Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Inhoud van ons onderwijs
Ons onderwijs omvat zowel algemene vorming als persoonsvorming. We gaan daarbij uit van doelen en inhouden die recht doen aan de drie leertheoretische benaderingen van stichting Veldvest.
Deze hebben betrekking op het optimaliseren van de leeropbrengsten, de realisatie van een adequate perceptie van de leerling van de eigen leefwereld en de morele ontwikkeling. We spreken van het empirisme (kennisoverdracht), het constructivisme (zelfsturend leren) en het cultureel leren (waardenoriëntatie). We streven ernaar dat de leerkrachten in de ideale situatie deze drie theorieën in een verantwoord evenwicht toe kunnen passen.
Deze theoretische bagage van de leerkracht vormt het pakket van onderwijskundige en pedagogische doelen waarvan de leerling direct profiteert vanwege de rijke, gevarieerde en genuanceerde kijk op elke leerling.
De school gaat uit van de kerndoelen, met daaraan gekoppeld de leerlijnen en tussendoelen. Door het gebruik van verschillende methodes, aangevuld met eigen inbreng van de leerkracht en een variëteit aan materialen, bieden we leerlingen zo kwalitatief en uitdagend onderwijs.
Het onderwijs aan de leerlingen in groep 1-2 wordt aangeboden via diverse thema’s, passend bij de belevingswereld van de kinderen. Uitgangspunt hierbij zijn de leerlijnen en bijbehorende didactische en pedagogische doelen. De leerkrachten gebruiken daarbij verschillende methodieken, bronnen, materialen en digitale achtergrondinformatie, waaronder ‘de kleuteruniversiteit’, waarmee een rijk aanbod gecreëerd wordt.
De wetgeving stelt verplicht dat leerlingen in acht jaar basisonderwijs 7520 uur onderwijs moeten krijgen. Basisschool Op Dreef heeft gekozen voor gelijke schooltijden voor onderen bovenbouwgroepen. Alle leerlingen krijgen minimaal 940 uur les, waarmee we voldoen aan de wettelijke verplichting. De leerlingen hebben enkele vrije dagen, die als studiedagen zijn ingericht voor professionalisering voor het team. De data van vrije dagen en studiedagen vindt u in de jaarkalender. Om geen onderwijstijd verloren te laten gaan, maken wij gebruik van een inloop van tien minuten voorafgaand aan de ochtendschooltijd. Op deze manier kunnen de lessen daadwerkelijk om 08.30 uur beginnen en wordt optimaal gebruik gemaakt van de effectieve onderwijstijd.
Meer- en hoogbegaafde leerlingen
Op onze school vinden we het van belang dat de leerkracht meer- en hoogbegaafde leerlingen voldoende uitdaging en juiste ondersteuning biedt. Wij bieden hen leerstof uit de bestaande methoden versneld en kernachtig aan (compacten). Daarnaast werken kinderen met verrijkingsaanbod uit de methodes Talentenlijn in groep 1-2 en Levelwerk in groep 3 t/m 8. De school heeft beleid ontwikkeld inzake vaardigheden van leerkrachten en het onderwijsaanbod: compacten, versnellen, verrijken, verdiepen, uitstroomperspectief, materiaal en voorzieningen.
Met betrekking tot de langere termijn gaat het om duurzame implementatie van eenduidig gedachtengoed en passend repertoire bij leerkrachten waardoor cognitieve ontwikkeling en leerling welzijn in een voor de leerling uitdagend (academisch) perspectief staat.
Het signaleren van deze leerlingen is niet eenvoudig. Om leerlingen goed in beeld te brengen en daarna zoveel mogelijk passende begeleiding te kunnen bieden, maken we gebruik van het ‘Digitaal Handelingsprotocol Hoogbegaafdheid’. In groep 1, 3 en 5 vindt bij alle leerlingen een screening plaats op meer- en hoogbegaafdheid met behulp van de zogenaamde ‘Quickscan’. Ook ouders kunnen bij een vermoeden van meer- of hoogbegaafdheid verzoeken hun kind te screenen.
Sinds 2021-2022 is er een Leerlab ingericht waar leerlingen (vanuit leerjaar 5-8) een dagdeel naar toe kunnen in het geval dat zij onvoldoende bediend kunnen worden in de klas. Het team blijft studeren op de meer- en hoogbegaafdheid om zo goed mogelijk te kunnen afstemmen.
Voor- en vroegschoolse educatie
Om een betere aansluiting te krijgen tussen peuterspeelzaal, kinderdagverblijf en de basisschool stemmen de leerkrachten van de groepen 1-2 en de pedagogische medewerkers van Korein de thema's met elkaar af. Dit biedt mogelijkheden om in de periode waarin peuters bijna naar de basisschool gaan contactmomenten te organiseren in het belang van een soepele overgang.
Er vindt een overdrachtsgesprek plaats over de ontwikkeling van de peuter aan de hand van een observatieformulier als de peuter bijna vier jaar is. Met de partners van de overige organisaties vindt een schriftelijke overdracht plaats.