijke onderwijsvisie werken we doelgericht aan kwalitatief hoogstaand onderwijs. We hebben een lerende cultuur en zijn voortdurend in ontwikkeling.

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij maken gebruik van het CITO Leerling- en Onderwijsvolgsysteem (LOVS). Daarnaast maken we gebruik van methoden toetsen en eigen observaties. 

Aansluitend bij onze visie en gericht op een zo passend mogelijk aanbod voor al onze leerlingen werken we vanuit de uitgangspunten van Opbrengstgericht Passend Onderwijs (OPO). We gaan uit van overeenkomsten in onderwijsbehoeften, omdat we van mening zijn dan leerlingen van en met elkaar moeten (en kunnen) leren. Om het onderwijs passend te maken én om leren van en met elkaar mogelijk te maken, differentiëren we zoveel mogelijk rondom dezelfde leerdoelen (basis/verrijkt/intensief) en pas als het echt niet anders kan, laten we leerlingen versnellen of vertragen.Om te beoordelen of passend onderwijs voor een leerling bereikt is, kijken we naar betrokkenheid en leerplezier; we kijken naar de groei in vaardigheid en de beheersing van de leerdoelen. Indien nodig doen we aanpassingen in het aanbod aan de groep of aan de leerling. 


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Structureel brengen we in kaart hoe onze adviezen zich verhouden tot de niveaus die de leerlingen in het VO behalen.

Nagenoeg alle leerlingen zitten na 3 jaar VO nog op het geadviseerde niveau. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Vanuit ons geloof dat elk kind geliefd is, helpen we kinderen om zichzelf te ontdekken en op te groeien met zelfvertrouwen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot evenwichtige en zelfstandige personen die ontspannen kunnen omgaan met toekomstige uitdagingen in onze samenleving. Wij leren onze kinderen dit samen met en voor elkaar te doen. Vertrouwen, Liefde en veerkracht zijn daarvoor nodig! 

Een kind moet zich fijn voelen in de groep en in de school en daar besteden we veel aandacht aan. 

Samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid zijn belangrijke vaardigheden die we kinderen willen meegeven. We werken door de hele school heen met de methode Kanjertraining, zowel in als buiten de klas, zodat iedereen 'dezelfde sociale taal' spreekt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Liefde
  • Vertrouwen
  • Veerkracht

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven