School JUUL

Gerard Terborchstraat 21 3904 TE Veenendaal

Schoolfoto van School JUUL

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Onze school is een inclusieve school. Wij proberen alle kinderen uit de wijk naar onze school te laten gaan en verwijzen nauwelijks naar het S(B)O. Om ons onderwijs passend te maken is het van belang dit af te stemmen op de leerling en de onderwijsbehoeften. We koesteren ten allen tijde hoge verwachtingen van alle leerlingen. De Eindopbrengsten passen bij de mogelijkheden van de leerling.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Gestandaardiseerde toetsen
Twee maal per jaar neemt de leerkracht een gestandaardiseerde toets af. Het afnemen van deze toetsen is wettelijk verplicht. We gebruiken daarvoor het leerlingvolgsysteem IEP. Het leerlingvolgsysteem van IEP legt de focus op groei, niet op prestatie. Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo. Daarom vergelijken we kinderen niet met elkaar. Wij geloven bovendien dat een kind meer is dan taal en rekenen! Met kindvriendelijke toetsen voor hoofd, hart én handen geeft het IEP LVS een compleet beeld: zo zetten we elke leerling in zijn kracht.

Kerndoelen en referentieniveaus
Ons onderwijs kent een breed aanbod dat kerndoeldekkend is. De ontwikkeling van kinderen maken wij zichtbaar in een portfolio. We gebruiken ook andere manieren (bijv. presentaties, tentoonstellingen, quizzen) om te checken in hoeverre de kinderen het aanbod beheersen. Dit doen we ook voor de basisvaardigheden ‘burgerschap’ en ‘digitale geletterdheid'.Voor rekenen en taal werken we met de referentieniveaus. Vanaf eind groep 6 kijken we samen met ouder en kind in hoeverre de ontwikkeling van het kind op koers ligt op het fundamenteel niveau en het streefniveau. Voorzichtig blikken we vanaf dat moment ook vooruit richting voortgezet onderwijs, zonder daarbij al een ‘label’ te plakken. We blijven hoge verwachtingen houden.

Opbrengstgericht overleg
Als team houden we na elk afnamemoment van de gestandaardiseerde toetsen een opbrengstgericht overleg. We zetten de opbrengsten af tegen de ambities die we als school hebben, kijken schoolbreed naar trends, analyseren die en gebruiken die informatie voor beleidskeuzes en ontwikkeltrajecten. 

Evidence informed
Als aanpakken onvoldoende blijken te werken zoeken wij antwoorden in de wetenschap. We kijken welke aanpakken effectief zijn gebleken, houden die tegen onze eigen ervaringen aan en bepalen dan samen de vervolgaanpak. Bij complexe ontwikkeltrajecten zetten we interne en/of externe expertise in.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op School JUUL worden de kinderen gedurende acht jaar gevolgd m.b.v. observaties, methodetoetsen en de gestandaardiseerde toetsen van IEP. Aan het eind van de basisschool maken de kinderen de doorstroomtoets IEP.

Al deze gegevens worden meegenomen in het bepalen van de geschikte vervolgschool voor het kind. Leerkracht en ouders hebben daar overleg over en de mening van het kind wordt ook gevraagd. 

Het schooladvies komt tot stand via de stappen van ons protocol Verwijzing naar het voortgezet onderwijs. 


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Alle kinderen hebben een plezierige tijd bij ons op school. Ze voelen zich gezien, gehoord en begrepen en krijgen dezelfde kansen. Ze zijn tevreden en voelen zich veilig op school. Alle kinderen leren wat fatsoenlijk gedrag is en laten dit ook zien. Naast rekenen en taal krijgen de kinderen een breed vormend aanbod. Ze komen in aanraking met techniek, kunst, genieten van culturele activiteiten, gaan naar de bibliotheek, het theater en het museum, leren levensecht doordat de praktijk in de klas wordt gehaald of door op excursie te gaan. Ze leren Engels, gaan elk jaar op schoolreis en in de bovenbouw op schoolkamp. 

Alle kinderen kunnen meedoen. Ze hebben hun zwemdiploma’s gehaald,  beschikken over een goede fiets, kunnen een verjaardagsfeestje geven, zitten op een sport of zijn lid zijn van iets cultureels zoals muziekles.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • betrokken
  • betekenisvol
  • gelijkwaardig

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie beoordeelt School JUUL met een basisarrangement. Wij zijn daar uiteraard blij mee en blijven hard werken om die kwaliteit te behouden en waar nodig te verbeteren.

Terug naar boven