Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef

Pastoor Jansenplein 15 5504 BS Veldhoven

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef
  • Schoolverlaters
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Op Dreef

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Resultaten Centrale Eindtoets Basisonderwijs
De onderwijsinspectie eist van basisscholen dat zij aan het eind van de basisschool aantonen of de kinderen op school de verplichte kerndoelen hebben behaald. Zoals de meeste scholen in Nederland, gebruikte onze school tot schooljaar 2022-2023 hier de Eindtoets Basisonderwijs voor. Door het Coronavirus is deze toets in april 2020 echter komen te vervallen. In onze schoolgids geven we de resultaten van de afgelopen vier schooljaren weer.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Het bieden van goed en passend onderwijs aan alle leerlingen staat centraal in onze school. Als de leerlingen zich prettig en gesteund voelen, is dit een stimulans voor hun leerprestaties. Wij stellen ons ten doel de onderwijs- en ondersteuningsstructuur op schoolniveau, inclusief het leerlingvolgsysteem en het werken met groepsplannen, telkens bij te stellen en te verbeteren. Dit leidt tot een passende differentiatie en afstemming binnen de groep. We streven ernaar het schoolbeleid, de doelen en onderwijsinhoud systematisch af te stemmen op de analyse van leerresultaten. Het pedagogisch-didactische proces wordt versterkt om leerachterstanden te voorkomen of betere prestaties tijdig op het spoor te komen en passend aanbod te verzorgen.

Leerling en Kleuter in Beeld
Onze school volgt systematisch de didactische ontwikkeling van de leerlingen. Naast observaties en methodetoetsen, volgen we de didactische ontwikkeling middels CITO- toetsen (LOVS).

Dit is een methode-onafhankelijk toetssysteem, waarbij de ontwikkeling van het kind en de groep vergeleken wordt met een landelijk gemiddelde.

Het leerlingvolgsysteem bestaat uit toetspakketten: Lezen (technisch en begrijpend lezen), Rekenen en Taalverzorging (spelling, werkwoordspelling, leestekens). De toetsen zijn opgenomen in een toetskalender. Op deze manier krijgen wij een objectief beeld over de vorderingen van de leerlingen van groep 3 t/m groep 8. Daarnaast worden deze toetsgegevens gebruikt om ons onderwijs te evalueren en bij te stellen waar nodig. Sinds 1 augustus 2022 wordt er geen gebruik meer gemaakt van de CITO toetsen voor kleuters. In de groepen 1/2 wordt gebruikt gemaakt van het observatiesysteem ‘Kleuter in Beeld’, welke inhoudelijke en diagnostische informatie geeft over de totale ontwikkeling van de kleuter.

De '1-Onderwijsroute'
Binnen Basisschool Op Dreef wordt gewerkt met de 1-Onderwijsroute. De 1-Onderwijsroute beschrijft de stappen en beslismomenten die cyclisch gezet worden ten aanzien van de ondersteuning van leerlingen op groepsen schoolniveau. Het vormgeven van de groepsplannen en deze twee keer in het jaar planmatig te bespreken en te evalueren, maakt onderdeel uit van deze route. Uitgangspunt hierbij is de aanpak vanuit het Handelingsgericht werken. Er is een ondersteuningsteam gefaciliteerd om de leerkrachten te ondersteunen bij het vorm en uitvoering geven aan de 1-Onderwijsroute. Daarnaast houdt zij zicht op de kwaliteit van het onderwijsaanbod, de aanwezige expertise en de (on)mogelijkheden van de school. Het ondersteuningsteam bestaat uit directie, regisseurs en leermonitoren. Vanuit de Beleidsgroep Passend Onderwijs van Veldvest zijn orthopedagogen ter ondersteuning en professionalisering van de leerkrachten bij leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften aan de scholen verbonden.

Groepsbespreking / Groep in beeld gesprekken
Twee keer in het schooljaar worden er “groep in beeld” gesprekken gevoerd. De gesprekken zijn gericht op de behaalde resultaten, het signaleren van specifieke onderwijsbehoeften en de ondersteuningsvragen van de leerkracht.

Groepsplannen
Aan de hand van de Cito- en methodegebonden toetsen worden de vorderingen van leerlingen geregistreerd. Vervolgens worden deze gegevens door de leerkracht verwerkt in een groepsplan. In het groepsplan stemt de leerkracht het onderwijsaanbod specifieker op de groep af voor een bepaalde periode.

Leerlingbespreking
Naar aanleiding van de bespreking van het groepsplan of het “groep in beeld” gesprek kan er een interne leerlingbespreking gepland worden, tussen de leerkracht en (één of meer) leden van het ondersteuningsteam. Vooraf informeert de leerkracht de ouders over de inhoud van de bespreking. Ouders worden ook altijd geïnformeerd over de uitkomsten van de leerlingbespreking.

Consultatiebespreking
Het is mogelijk dat vanuit de interne leerlingbespreking de leerling verder besproken dient te worden. Dit is het geval als de uitgezette interventies naar aanleiding van de leerlingbespreking onvoldoende effect hebben op de ontwikkeling van de leerling. De leerling wordt vervolgens besproken tijdens een consultatiebespreking. Bij dit overleg sluit naast de leerkracht en de betrokken leden van het OndersteuningsTeam (OT), ook de orthopedagoog aan. Vooraf vraagt de leerkracht schriftelijk toestemming aan de ouders en deelt de inhoud van de hulpvraag. Ouders worden naar aanleiding van de consultatie door de leerkracht geïnformeerd over de inhoud van het gesprek aan de hand van het gespreksverslag.

Multi Disciplinair Overleg (MDO)
Leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte worden besproken binnen het Multi Disciplinair Overleg als de gewenste ondersteuning vanuit de consultatie onvoldoende effect heeft. Aan dit overleg sluiten naast de leerkracht ook de ouders van de leerling, de orthopedagoog, de directie, betrokken leden OT en eventuele externen aan. Dit is afhankelijk van de hulpvraag van de leerling. Doel is om de onderwijs- en opvoedbehoeften van de leerling, de ondersteuningsbehoefte van de leerkracht en eventueel de ouders in kaart te brengen en te bespreken. Ouders ontvangen de voorbereiding op het MDO vooraf en na afloop volgt een verslag.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Nieuwe wetgeving rond schooladvies, doorstroomtoets en aanmelding in VO
Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer. Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets.

Vanaf schooljaar 2023-2024: 1 aanmeldweek en eindtoets wordt doorstroomtoetsDe wet neemt een aantal problemen weg in de overgang van het basis- naar de middelbare school. Dit zijn maatregelen: 

  • De eindtoets gaat doorstroomtoets heten. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich blijft ontwikkelen. Ook na het afnemen van de toets in groep 8.
  • Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies.
  • Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:
    - Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.
    - Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies.
    - Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.
    - Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.
    - Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.
    - Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school. Leerlingen die de overstap maken naar het voortgezet speciaal onderwijs (vso) kunnen zich al eerder met een voorlopig schooladvies aanmelden bij het vso.
  • Scholen moeten in de schoolgids opnemen hoe het schooladvies tot stand komt. Zij moeten ouders en leerlingen hierover actief informeren. Zo worden alle ouders op tijd betrokken bij de overgang naar de middelbare school.
  • Krijgt de leerling een hoger toetsadvies dan het voorlopig schooladvies? Dan geeft de school een hoger definitief schooladvies. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen. De school moet motiveren.
  • De Centrale Eindtoets stopt. Scholen kunnen kiezen uit een landelijk aanbod van verschillende doorstroomtoetsen.
  • Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) gaat de kwaliteit van alle toetsen bewaken.Stichting Cito adviseert over de kwaliteit van alle toetsen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Samenwerken en samen leren
Naast hoog kwalitatief onderwijs, waarin we onze leerlingen opbrengst- en prestatiegericht begeleiden, vinden we het dan ook belangrijk dat kinderen elkaar echt ontmoeten binnen school. Samenwerken, samen spelen en samen leren. Dit stimuleren we actief door op momenten groeps- en leerjaar doorbrekend te werken. Zo ontwikkelen ze met elkaar een mate van zelfstandigheid en leren ze zorgdragen voor elkaar.

Zelfredzaam en jezelf leren zijn
We helpen onze leerlingen op dreef met het ontplooien van een reëel zelfbeeld; het bewustzijn van wie ze zijn. We dagen ze uit om hun talenten optimaal te ontwikkelen en stimuleren ze om zelfstandig en zelfredzaam te zijn, zodat ze vol vertrouwen, positief en met een open blik hun plek weten te vinden in de maatschappij. De school als gemeenschap is een oefenplaats in de identiteitsontwikkeling en persoonsvorming van leerlingen. We hebben hierin een katholieke basis voor wat betreft de waarden, normen en het wederzijdse respect naar elkaar toe, maar beschouwen geloofsoverdracht als taak en keuze van de ouders. We gaan uit van culturele rijkdom en richten ons op gemeenschappelijke waarden.

Op dreef naar de toekomst
Wij zijn Op Dreef waar samen leren, gezamenlijke verantwoordelijkheid en onderwijskwaliteit samenkomen. We zijn flexibel en groeien mee met maatschappelijke veranderingen. We bieden een stevige kennisbasis, halen altijd het beste in leerlingen naar boven en stralen dit ook met elkaar uit. Zo helpt Op Dreef leerlingen op weg en bereiden we ze voor op hun eigen rol in de maatschappij.                 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Betrokkenheid
  • Respect

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven