Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Berckacker heeft start het schooljaar 2019-2020 met 10 groepen, die gehuisvest zijn aan de Norenberg 23 in Heikant West.
De Berckacker werkt volgens het leerstofjaarklassensysteem, met verschillende vormen van differentiatie. Op deze wijze rusten wij kinderen toe met kennis, maar we hebben ook volop aandacht voor de wijze waarop ze zich later staande kunnen houden in de maatschappij. Wij spelen als school in op de verschillen tussen kinderen. Ieder kind heeft zijn eigen, unieke kwaliteiten en die willen we optimaal ontwikkelen. Om dit zo goed mogelijk te doen, is het belangrijk om met elkaar kritisch na te denken over het professionele handelen van de leerkracht. Goede communicatie is hierbij onontbeerlijk. Bovendien is de school verbreed en is dus de communicatie met de opvangpartners geïntensiveerd.
Op De Berckacker werken we vanaf groep 3 in homogene groep. Onze kleutergroepen zijn heterogeen van samenstelling. Een vierjarig kind komt op De Berckacker in een heterogene kleutergroep. In deze groep zitten vier-, vijf- en zesjarige leerlingen. Kleuters maken ontwikkelingssprongen op verschillende gebieden. Die sprongen komen voor iedere kleuter op een eigen moment. Daarom bieden we de kinderen volop ruimte om zich in hun eigen tempo te ontwikkelen. Om deze reden zien wij de kleuterperiode als een periode van ononderbroken ontwikkeling. Daarom spreken wij niet van groep 1 en 2, maar van een heterogene kleutergroep (K-groep). Aan het einde van elk schooljaar (of mogelijk bij de halfjaarlijkse doorstroom) wordt bekeken welke leerlingen de overstap gaan maken naar groep 3. De kinderen die daar nog niet aan toe zijn, blijven in de kleutergroep.
Het onderwijs aan kleuters wordt aangeboden via diverse thema's, passend bij de belevingswereld van de kinderen.. De leerkrachten gebruiken daarbij verschillende bronnenboeken en materialen om een rijk onderwijsaanbod te creëren. De doelen van het aanbod wordt vastgelegd in de module leerlijnen in het leerlingvolgsysteem.
Met ingang van 1 augustus 2014 gaat Passend Onderwijs van start, waarmee alle schoolbesturen een zorgplicht krijgen. Dit betekent dat de scholen ervoor moeten zorgen dat iedere leerling, die bij de school staat ingeschreven of is aangemeld en die extra ondersteuning nodig heeft, een passend onderwijsaanbod krijgt. Na aanmelding zal onze school eerst zorgvuldig onderzoeken wat uw kind nodig heeft en of we die ondersteuning zelf kunnen realiseren, eventueel met ondersteuning vanuit het nieuw opgerichte samenwerkingsverband. Als we de ondersteuning niet zelf kunnen bieden en aan ouders aangeven dat hun kind wellicht beter past op een andere school, moet de school, na overleg met de ouders, zorgen dat er een andere school gevonden wordt, die een passend aanbod kan doen en het kind kan toelaten. Dit kan een andere basisschool zijn, maar ook een school voor speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Het 'schoolondersteuningsprofiel' beschrijft welke ondersteuning wij momenteel kunnen bieden en hoe deze ondersteuning is georganiseerd.